• kullaberg

Banta med mig!

Superstarfia skrev 2009-08-28 13:51:36 följande:
    Det är inte ovanligt att man når en platå. gör något annorlunda.. gå på kvällen, och det som viktigt att veta är att kroppens förbränning inte kommer igång förens efter 30-45 minuter om man enbart promenerar.. så vill man förbränna nått via promenader får man oftast knata i en timme..
    Tack för tips och pepping! Fast grejen är att jag under min semester tillät mig äta vad som helst, gick upp 4 kg (inte jättemycket men jag hade redan 2 kg för mycket enligt min plan inför "prova-klänning-dagen") så nu har jag då 6 kg att bli av med.
    Hur som helst, efter semestern (då jag var soffpotatis nummer 1) tog jag tag i mig, började springa, gymma, och promenera. Och äta GI. Hjälpte inte. Jag stod stilla på vågen. Började med pulvershakes till lunch för 1,5 veckor sen också. Fortfarande samma sak. Vågen står stilla.

Så jag kan inte ha nåt nån platå, för jag har inte ens börjat gå ner i vikt ännu... Det är ju det som är det sega... Och ibland går jag på morgonen ibland på kvällen. Ibland går jag på morgonen OCH springer på kvällen.

Det som är att jag snart ska ut och prova klänning hade jag tänkt, men jag vill inte förrän jag åtminstone har gått ner 2-3 kg. Känner mig liksom inte på humör för det...
  • kullaberg

Bra kämpat av er alla!

Jag föll dock ner i träsket i helgen... Tjejkväll i fredags och inflyttnignsfest i lördags gjorde att jag åt både pizza och andra onyttigheter i helgen. För att inte tala om alkoholen... Okej, inte så mycket, men tillräckligt för att jag vet att det inte var bra för min vikt...
    Uuurk, så nu är det bara att sakta men säkert försöka klättra uppåt igen och hoppas att vågen åtminstone inte visar + när jag ska väga mig på fredag...
    Kände mig ganska omotiverad till allt också eftersom jag tycker jag kämpat på bra utan resultat, så det var väl det som visade sig i helgen. Jag gav helt enkelt upp... Men nu är jag tillbaka och ska försöka kämpa vidare!

• kullaberg

Daaling >> Inga konstigheter i ditt tänkande. Håller också med din bästa kompis, helt klart sunt att rannsaka sitt förhållande. Och det är klart att ingen är perfekt. Därför tror jag att man får såna tankar som du får från och till. Speciellt när ett bröllop närmar sig. Men du älskar din kille. Och det är det som är huvudsaken. Garantier för vad som kommer hända i livet kan vi aldrig få, någonsin, oavsett om man varit ihop i 2 år eller 22 år... Så det är bara att acceptera att man nog alltid kommer att tänka TÄNK OM??? någon gång i förhållandet. Det tror jag iaf och jag har själv tänkt tanken. MEN, jag älskar min kära blivande make så mycket så jag är säker på att problem som dyker upp längs vårt långa liv tillsammans tacklar vi av efter hand. Och det tror jag du och din blivande också kommer göra. Kalla fötter är bara naturligt! Lycka till och jag hoppas att du klarade dig från suget som ju så ofta kommer smyganden när man är deppig...
    Och självklart får man skriva av sig här!

Själv stod jag över suget igår när sambon satt och smaskade på popcorn till filmen vi såg igår.. *stolt*

• kullaberg
    Daaling skrev 2009-09-02 13:26:59 följande:
    Kullaberg, menade skriva DU kan var stolt. Inte det.
    Haha, det såg jag inte ens först
    Tack! Känns bra faktiskt. Nu ska jag bara försöka ta mig ut i löparspåret i eftermiddag när jag kommer hem. Har inte sovit i natt och har lätt huvudvärk, så det finns risk för att jag inte orkar. Men ska försöka att inte ha allt för dåligt samvete om jag inte orkar...

Vad skönt att du fick pratat ordentligt med din sambo! Det känns ju alltid bättre när man får prata om det. Klart att tankar och oro finns kvar, men som ni sa, Er kärlek klarar det! och man kan inte vara lika i allt och det finns alltid saker man kanske önskar den andra gjorde lite annorlunda. Tror jag i alla fall. Bara det positiva väger upp för det negativa så är ju allt bra!

