• Izzie

Livets viktiga och oviktiga frågor

Nenne - Vilket jävla skit. Vet inte vad jag ska säga. Skickar över en stor kram istället!

EA - och du oxå. Jävla tantarsel. Konstigt att den var så liten. Är du säker på att det verkligen var tanten?

Vickan - Känns som man kastas mellan hopp och förtvivlan här, men det var kul att läsa om ditt UL och höra att även du blev entusiastisk! Det är en himla häftig upplevelse!

Telis - Bröllop och barn har ALLA åsikter om. Och inte är folk sena på att leverera dem heller. Vare sig man vill eller inte. Strunta i mamma och gör det som känns rätt för dig. Trist att du inte kan snacka med din mamma om det, men ibland får man helt enkelt undvika vissa samtalsämnen med vissa personer. På gott och ont brukar man verkligen kunna var ärlig och få ärlga svar tillbaka när man pratar med en familjemedlem, men ibland vill man ju bara ha stöttning och inte någons åsikt...

Kängu - Kul att du kunde kombinera rollen som föreläsare och samtidigt agera säng åt Ru

AM - Verkar vara vanligt med platta skallar. Matilda hade det oxå ett tag men det rättade till sig så fort hon började sova på sidan/magen. Efter ett tag började hon sova nästan enbart på magen och då plockade jag bort kudden (pga kvävningsrisken), resultatet på huvudet syntes fort. Min minsta brorson hade samma problem (värre än Matilda tyckte jag) men hans skalle ser oxå ok ut nu. Mao - ha förtröstan

Nä, dags för sängen här med. Har spenderat större delen av dagen på jakt efter födelsedagspresenter till maken som fyller på onsdag. Matildas dagis var stängt idag så först hade jag henne med mig, men hon är verkligen tålamodsprövande just nu. Bara busar. Flinar och vägrar göra något som man ber henne om. Nästan omöjligt att klä på henne el byta blöja. Fast hon är åtminstone på gott humör, bara väldigt busig. Men trött blir man.

Sov gott alla!

Heja Bumsis - nu är det inte långt kvar!

• Izzie

Är dödstrött & måste hoppa i säng men ville iaf in och önska Frejis lycka till! Ska bli så kul att höra hur det gått sen! Fatta att du är mamma vid den här tiden imorgon! Stor kram!

Muggles - Vad kul med huset! Såg mysigt ut tycker jag! Härligt med lite klipptomt! Inte illa att ni klarar att amortera ett så högt belopp. Där har ni ju marginaler inför kommande räntehöjningar.

kram o gonatt

• Izzie

Ore - Jösses vilken röra! Tur att allt löste sig till slut iaf. Hoppas bilderna blev bra ändå och att du kan ta det lite lugnt och skönt idag!

AM - Du verkar ha klarat gårdagen trots allt. Jag har många gånger beundrat de som är ensamstående - och då har jag trots allt bara ETT barn...

Telis - Vad blir det för vagn då?

Snaily - Oj vad hurtiga ni verkar vara, du och din man! Underställ, goretex och hela kitet... Här en som håller sig inomhus när det blåser och regnar...
    Men soffa, fårskinn och nybakta tunnbröd låter helt rätt även i min värld

Själv har jag åkt på ytterligare en förkylning. Trist. Matilda har haft den hela veckan och toppade o torsdags natt med lite ögoninflammation och sen en halv feberkramp igen på fredagen. Idag var hon bättre men lyckades göra en baklängesvolt från soffan och slog på nervägen i soffbordet och sedan golvet med huvudet före. Slog upp ett stort jack i läppen/kinden, blödde massvis, så nu har vi varit på sjukhuset och kollat upp det hela. Verkar ändå gått ok. Tänderna ser än så länge ok ut. Vi får avvakta med såret. Blev inte riktigt så lugnt och skönt som jag hade föreställt mig dagen...

Nähä, tänkte fixa lite kanelbullar. Ska väl masa mig upp och fixa till en deg. Återkommer!

• Izzie

Muggles - Tycker PB skriver bra ang besiktningen! Bra sätt att få reda på vad man ska vara vaksam på framöver om inte annat. Vi gjorde en besiktning på vårt hus vid köpet och även om besiktningsmannen inte hittade något fel och sa att han besiktigade max 10 hu om året som var så välskött och i ordning som vårt (dvs innan vi tog över då ), så är det superskönt att ha protokollet och hans synpunkter på vad han tror att vi kommer behöva göra framöver underhållsmässigt. Häftigt att ni snart har ett hus!!!

