• FlipTheFrog

Hur långt bort/bak i leden kan man plocka efternamn?

Både jag och min tjej har tråkiga efternamn som vi gärna byter ut till ett taget efternamn som finns på min tjejs mammas sida. Jag minns inte riktigt hur långt bak i leden som namnen finns, men jag vet att mammans kusiner och deras barn har fortsatt att använda namnet. Min tjejs mamma och hennes mamma heter ngt annat.

Får vi ta detta namn tro?

• Svar på tråden Hur långt bort/bak i leden kan man plocka efternamn?
  • Humlan66

Ja det tror jag säkert men det enda att göra så ni får veta är ju att höra av er till rätt myndighet.Det här med efternamn och skläktled är inte lätt. Vi är lite i samma sits som ni

• FlipTheFrog

Tack för svar! Vilken instans är rätt myndighet..?

• suamaca

Skattemyndigheten. Namnet skall ha burits i rakt nedstigande led inom de nämaste 150 åren!

• FramtidaFruSandberg
    suamaca skrev 2009-08-01 20:06:36 följande:
    Skattemyndigheten. Namnet skall ha burits i rakt nedstigande led inom de nämaste 150 åren!
    150 åren? Jag skulle gärna vilja veta var du fick den uppgiften ifrån för det verkar finnas alla möjliga siffror i omlopp. Bara på PRV:s hemsida så står det på ett ställe "inom de senaste 100 åren" och på ett annat ställe att senast 4 generationer bakåt räknat från ens föräldrar.
    Rakt nedstigande led är som sagt också ett krav.
  • 1 Grevinnan

Jag har med hört lite olika, förut var det så att det inte fick gå mer än 100 år tillbaka, men jag tror PRV ändrat på det, säkrast är et ringa en handläggare och kolla. Vi har gkort det, vi tänker ta ett släktnamn på min sambos sida, hans gammelmormors flicknamn. Hon borde burit detta namnet någon gån i början av 1800-talet och det verkar OK enligt PRV, men det finns ingen annan som heter detta idag har vi tagit reda på, annars kanske samtycke krävs?

Svar på tråden Hur långt bort/bak i leden kan man plocka efternamn?