Bra med avokadosallad istället, jag hade nog halkat dit på pizzan i ditt läge
  • kullaberg

Hej tjejer!
    Välkomna ni som är nya och bra kämpat av er andra.
    Själv måste jag säga att jag är stolt över mig själv idag. Trodde inte jag skulle orka motionera igår med tanke på huvudvärk och trötthet när jag kom hem från jobb. Men, när jag kom tog jag på mig träningskläder och löparskor och tänkte bara ta en promenad när sambon sprang. Men när jag ändå hade hela outfiten på kunde jag ju lika gärna springa lite tänkte jag. Så, det slutade med att jag sprang hela min löprunda (bara 3 km men ändå..) och sen avslutade med 30 min utegymsträning! Jag var så stolt när jag sen satt och mös i soffan på kvällen!

Så mitt tips när man inte känner sig motiverad; På med kläderna och sen kommer det liksom lite av sig själv.. hihi

sarasarasara>> Jag har aldrig provat allevo men jag håller med Daaling, min mage blir också som minst uppsväld av GI-mat. Och då får du ju också i dig riktig mat innan bröllopet. Lycka till!!

• kullaberg
    dandelionkid skrev 2009-09-03 12:32:33 följande:
    Äntligen! Efter mycket kämpade lyckades jag iaf gå ner ett kg. Det låter som pyttelite men har man kämpat i fyra veckor med både rökning och vikt så är man glad för det lilla ;)Höll på med GI förut men verkade inte riktigt funka med ämnesomsättningen (som har med sluta röka att göra?) så gick över till kaloriräkning istället. Så på fyra dagar har jag lyckats med 1 kg. Woho! Och jag måste säga att jag är grymt peppade av alla er här inne som kämpar och stöttar varandra. Fortsätt med det! :D
    Åå! Grattis! Förstår precis vad du menar, är i exakt samma sits! GI funkar inte (har gjort tidigare), har inte gått ner på 4 eller 5 veckor.. Slutat röka.. Nu har jag börjat med mindre portioner av "vanlig" mat samt byter ut lunchen mot en shake (måltidsersättare). Alltså mindre kalorier.
    Ska väga mig imorgon... hoppas på minus på vågen..
    Igen, bra jobbat! Kämpa vidare
  • kullaberg

Oj vad duktiga alla är! Bra jobbat!!!
    Och jag är glad som en lärka idag Vägde mig imorse och vågen visade -0.6 kg och nästan 1 cm mindre runt midjan. Detta trots att jag åt massor i helgen som var och inte har tränat mer än en löprunda + ett gympass. Det har gett resultat att äta mindre kalorier i veckan helt enkelt! Så skönt! Nu är jag peppad att fortsätta med denna taktik. Ska dock försöka få in lite fler motionspass nästa vecka. Tycker bara det blir svårare och svårare att ge sig ut på promenader nu när hösten kommer och det blåser och regnar om vartannat... Men tänkte försöka på mig ett Friskis & Svettis pass på måndag. Det är mitt mål iaf

Daaling >> hoppas du kryar på dig snart!
    Sunshine >> Ibland får man synda, en klubba är ju egentligen igenting
    mamsellen på smällen >> Duktigt med både simning och långa promenader! Och synda får man när det är tjejkväll!

Fortsätt kämpa alla!!!

• kullaberg

Måndag morgon! Hoppas alla har haft en bra helg! Min har varit lugn och skön och bara lite onyttigt (lite godis i lördags till fotbollen....)
    Idag hade jag tänkt gå och träna, men så har jag ju så klart åkt på tandvärk.. Hoppas det blir bättre, för då ska jag bannemig masa mig iväg till Aerobic passet!

Bra kämpat alla, tråkigt att så många har åkt på förkylningar och dylikt! Hoppas ni mår bättre!

Hondendär>> Det där med ett lopp till våren var en ganska intressant tanke.. Jag är dock lite rädd att jag skulle banga när det väl kom till kritan.. Tål att tänkas på dock!

