• Matildatiger

Är jag fånig om detta stör mig?

Är jag fånig om jag irriterar mig på följande eller skulle ni reagera som jag?

Det är så här: Jag bakade bröllopstårta till ett par vänner som gifte sig i våras. Bröllopet var på 80-pers så det var en hel del jobb och nerver (har aldrig bakat bröllopstårta förut). Som tur var blev ddet mycket bra och alla var nöjda. Vi gjorde så att jag la ut för ingredienserna och sen betalade de mig när jag räknat ihop. De tackade mig förståss, men är det fånigt att tycka att ett "tack" är lite ynkligt? Jag väntade mig ingen jättegrej, men någon liten minnessak, ett tackkort, en middag, någonting för att visa sin uppskattning. Jag hade ju dessutom betalat kuvertavgift som alla andra.

• Svar på tråden Är jag fånig om detta stör mig?
  • RonnysNina

Personligen så ger jag alltid något till de som ger mig något...
    Men kan däremot också säga att jag inte ger något för att jag förväntar mig att få något tillbaka!
    Det kommer säkert komma en dag när du behöver hjälp och (förhoppningsvis) finns de på plats för dig då istället.

• kikki kikki

Man kan ju tycka att du kanske skulle ha fått slippa betala kuvertavgiften som betalning för arbetstiden och din goda vilja. Antar att dom fått betala betydligt mer ifall dom köpt sin tårta på ett bageri.

• ElinK

De kunde gott ha låtit dig slippa kuvert avgiften. Det är ju inte bara en materialkostnad, utan all tid och planering. Inte dåligt att baka tårta till 80 pers!!!

• sarasarasara

Jag hade nog också varit ganska irriterad om jag var du!
    Min bästa väninna ska fixa mitt hår och vill inte ha betalt, men självklart måste jag ge henne något annat som tack! Inte för att hon förväntar sig det kanske, men för att det är så man gör! För det gör man!

• Pingstdagen2010

Jag förstår dig! En gång fixade jag och två kompisar dukningen på en av våra kompisars bröllop. Vi åkte Stockholm runt för att köpa blommor, ljus, servetter och andra dekorationer. Det enda vi fick var pengar för alla utlägg. Vi hade lagt ner en massa plansering och jobb på att göra en fin dukning och vi förväntade oss att få en middag eller en present men icke! Dessutom sjöng vi på både vigseln och festen. När vi gifter oss kommer jag att ge en present till alla som på något sätt har hjälpt oss med något! Jag tycker att det hör till god ton!

• shakynose

Mäh! Fy vilken dålig stil! Jag tycker verkligen att du borde sluppit kuvertavgiften. Själv hade jag blåvägrat att hjälpa till att laga maten och sedan betala för att få den serverad till mig... Detta får du verkligen arkivera i facket för "gentjänster-att-återkräva-någon-gång"!

• Undertecknad

Skumt. Ett tackkort är det minsta de kunde fixat, tycker jag.

• wiicky

Hur mycket gick ingredisenserna på?

• Matildatiger

Vad skönt att veta att det inte bara är jag. De betalade 600 för tårtan till 80 pers, rena klippet faktiskt. :) Jaja jag får trösta mig med att vi brukar hjölpa varandra.

Svar på tråden Är jag fånig om detta stör mig?