• Sundance

Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.

Hej!

Det börjar bli dax för oss att välja en fotograf inför vår vigsel så jag tänkte höra om här är någon som har hört eller har egna erfarenheter av fotografer i skåne. Någon ni varmt vill rekommendera eller som ni skarpt vill avråde från. Deras portfolier säger ju inte alltid allt. Dessutom kan de ju va jätteduktiga på att fota ex. vis landskap men jättedåliga på att fota människor i rörelse.

Vi skulle gärna vilja ha sådana där reportagebilder/in-the-moment bilder samt några mer regiserade bilder.

Hade varit kanon om vi kunde tipsa varandra, för jag anar att jag kanske inte är ensam om att slita mitt hår i jakten på en fotograf. Hur gick ni andra tillväga när ni hittade er fotograf?

• Svar på tråden Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.
  • annapytt

Många på den här sidan prioriterar kvantité och pris framför kvalité. De flesta som har visat bilder från billiga fotografer har riktigt dåliga bilder som en kompis lika gärna kunde tagit gratis (såg t ex en bild där en budgetfotograf ställt brudparet mitt i solen så de fick stora skuggor under ögonen. Inte särskilt snyggt att imitera en tvättbjörn på bröllopsdagen).
    Jämför istället då priser mellan de fotografer du tycker om och vars bilder du kan tänka dig att titta på resten av ditt liv.

• eizne
    annapytt skrev 2009-08-24 10:02:55 följande:
    Många på den här sidan prioriterar kvantité och pris framför kvalité. De flesta som har visat bilder från billiga fotografer har riktigt dåliga bilder som en kompis lika gärna kunde tagit gratis (såg t ex en bild där en budgetfotograf ställt brudparet mitt i solen så de fick stora skuggor under ögonen. Inte särskilt snyggt att imitera en tvättbjörn på bröllopsdagen).Jämför istället då priser mellan de fotografer du tycker om och vars bilder du kan tänka dig att titta på resten av ditt liv.
    Ursäkta men *s* sicken skön kommentar som tvättbjörnarna
  • ConnyD

som alltid rekomenderar jag de som söker fotograf att inte enbart stirra på priset. börja med att se på fotografernas bilder och utifrån det bedöm om ni får den kvalite ni vill ha. sen finns det både duktiga och även billiga hobbyfotografer som levererar väl så bra som yrkesfotograferna. det gäller bara att hitta dom

• Sundance

Ja, det är ju just det att hitta dem. Jag har inga problem, egentligen, att betala de där 7500 som den fotograf vi först valde skulle ha. Men jag vill ju inte betala det om de som gett 2000 kronor mindre har fått fler bilder för pengarna, av lika fin kvalité.

• BrollopsIntresserad
    Sundance skrev 2009-08-25 09:41:51 följande:
    Ja, det är ju just det att hitta dem. Jag har inga problem, egentligen, att betala de där 7500 som den fotograf vi först valde skulle ha. Men jag vill ju inte betala det om de som gett 2000 kronor mindre har fått fler bilder för pengarna, av lika fin kvalité.
    Det är i grunden självklart rätt tänkt som konsument - varför betala mer för en likvärdig (eller sämre) produkt/tjänst? Tänk bara på att verkligen kolla upp att det är likvärdigt/bättre fotograf. Kolla erfarenhet, utrustning, backuputrustning, studio (om det är aktuellt), F-skattebevis, etc.
  • frumånsson

Hej, vill inte göra det svårare för dig men jag kan varmt rekommendera en tjej som heter Caroline Jacobsson. DU kan kolla på hennes hemsida hon har fotat många och det är lite mer "konstnärliga bilder" inte bara sådana där man poserar rakt upp och ner. Hon gör precis som man själv önskar. Jag tror vi betalade runt 4000 för fotografering efter vigseln och då fick vi 8 förstoringar oxå. sen beställde vi till tackkort och några förstoringar till och då fick vi alla bilderna på en cd så man kan framkalla själv istället. Hoppas du hittar en bra fotograf!!

• Sundance

Tack! Jo, jag har kikat en del på hennes bilder. Problemet är att jag inte hittar några prisuppgifter på hennes hemsida och jag har skicka två meddelande via hennes hemsida om att hon ska kontakta mig med prisuppgifter men jag har inte hört ifrån henne. Hon har väl kanske mycket att göra... Vill verkligen veta vad hon tar men tiden börjar rinna ut för oss, känns det som, så hör jag inte ifrån henne kanske det inte va meningen att vi skulle ha henne . Men jag kan ju såklart ringa henne.

Svårt det där med utrustning... Vet absolut inte något om vad som kan klassas som bra utrustning inom fotovärlden.

• frumånsson

Ja försök att ringa henne det var så vi fick tag på henne. Jag vet ju inte vad andra kostar men vi betalade ca 5500 för fotografering och 50 tackkort samt 12 förstoringar och så fick vi alla bilderna på cd. Jag tror att 2 av förstoringarna fick vi för att vi satte in bild i sydsvenskan med hennes namn på. Hoppas du får tag i henne för hon var sååååå bra. Lycka till!!!

• eizne
    Sundance skrev 2009-08-25 18:11:21 följande:
    Tack! Jo, jag har kikat en del på hennes bilder. Problemet är att jag inte hittar några prisuppgifter på hennes hemsida och jag har skicka två meddelande via hennes hemsida om att hon ska kontakta mig med prisuppgifter men jag har inte hört ifrån henne. Hon har väl kanske mycket att göra... Vill verkligen veta vad hon tar men tiden börjar rinna ut för oss, känns det som, så hör jag inte ifrån henne kanske det inte va meningen att vi skulle ha henne . Men jag kan ju såklart ringa henne.Svårt det där med utrustning... Vet absolut inte något om vad som kan klassas som bra utrustning inom fotovärlden.
    Det spelar faktiskt ingen roll vad folk har för utrustning om de inte kan fota och vice versa!
Svar på tråden Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.