• kullaberg
    Superstarfia skrev 2009-09-07 09:31:56 följande:
    Idag stod vågen på -0,5kg.. dock visar måttbandet -3cm på midjan och 4cm på kärlekshandtagen... :)
    Wohoo! Grattis!
  • kullaberg

Daaling >> Bra kämpat ändå! Som sagt, 0.9 är inte så farligt även om det alltid är trist med +. Men som sagt, du var ju förbered på det! Kämpa vidare och skönt att du kunde promenera igen!

Själv har jag faktiskt varit duktig denna vecka, aerobicpass i måndags och jogging med utegym igår.
    Imorgon är det dax att ställa sig på vågen igen.

Och nu en hejarramsa till oss alla:
    Heja oss vad vi är duktiga, fortsätt kämpa alla! *klapp* *klapp* *klapp*!

(Tyckte vi kunde behöva lite energi så här på morgonkvisten )

• kullaberg

Tjejer, jag behöver er hjälp nu...
    Vad gör jag för fel??? Ställde mig på vågen imorse och det var +0.8 sen förra veckan... Jag har mao inte gått ner någonting sen jag började tänka på vad jag äter och motionera mer... (6 veckor sen). Jag äter fil och hemmagjorda flingor till frukost (dinkel, solros och pumpakärnor och linfrö). Till lunch äter jag en måltidsersättare (shake) och till kvällsmat äter jag vanlig mat men mindre portioner och mer grönsaker. Mellanmål på eftermiddagen består oftast av ett äpple eller knäckebröd med skinkna. Denna vecka har jag tränat aerobic en gång, sprungit och utegym en gång. Småpromenader en del dagar. Och så har mina veckor sett ut ungefär sen jag började. Ibland alkohol på helgen men oftast inte. (nåt glas vin isf). Inga kakor eller chips eller så, men ibland på helgen lite godis (typ en näve Bilar) men i det stora hela äter jag nyttigt (enligt vad jag tycker iaf...)
    Jag blir så frustrerad över att vågen inte rör på sig!! Jag har mätt mig i midjan också, och sen start har jag nog minskat 1 cm, så det är inte heller något resultat att vara glad över direkt.... Och jag trodde verkligen att jag skulle ha gått ner när jag vägde mig imorse, så det var en smärre chock när jag istället gått upp....
    Snälla, hjälp mig med tips eller idéer om varför jag inte går ner!! Så trött på att kämpa och kämpa och kämpa utan resultat....

• kullaberg

Sunzhine och Superstarfia, Tack för tipsen!!

Jag har provat både LCHF och just nu tycker jag ju att jag räknar kalorier, även om jag inte väger maten...
    Och jag tror jag får i mig tillräckligt, men det är ju svårt att veta om kroppen tror jag svälter den... Ååå jag blir tokig.

Men jag har hela tiden trott: Mindre kalorier in än vad du förbränner = viktnedgång... Men tydligen verkar det inte vara så enkelt..
    Och saken är att dessa extra kilo jag vill bli av med, la jag på mig under semestern i sommar, alltså snabba kilo. Och en annan sak jag lärt mig, snabba kilo upp är lättare att bli av med än när man gått upp långsamt under en lång tid.
    Så jag trodde ju att genom att börja äta nyttigt och röra på mig efter semestern så skulle jag tappa dessa kilo igen. Men icke....

• kullaberg
    Daaling skrev 2009-09-11 12:47:05 följande:
    Kullaberg, jag förstår din frustration... Jag vet inte heller vad det kan bero på. Jag har hört att om man vill gå ner och det inte funkar genom vanliga nyttiga måltider så ska man äta 2 mycket små frukostar varje dag, 2 mycket små luncher och 2 mycket små middagar. Med kanske 1 1/2-2 timmars mellanrum. Kanske något som är värt att prova?
    Intressant! Ja, det kan kanske vara värt att prova. Så man äter alltså frukost typ 7 och 8, lunch vid 12 och sen 13 och sen middag vid 18 och igen vid 19? Ungefär?
    Mellanmål där emellan också eller det behövs inte?
  • kullaberg
    Daaling skrev 2009-09-13 10:00:48 följande:
    Jag skulle tro att de menar en liten frukost kl 7 och 9, liten lunch kl 11 och 13, något litet mellanmål kl 15 och sen middag kl 17 och 19. Prova och se om det funkar!
    Oki! Tack! Nu har jag precis köpt på mig ett kilo måltidsersättning till som jag tänkte försöka drick upp. Kanske iofs kan ta det som en liten lunch om man tar halva shaken, och så en liten lunch "på riktig mat". Mmm, det tål att tänkas på. Ska prova det nästa vecka om denna veckan inte heller ger resultat. Måste dock erkänna att jag slarvade enormt i helgen eftersom jag blev så trött på att det inte gav något resultat. Kanske inte så smart, men vad gör man när allt känns hopplöst... Äter... Tyvärr... Men nu är det nya tag och hoppas jag kan hitta energin till att orka igen!

