Varning för Gimo Herrgård
Vi firade vår ettåriga bröllopsdag helgen som var. Det var meningen att vi skulle bo och äta på Gimo Herrgård. Så blev det dock inte riktigt.
Rummet hade smutsigt golv, det var fläckar på madrassskyddet och det luktade unket. Först trodde vi att det inte fanns något badrum, men det visade sig att toalett och dusch var belägna i vad som såg ut som inbyggda garderober på var sin sida av sängen. I duschen låg det döda flugor i lampan.
Detta var dock bara början...
Vi hade vid incechningen meddelat att jag är gravid och undrat om detta skulle ställa till några problem med maten. Det skulle det inte.
Det ingick en fördrink och trots att jag ser höggravid ut var de nära att hälla upp alkohol åt mig. Jag stoppade dem i sista sekund.
Vi blev visade till bordet där en meny över kvällens middag fanns (+ smulor på stolen). Till förrätt stod det gravad lax. Jag tänkte dock att de nu borde vara medvetna om mitt tillstånd därmed servera mig något annat. Men icke. När jag påpekade det hela fick jag en skaldjurssoppa istället. "Den råkade finnas färdig" som servitrisen uttryckte det.
Nu började vi bli ganska irriterade, men situationen kändes samtidigt ganska komisk. Lite som Fawlty Towers. Bordet bredvid oss påpekade nämligen för serveringspersonalen att de varken fått någon sås eller lingon till sin rätt. När de senare beställde vin sa servitrisen att de kunde få ett annat för samma pris. Det beställda vinet låg nämligen i en annan vinkällare och det var ju så långt att gå dit. När hon senare skulle öppna ersättningsflaskan tog hon i så våldsamt att mannen var tvungen att hejda henne innan hon hann förstöra vinet.
Strax därpå tröttande gästerna vi bordet på andra sidan om oss och ropade att de inte önskade vänta på menyn längre. De hade då fått vänta i uppskattningsvis 20 minuter. Till saken hör att det inte var en särskillt stor matsal och inte så många gäster.
Åter till vår middag. Varmrätten var lamytterfilé. Som gravid ska man bara äta genomstekt mat och vi bestämde oss för att om köttet var rosa ja då skulle vi checka ut. Köttet var rosa och vi checkade följdaktligen ut. Innan vi lämnade herrgården hann dock ägaren hävda att jag var överkänslig som inte ville äta rosa kött. Någon kompensation fick vi inte.
Med andra ord, åk ALDRIG till Gimo Herrgård!