Inlägg från: Flygande taxen |Visa alla inlägg
  • Flygande taxen

    Etikettsfråga ang. inbjudningarna

    Vi ska ha vår bröllopsfest i mitten på oktober så jag tänkte skicka ut inbjudningarna under denna vecka eller nästa.

    Problemet är nu bara det att jag inte riktigt vet hur jag ska göra med inbjudningarna. Det är så att bland de personer som vi ska bjuda så finns det tre stycken ungkarlar.
    Jag vet inte riktigt hur de har det med "kärleken" just nu. Killarna har inte, såvitt jag vet, varken flickvän eller nån "på gång". Men om de hade nån som man kanske bara inte hört om ännu, så är det väl OK om de tar med dom.

    Men hur brukar man göra med folk som det är lite oklart ifall de har nån eller ej? Ska man skriva typ "Herr X och avec" på inbjudan?
    Eller ska man strunta i det helt och hållet, så länge man inte är säker på om de har nån eller ej, och bara skriva deras namn på inbjudan?
    Eller kan man ringa efter att de fått inbjudan och säga att IFALL de har nån de vill ta med, så är det ok?

    Problemet här är att vi gift oss i smyg och så det är ingen som vet om att de kommer att bli bjudna på bröllopsfest. Och vi vill gärna hålla det hemligt också så därför kan jag inte prata om det med dom före vi skickar inbjudningarna. Kan inte heller fråga av nån kompis :)

  • Svar på tråden Etikettsfråga ang. inbjudningarna
  • Flygande taxen

    Det var en bra formulering! Tack för tipset :)

    Ni tror inte, som min man, att de på nåt sätt kan ta illa upp eller tycka att det är konstigt att vi bjuder med deras "sällskap" då vi till 90% är säkra på att de inte har nåt?

  • Flygande taxen

    Hmmm... egentligen så är det väl kanske inte så stor skillnad ifall de tar med en ny flickvän man inte känner, mot att de tar med en kompis man inte känner.
    Men jag tror nog kanske inte riktigt att jag vill att de ska börja ta med sina killkompisar och så... har inte riktigt nån "bra" orsak, annat än att jag inte vill det. Att ta med sin nya flickvän är nog kanske ändå lite annorlunda än att ta med en polare som du kan festa och supa med, om man ser det på det sättet (speciellt med tanke på att det är en så liten fest, 40-50 gäster).

    I och för sig så har en av killarna en bra tjejkompis (de är väl ungefär "bästisar") som vi känner från förr, så om han väljer att ta med en kompis istället för en flickvän så gör det inget. Men jag tror att de två andra, i "kompisfallet", just hade tagit med nån festpolare som vi inte känner.
    Äh, nu börjar jag svamla igen känns det som :)

    Men kanske det är lättast att jag bara skriver deras egna namn på inbjudan så kan man ringa sen och säga att ifall de vill ta med nån (tjej) så är det OK, om de hittat nån vi inte känner ännu.

Svar på tråden Etikettsfråga ang. inbjudningarna