Tack alla för ert stöd och tips! Det hjälper enormt när allt annat känns tungt och hopplöst!
  • kullaberg

Tjejer! Tack så hemskt mycket för alla tips och råd och pepping! Som sagt, hjälper så oehört mycket!Tack tack tack!!!

Jag ska ta mig en allvarlig funderare på att gå till doktorn och testa mig, men jag ger det ett par veckor till. Jag tror i min lilla hjärna att jag kanske bara är lite trögstartad... Men som sagt, har det inte hänt mer på två veckor så ska jag gå och testa mig!

Bra jobbat alla andra! Ska också försöka komma igång med de där riktigt långa promenaderna, jag brukar också köra med ljudbok! Så himla smart, man vill bara gå och gå.

Tyvärr har jag blivit förkyld så det blir lugnt med träning denna veckan, men jag passar i alla fall mig för vad jag stoppar i mig. Åå vad jag hoppas på minus när jag ska väga mig på fredag..

Kämpa på alla, superbra jobbat!

• kullaberg

Godmorgon alla!
    Jag har haft en knepig vecka med förkylning, ingen träning, lite "tröstätande" bestående av pizza en kväll och smågodis två kvällar. Jag gav upp lite efter förra veckans vägning då vågen fortfarande inte rörde på sig trots tappra försök med nyttig mat och motion. Plus att jag inte orkat vara duktig med tanke på förkylningen.. Så vad händer då i morse när jag väger och mäter mig... Jag står på samma vikt (ok ner 1 hg men det räknas knappt) och jag har minskat 1 cm i midjan... Ja klart jag är överlycklig, jag trodde ju jag skulle ha gått upp.. Men jag blir inte klok på min kropp.. Verkar som den fastnat i detta läget oavsett vad jag gör.. haha..

hondendär>> Gud vad kul att bugga, jag önskar att jag kunde få med mig m2b på nån danskurs. Det hade varit superkul tror jag.

Nä, nästa vecka ska jag vara duktig igen, och se om jag inte kan få den där j**la vågen till att visa minus nån gång...

Kämpa på alla och ha en underbar helg!

• kullaberg

Bra kämpat! Grattis till er viktminskning! Superbra jobbat!

Jag har inte ens börjat titta på klänning än, för jag vill väga lite mindre när jag tittar. Så mitt mål är minus 2 kg så fort som möjligt och sen känner jag att jag kan titta på klänning. Förhoppningsvis blir det nångång i oktober hade jag tänkt mig.
    Så jag fortsätter kämpa och hoppas på vågen vill som jag vill snart.
    Blir lite lite träning nu bara, har en seg förkylning som lixom aldrig verkar ge med sig. Men jag ska försöka med lite promenader i alla fall.
    Ny invägning på fredagmorgon för min del! Jag kämpar på!

• kullaberg

Hej Alla,
    Känner igen det där med depp-perioder och skickar här styrkekramar till er alla!
    Tråden är ju till för att skriva ego-inlägg och få stöd och peppning under tuffa tider såväl som lätta tider.

Själv har min våg äntligen börjat peka neråt, efter många veckors kämpande så jag är nöjd. Hoppas bara trenden håller i sig. Har dock enormt mycket på jobb nu så jag hinner inte ens äta lunch. Får i mig en shake framför datorn. Vet att det inte är bra att inte hålla ordentlig lunch, men men.. Jag har iaf ändå kunnat hålla mig från småätandet som annars lätt kommer in på eftermiddagen.

Hoppas att ni alla får en riktigt trevlig helg! Kram till er alla! och fortsätt kämpa, tillsammans klarar vi en hel del, eller hur !

Svar på tråden Banta med mig!