Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Har man rätt till ett namn som en förälder hette innan denne blev bortadopterad?

kan inte tänka mig det, allt som har att göra med den gamla släkten bryts med en adoption( arv o liknande)

• allehanda

Katarina Michael skrev 2009-08-12 14:51:18 följande:

Man har rätt att ta sina föräldrars barndomsnamn. Dvs de namn de döptes till...
    Här är inte de biologiska föräldrarna föräldrar längre utan det är adoptivföräldrarnas födelsenamn man i så fall har rätt att ta.
  • allehanda

Förlåt TS om jag kapar lite här

ALLA juridiska rättigheter( både från barnet och föräldrarna) upphör när man adopteras bort.Hur i hela friden kan man som bortadopterad ha rätt att ta ett namn, kanske tom från någon som inte avslöjat att man adopterat bort ett barn? Jag skulle vilja var du har fått de uppgifterna ifrån.
    Katarina Michael skrev 2009-08-12 19:30:18 följande:

Spelar ingen roll, man har rätt att ta sin bioligiska föräldrars födelsenamn och släktnamn.
  • allehanda

Adoopterade skall alltså INTE fråga släkten om lov? Det svaret har vi aldrig fått utan det hänvisas till vad den juridiska delen av en adoption betyder och har för följder. (här skulle vi aldrig vilja göra bytet av respekt för adoptivfamiljen).

Svar på tråden Har man rätt till ett namn som en förälder hette innan denne blev bortadopterad?