• shakynose

Lite OT: Upplevelser...

Alltså, jag funderar på detta koncept och jag vet inte vad jag tycker om det faktiskt! En upplevelse har man väl alltid i varenda sekund? Måste det vara en bra upplevelse man ger bort? Vad exakt är det man vill ha när man önskar sig en upplevelse? Att leva som uteliggare en vecka skulle väl vara tidernas upplevelse? Jag tror jag ska ge bort ett sånt presentkort till min sambo!

• Svar på tråden Lite OT: Upplevelser...
  • Svanboet

Visst skulle det säkert vara en upplevelse att leva som uteliggare men är det verkligen något du önskar att din sambo ska "behöva" uppleva? Det handlar väl något i stil med att man ger bort den typ av upplevelse som man tycker mottagaren ska få/behöver och att behöva leva som uteliggare skulle jag inte uppfatta som något positivt om någon gav mig det.

• J D

Hahaha, jag är inte helt superglad över den här trenden med upplevelsepresenter faktiskt.

• shakynose

Ja, men om någon kort och gott har sagt att de önskar sig "en upplevelse", så har de ju inte specificerat att det nödvändigtvis måste vara en bra upplevelse!

• Lischen

Nä, visserligen inte men jag tror att det är underförstått, precis som om man önskar sig tex en bordsduk - då köper jag naturligtvis en duk som jag tycker är vacker och som jag tror att mottagaren tycker är vacker.

• shakynose

Men jag har aldrig varit med om att någon bara önskat sig en bordsduk, det brukar alltid tillkomma specifika önskemål vad beträffar färg och form. Önskar man sig en upplevelse är man bara någorlunda specifik samtidigt som det är hur luddigt som helst vad en upplevelse faktiskt är. En bordsduk är ju alltid en bordsduk!

• ChristLin

Vi har egentligen mest önskat oss att alla nära och kära kommer på festen. De flesta bor långt bort och får alltså redan betala för bensin och övernattning här. Jag skrev i informationsbladet att om det var någon som ändå ville köpa present så önskade vi oss främst upplevelser... Hm, det kanske var dumt? Men jag tycker att vi redan har det mesta vi behöver. I sista sekunden la vi ändå upp en önskelista hos Cervera men den är det nog inte så många som känner till... Jag tyckte det där var jättesvårt, jag tyckte det kändes så knepigt att lägga upp en önskelista i informationsbladet, som om vi förväntade oss att alla skulle köpa något. Men det är klart, de allra, allra flesta har ju med sig något... Skit! Jag borde kanske gjort så ändå! Tanken var inte alls att våra gäster skulle känna sig pressade över att behöva hitta på något. Men nu är det ju lite väl sent, hehe, vi gifter oss ju på lördag!

• J D
    shakynose skrev 2009-07-27 13:52:25 följande:
    Men jag har aldrig varit med om att någon bara önskat sig en bordsduk, det brukar alltid tillkomma specifika önskemål vad beträffar färg och form. Önskar man sig en upplevelse är man bara någorlunda specifik samtidigt som det är hur luddigt som helst vad en upplevelse faktiskt är. En bordsduk är ju alltid en bordsduk!
    Haha, ja! Jag tycker att du kan ge dem en volontärupplevelse- typ sälja Faktum/Situation Sthlm under en dag .
  • shakynose

J D skrev 2009-07-28 10:33:46 följande:

Haha, ja! Jag tycker att du kan ge dem en volontärupplevelse- typ sälja Faktum/Situation Sthlm under en dag .
    Det är en jättebra idé! Tror ni upplevelseindustrin nappar?
  • J D
    shakynose skrev 2009-07-28 10:38:01 följande:
    J D skrev 2009-07-28 10:33:46 följande:Det är en jättebra idé! Tror ni upplevelseindustrin nappar?
    Det tycker jag helt klart att den borde iaf! Typ "se din partner i ett annat ljus" eller "förhållandet växer i motgångar- testa hur det skulle vara att ha det tufft på riktigt för en gångs skull"- en upplevelse du sent skall glömma!

(Har själv givit jur. rådgivning ideellt till dessa hemlösa och jag kan lova att det är ngt jag aldrig glömmer!- Känner att jag kan sköta PR för detta )

Svar på tråden Lite OT: Upplevelser...