Vad händer om man blir sjuk i Sverige och inte är skriven här?
Om du bor i ett EU land ska du skaffa European Health Insurance Card, det brukar man göra via den statliga sjukvården. I Sverige gör man det via Försäkringskassan, i England vid NHS har jag för mig. Med det kortet och id-handling har du rätt till akutvård på samma vilkor som landets innevånare, vilket här i Sverige innebär att du betalar patientavgifter på några hundra och avgifter för röntgen och sånt som alla betalar för. Exakta priser och vad som är avgiftsbelagt varierar från landsting till landsting.
Om du inte har kortet kan man få vård och betala för besöket. I Stockholm kostar ett akutbesök ca 2000 och besök hos husläkare 1600. Vad som ingår då vet jag inte. ( www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Halso-och-sjukvard/Akut-vard/Pa-besok-i-Stockholm/ )
Se även över ditt privata försäkringsskydd, i form av reseförsäring. Det ska man göra även om man har EU kortet, för det täcker inte kostnader för speciell hemtransport eller sånt om man skulle behöva det. Vet ju inte vilket land du bor i och hur det ser ut där, men här ingår ofta en viss reseförsäkring i hemförsäkringen. Annars kan kan teckna privat. I vissa sjukvårdsförsäkringar ingår även viss teckning för utlandsjukvård.