Ore - Det kan vara svårt att avgöra hur huvudet ligger. Jag minns att min BM kollade flera gånger med UL för att vara på den säkra sidan. Sen måste jag säga att snitt inte alls var så farligt. Givetvis var jag stel i början och man märker hur stor skillnad magmusklerna gör för kroppen, men återhämtningen går förvånansvärt fort. Dessutom slipper man ju den största påfrestningen på underlivet med allt vad det innebär. Det ordnar sig ska du se!

MSW - Mysigt med en weekend! Hooks herrgård som Piggis föreslog, ligger inte alls särskilt långt från där jag bor, och det ska vara bra säger dom!

Tack för omtanken om Matilda! Hon har varit piggare idag och såret har börjat läka förvånansvärt fort faktiskt. Det är ju inte direkt första gången hon slår i för hon far ju som en apa överallt, men det är första gången det har tagit så illa så det skurit upp att så stort sår. Men det verkar ha gått bra iaf. Ska testa och skicka henne till dagis imorgon. Jag jobbar kväll så jag behöver inte lämna henne förrän kl 11,15 och sen hämtar maken vid 16-16,30. Det fixar hon nog. Idag hade farmor hälsat på medan jag var på jobbet och då hade hon gjort allt för att farmor inte skulle åka hem, bett om extra kramar och sånt för att hålla henne kvar Inte direkt likt Matilda! Hon är väl utless på mig o maken nu som är de enda hon träffat på fyra dagar, om man bortser från sjukhuspersonalen igår...

Häromdagen var så mysigt. Vi har tagit bort ena sängsidan på hennes spjälsäng så hon kommer själv upp på morgonen när hon vaknar, vanligtvis vid sex-tiden. Hursomhelst kom hon in mitt och makens sovrum, gick fram till sängen, vilade armarna på madrassen och stödde hakan mot händerna och utbrast "Mojjon mojjon"! Det lät så sött! Man kan faktiskt ha små samtal med henne nu. Det blir verkligen roligare och roligare för varje dag!

• Izzie

Det här med kläder är supersvårt denna årstiden tycker jag. Matilda har oxå ett fleecefodrat regnställ och ett vindtätt ställ med jacka och byxa från Didriksson, utöver det vanliga regnstället. Sen har hon gummistövlar och ett par lite grövre adidas gympaskor. På skofronten känns det nog mest akut nu tror jag. Även om skorna är hyggligt varma, så behöver hon nog några som går upp mer på underbenet. Någon som har nåt bra tips på sko/känga?

Silkesunderställ har jag inte hört om innan, men det lät skönt! Får kolla det sen.

En vinteroverall ska absolut inköpas inom en månad iaf. Antar att är man försent ute, blir det svårt att få tag på bra grejer. Det verkar bli utplockat fort.

Någon som har ngn bra vinteroverall att tipsa om? Alt sälja? Matilda drar stl 80-86.

Nähä, bäst att sticka till jobbet. Återkommer til kvällen när alla gått hem från kontoret och jag kan fusksurfa lite på arbetstid

• Izzie
    muggles skrev 2009-10-06 13:01:20 följande:
    JAg tycker det låter som om ni har väldigt mkt kläder på era barn Moa är så varm av sig så hon har bara sina vanliga kläder (tröja + jeans) och ovanpå det regnstället. Är det kallt så en fleecejacka el bomullströja som mellanlager. Vanliga skor funkar jättefint fortfarande (iaf här i Götet).
    Ska väl bara tillägga att Matilda bara har ett set på sig åt gången av de tre set jag räknade upp tidigare. Hade kanske lite taskig meningsbyggnad där

Här har det oxå varit minusgrader på nättena och vi har fått skrapa rutor på bilen flera dagar nu. Tänk att jag aldrig kan skaffa mig tidsmarginaler för det... Varje år är det likadant...

Nenne - Vilken rolig unge! Ibland förstår man bara inte vad allt kommer ifrån

Liten - Grattis till fint UL!

Vänner - Vad skönt att illamåendet börjat minska! Hoppas det bara fortsätter bli bättre nu då.
    Vilken skön helg ni verkar ha haft! Det är ju super att ligga i varmt bad inne när det är busväder ute!
  • Izzie

Ahhh, Gud så irriterande! Hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann!!!

Får dra i korta drag vad jag skrev...

Har haft så SJUKT mycket att göra på jobbet att jag knappt hunnit med att andas. Längesen jag kände mig så "jagad". Har en ny chef som minsta sagt är krävande. Dessutom är jag och maken inte överens ang vår köksrenovering hemma så det har varit mycket på alla områden det sista. Jag har varit inne då och då och läst lite sporadiskt så ni får jättegärna uppdatera mig om det har hänt ngt speciellt! Ngt nytt plus???

