• KatjaB

Syster berättade nyss att de också ska gifta sig

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss nästa sommar, och är i full gång med planeringen.
    Nu så fick jag höra av min syster att hon och hennes sambo också ska gifta sig tydligen, hennes m2b hade friat häromdagen.
    Och självklart är jag jätteglad över att de ska gifta sig, vad kul för dem!

Men jag kan inte låta bli att känna en liten irritation över det. Var de tvugna att åter igen göra som vi. Tycker det titt som tätt är så att vi bestämmer nåt så är de inte sena med att göra likadant kort därefter. Kunde inte vårt bröllop få ha varit VÅRT just då, måste de nu gifta sig nära inpå?

Och jag känner mig jätteelak som ens tänker så, jag borde ju bara vara glad för hennes skull.
    Men bara för att ta ett exempel så skulle vi ha barn och berättade att vi ska ha det, inte många månader efteråt så är hon också gravid. Vilket såklart är kul, men sen när de hade fått höra vad vi hade för namnförslag till kommande tösen fick helt plöstligt inte vi ta Elsa för att de ville minsann ha Ella ifall de fick en tjej, och det var alldeles för likt.
    Så av hänsyn till dem valde vi ett annat namn, och nu är ju lilltösen världens underbaraste lilla Greta istället. De fick en kille. Men jag blir bara lite trött på att inte få ha något själv. Det här är vår dag och jag vill liksom inte att någon ska sitta där och överglänsa med att de minsann ska ha det eller det, eller de ska också ha nåt som vi ska ha.

Är jag dum eller har jag rätt i att känna lite irritation? Sa såklart inget annat än ett stort grattis till henne och inget om de här tankarna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 08:41
    Tänkte att jag skriver i ts det jag skrev i tråden.. först så blev jag rätt paff och undrade varför de inte sa nåt när vi ändå pratade och lite orolig för att de ska vilja ha sitt bröllop väldigt tätt inpå vårat och att det då blir "förbud" för att inte bröllopen ska kännas lika.
    Nu när jag fått smälta det lite så tror jag inte att det behöver bli så. Jag är jätteglad för deras skull och ska bli kul att prata bröllop med någon som själv också är väldigt insnöad på det för tillfället Tack för alla kommentarer och förståelse över min första känsla, var skönt att få höra att man inte var knäpp som ändå kände lite oro

• Svar på tråden Syster berättade nyss att de också ska gifta sig
  • Eelin

nej du är inte dum! jag skulle känna likadant om det gällde mig och mina systrar.. jag ska gifta mig i november och vill att allt ska handla om det...inga tankar eller saker som " åå så ska vi ha"... nej usch vad elakt tycker jag! tanklöst eller så vill hon stå i centrum..dom hade kunnat vänta tills ni gift er!

• andbeyond

Det där kan ju vara lite olika beroende på hur ni är som personer. Vi berättade att vi skulle gifta oss och inte långt efter bestämde min syster o hennes man att de också skulle gifta sig denna sommar. Vi hade bestämt augusti, de gifte sig i början av juli. Så hennes var till och med innan mitt plötsligt.

Förstår din känsla att "det här skulle ju vara min sommar" men för oss gick det jättebra. Jag är inte gift ännu men vårt bröllop kommer vara helt annorlunda från min systers (hon är mer rock n'roll jag mer traditionell) så i mitt fall blev det mer dubbelglädje och bröllopsfokus än att vi skuggar varandra.

Ta inte ut "sorgen" i förskott. Prata med din syster, kanske ni kan försöka se till att era fester har helt olika riktning och ni istället kan glädjas åt att den finns någon mer i närheten som också är bröllopsfokuserad.

• KatjaB

Ellerhur!
    Jag tycker faktiskt att det var taskigt gjort, jag menar här har man drömt om att ha ett drömbröllop jag vet inte hur länge (allt beroende på bugdet o möjligheter förstås också) och så ska de komma nu och gifta sig i samma veva.
    Han har dessutom väldigt bra lön så det skulle inte förvåna mig om de gifter sig precis innan oss på nån herrgård eller nåt, o så känns vårt futtigt helt plötsligt med våra 75-80 gäster.

Nu tar jag väl ut lite saker i förskott men jag blir bara så trött på dem. Aldrig ska man få ha nåt ifred, nu vill jag bara lösenordsskydda bloggen och inte berätta något om alla planer vi har till vårt bröllop

• KatjaB

andbeyond: jo, jag ska väl inte elda upp mig för mycket. Blev bara så paff och just efter det där med namnet på våra kommande barn så kändes det bara som att va fan, ska vi aldrig få nåt som bara är vårt? Och det är klart att man inte jämför kanske på det sättet med bröllop men iallafall.

• Eelin
    KatjaB skrev 2009-08-03 20:12:19 följande:
    Ellerhur! Jag tycker faktiskt att det var taskigt gjort, jag menar här har man drömt om att ha ett drömbröllop jag vet inte hur länge (allt beroende på bugdet o möjligheter förstås också) och så ska de komma nu och gifta sig i samma veva. Han har dessutom väldigt bra lön så det skulle inte förvåna mig om de gifter sig precis innan oss på nån herrgård eller nåt, o så känns vårt futtigt helt plötsligt med våra 75-80 gäster.Nu tar jag väl ut lite saker i förskott men jag blir bara så trött på dem. Aldrig ska man få ha nåt ifred, nu vill jag bara lösenordsskydda bloggen och inte berätta något om alla planer vi har till vårt bröllop
    tycker du har all rätt att reagera!
  • andbeyond
    KatjaB skrev 2009-08-03 20:15:16 följande:
    andbeyond: jo, jag ska väl inte elda upp mig för mycket. Blev bara så paff och just efter det där med namnet på våra kommande barn så kändes det bara som att va fan, ska vi aldrig få nåt som bara är vårt? Och det är klart att man inte jämför kanske på det sättet med bröllop men iallafall.
    Förstår att du blir paff, jag har också varit rädd att folk ska jämföra bröllopen men det är nog mer i mitt huvud än i verkligheten
  • KatjaB

mm, hoppas faktiskt att de inte gifter sig innan oss iallafall. Vill vara först med våra idéer och att det blir verkligen VÅR dag, inte bröllopet som kommer som nr 2 ett par veckor efteråt.

Men det behöver ju inte alls bli så förstås, tyckte bara att det var så konstigt att hon inte sa nåt när vi talades vid idag, hon frågade hur långt vi kommit i planeringen och om lokalen o allt, och jag berättade gladeligen då jag är lite smått besatt av bröllop just nu, hehe, sen sms:ar hon några timmar senare och berättar att han friat för ett par dagar sen.

• KatjaB

ska kanske tillägga att jag inte tror att hon är ett sånt svin att hon bara snor alla våra ideér, men är väl mer rädd för att de helt plötsligt ska ha en massa saker som vi inte får ha rätt vad det är , för det ville helt plötsligt de med (som med namnet) eller att de har sitt datum alldeles för tätt inpå och just att det blir så att det blir åh, så ska vi göra eller si eller så skulle inte vi gjort.

• J D

Jag skulle ha flyttat fram bröllopet och gift mig i år- så tävlingsinriktad är jag, haha. .

• KatjaB

J D skrev 2009-08-03 20:39:59 följande:

Jag skulle ha flyttat fram bröllopet och gift mig i år- så tävlingsinriktad är jag, haha. .
    haha, nej du.. nåde dem som tar vigsel mitt på sommaren vid den vackra ruinen ifrån oss,
Svar på tråden Syster berättade nyss att de också ska gifta sig