• konstigabaralillajag

    Hur gör man när O.S.A har gått ut?

    Den 29 juli hade vi satt vårt O.S.A, vi gifter oss den 29 augusti. Det är fortfarande 2 personer (1 par) som ännu inte svarat. Hur gör man? Vi har skickat 2 st sms, ett till henne och ett till honom men inget svar :/ Vägrar ringa och tjata. Inbjudan har de fått, det vet vi.

    Ska man helt enkelt förutsätta att de inte kommer? Eller ska man behöva jaga dem och fråga? Känner inte för att ringa och tjata heller, känns som bollen ligger hos dem...

  • Svar på tråden Hur gör man när O.S.A har gått ut?
  • AlaM

    Vad jag har hört så är det väldigt ovanligt att alla kommer ihåg att svara. Vissa glömmer bort det helt för man tänker vänta till det är lite närmare OSA och vissa kanske till och med tror att de svarat. Inbjudningarna kan också ha försvunnit på posten. I vilket fall så skulle jag, eller de som tar emot anmälningar, bara ringa till de och på ett vänligt sätt fråga om de har möjlighet att komma. Det är alltid bättre att prata med någon "på riktigt" om det är något viktigt eller nåt man vill ha svar på fort.

  • NuevaYorke090909

    Irriterande med folk som inte svarar.. Jag skulle se det som att de har fått sin chans och så skulle jag stryka dom och räkna med att de inte kommer. Man har ju OSA av en anledning och det vet ju folk om.

  • AlaM

    Fast man bjuder ju oftast en gäst för att man själv vill ha den där och då är det ju snarare brudparet än gästen som förlorar på det. Sen kan det vara lite farligt att förutsätta att de inte kommer. Även om du stryker de från din gästlista så kan det mycket väl hända att gästen dyker upp och då blir det en onödig tråkig situation på bröllopsdagen.


    NuevaYorke090909 skrev 2009-07-31 22:46:24 följande:
    Irriterande med folk som inte svarar.. Jag skulle se det som att de har fått sin chans och så skulle jag stryka dom och räkna med att de inte kommer. Man har ju OSA av en anledning och det vet ju folk om.
  • konstigabaralillajag

    Men hur mycket "ska man ligga på" som brudpar (vi tar emot alla anmälningar själva)?

  • Ida F

    Det är otroligt respektlöst att inte OSA i tid. Tyvärr är det ju så att det händer, om de inte osar i tid och dessutom inte hör av sig när ni försöker nå dem så skulle jag ringa och säga (typ): Vi vet att ni har fått inbjudan till vårt bröllop. Då ni inte har hört av er så förstår vi att ni inte kommer, har vi förstått det rätt då? - eller liknande fast på ett trevligare sätt kanske... det blev lite hårt.. Det är nog bäst att ringa och prata med dem istället för sms, det är mindre risk för att det man vill få fram missuppfattas.

  • Aleta

    Man behöver inte säga att man antar att de inte kommer, det låter ju som om man inte vill att de kommer. (Och det vill man väl?)

    Säg som det är: "Vi sitter här med planeringen och ska beställa mat osv. Nu behöver vi få besked från er. Ni kommer väl?"

    Ring, SMS är så opersonligt.

  • londontjejen

    Jag maste saga att jag haller med nedanstaende kommentar. Personligen kanner jag att folk som ej bryr sig om att svara behover ej komma heller. De har fatt sin chans.
    Ida F skrev 2009-07-31 23:10:25 följande:


    Det är otroligt respektlöst att inte OSA i tid. Tyvärr är det ju så att det händer, om de inte osar i tid och dessutom inte hör av sig när ni försöker nå dem så skulle jag ringa och säga (typ): Vi vet att ni har fått inbjudan till vårt bröllop. Då ni inte har hört av er så förstår vi att ni inte kommer, har vi förstått det rätt då? - eller liknande fast på ett trevligare sätt kanske... det blev lite hårt.. Det är nog bäst att ringa och prata med dem istället för sms, det är mindre risk för att det man vill få fram missuppfattas.
  • Sommarbrud2010

    Jag hade ringt upp dem.

  • mittid

    Ring o fråga, det är mänskligt att missa ett datum, även om det är rimligt att komma ihåg.

  • Chrisse och Jonas

    Vissa tror att om de inte ska komma behöver de inte svara.. och sen är det många andra som bara slarvar med datumen. Ring dem eller be någon annan gemensam släkting ringa och kolla.

  • kikki kikki

    jag tycker att det är dålig stil att inte svara i tid. vi är väl ändå vuxna och ska stå för våra hndlingar anser jag.
    man kan ge några dagar efter OSA men sen så är tiden ute.
    att bli bjuden är en ära och kan man inte ens kosta på sig att svara i tid utan en vettig andledning så kan dom stanna hemma

Svar på tråden Hur gör man när O.S.A har gått ut?