Intressant diskussion om genusperspektiv! Finns mycket att säga om detta. Minns när vi skulle köpa kläder inför att Matilda skulle födas och det var skitsvårt att hitta lite neutrala kläder. Det mesta var jättetjejigt eller jättepojkigt. Nu när hon väl är född (och är nästan två år) klär jag henne i det jag själv tycker är snyggt. Tids nog lär hon vilja välja sina egna kläder och då får jag nog inte så mycket att säga till om, misstänker jag Hursomhelst innebär det att hon har allt från rosa flickiga kläder till rockiga små t-shirts med smala jeans till preppy små Hilfiger och Ralph Lauren-tröjor. Även om jag givetvis förespråkar att tjejer ska leka med bilar och killar med dockor om de vill det, ser jag inget självändamål i att klä killar i glitterrosa och tjejer i kamouflage och svarta tröjor med monster trucks på...

Tarte tatin! Alltså, jag måste testa! Det låter supergott, fast verkar lite krångligt att laga/baka?

• Izzie

Ore - Gravidjacka klarare jag mig utan. Hade min vanliga öppen och så stor halsduk som täckte det mesta av framsidan. Gick ju mest fram och tillbaka till bilen ändå. Funkade hur bra som helst. Däremot hade jag överskattat min förmåga att snabbt komma i min vanliga jacka igen efter förlossningen. Så här i efterhand, borde jag köpt en ny jacka då istället...

• Izzie

Telis - Tänk vad fort tiden går! Redan i sjunde månaden! Häftigt! Skönt att allt ser bra ut!

Lappis - Låter som en skön helg! Verkar som ni har lika trist väder som vi. GRÅTT med andra ord. Själv jobbar jag ju hela helgen, så det kvittar i och för sig, men trist för alla som är lediga.

• Izzie

Här inne är det full fart som vanligt. Hade det så stressigt på jobbet att jag inte hann in under söndagen som jag tänkt mig.

PB - Trist med magsjukan och att du missade provet.
    Vad fint du skrev om din son förresten! Jag fick tårar i ögonen när jag läste om hans skratt.

Hattis - Tack för uppdateringen ang september! Hej, vet inte om jag hejat på dig? Vart kommer du ifrån?

Tinga - Stackars er som har/haft det så jobbigt med killarna och deras matvanor. Hoppas liksom alla andra på en bättring snart! Dagis kan förhoppningsvis ge er den lilla extra skjuts som ni behöver. Både killarna för matlustens skull, men också ett andningshål för dig o maken som kan fokusera på något annat än matande ett tag. Det är guld värt att få en paus ibland, hur mycket man än älskar sitt/sina barn. Stor kram!

Nenne - Vad kul att du börjat blogga!!! Du är superduktig på att fomulera dig träffsäkert och roligt. Bloggandet kommer nog att passa dig som hand i handsken! Kan jag få adressen till din blogg?

Telis - Jag gillar också din hall jättemycket! Maffig och intensiv! Förstår att du känner dig kluven inför flytten. Du behöver nog inte oroa dig för att er lägenhet inte skulle bli såld... Vad är den största anledningen till att ni vill flytta?

AM - Gud va skönt det låter med semester. När är det dags?

• Izzie

Åh hej Sweet! Ja, det låter verkligen som att det händer mycket kring dig! När man jobbar så mycket så är det svårt med tålamodet. Har märkt det själv nu när jag jobbat väldigt intensivt under ett par månader. När jag var hemma kom jag in i ett annat "mode", var lugnare och hade MYCKET mera tålamod. Så jag tror att det kommer med situationen. Man vänjer sig och ställer in sina förväntningar efter det. Du har ju inte varit hemma så lång tid i sträck, för mig tog det 3-4 mån att hamna där. Med andra ord behöver du inte alls ha något dåligt samvete.

Hoppas du kan försöka hitta små saker i vardagen som ger dig energi och dessutom hitta lite tid för avkoppling. Stor kram!

• Izzie

Telis - Tycker ni resonerar klokt! Jag kan sakna min o makens lägenhet i stan ibland, men det är ändå fantastiskt skönt att bo i hus. Toppen för Matilda! Hon älskar trädgården!
    Men det tog ca 1 år att känna sig hemma här. Behövde liksom igenom att fyra årstider...

Det blir säkert toppen med flytten ska du se. Det behöver ju inte vara för alltid heller. Det är lite läskigt att hoppa ibland

• Izzie

att? ALLA fyra årstider...
    Jeeesus, skriver som en kratta...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor