• KatjaB

Syster berättade nyss att de också ska gifta sig

Jag och min sambo har bestämt att vi ska gifta oss nästa sommar, och är i full gång med planeringen.
    Nu så fick jag höra av min syster att hon och hennes sambo också ska gifta sig tydligen, hennes m2b hade friat häromdagen.
    Och självklart är jag jätteglad över att de ska gifta sig, vad kul för dem!

Men jag kan inte låta bli att känna en liten irritation över det. Var de tvugna att åter igen göra som vi. Tycker det titt som tätt är så att vi bestämmer nåt så är de inte sena med att göra likadant kort därefter. Kunde inte vårt bröllop få ha varit VÅRT just då, måste de nu gifta sig nära inpå?

Och jag känner mig jätteelak som ens tänker så, jag borde ju bara vara glad för hennes skull.
    Men bara för att ta ett exempel så skulle vi ha barn och berättade att vi ska ha det, inte många månader efteråt så är hon också gravid. Vilket såklart är kul, men sen när de hade fått höra vad vi hade för namnförslag till kommande tösen fick helt plöstligt inte vi ta Elsa för att de ville minsann ha Ella ifall de fick en tjej, och det var alldeles för likt.
    Så av hänsyn till dem valde vi ett annat namn, och nu är ju lilltösen världens underbaraste lilla Greta istället. De fick en kille. Men jag blir bara lite trött på att inte få ha något själv. Det här är vår dag och jag vill liksom inte att någon ska sitta där och överglänsa med att de minsann ska ha det eller det, eller de ska också ha nåt som vi ska ha.

Är jag dum eller har jag rätt i att känna lite irritation? Sa såklart inget annat än ett stort grattis till henne och inget om de här tankarna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 08:41
    Tänkte att jag skriver i ts det jag skrev i tråden.. först så blev jag rätt paff och undrade varför de inte sa nåt när vi ändå pratade och lite orolig för att de ska vilja ha sitt bröllop väldigt tätt inpå vårat och att det då blir "förbud" för att inte bröllopen ska kännas lika.
    Nu när jag fått smälta det lite så tror jag inte att det behöver bli så. Jag är jätteglad för deras skull och ska bli kul att prata bröllop med någon som själv också är väldigt insnöad på det för tillfället Tack för alla kommentarer och förståelse över min första känsla, var skönt att få höra att man inte var knäpp som ändå kände lite oro

• Svar på tråden Syster berättade nyss att de också ska gifta sig
  • KatjaB

Ellerhur!
    Jag tycker faktiskt att det var taskigt gjort, jag menar här har man drömt om att ha ett drömbröllop jag vet inte hur länge (allt beroende på bugdet o möjligheter förstås också) och så ska de komma nu och gifta sig i samma veva.
    Han har dessutom väldigt bra lön så det skulle inte förvåna mig om de gifter sig precis innan oss på nån herrgård eller nåt, o så känns vårt futtigt helt plötsligt med våra 75-80 gäster.

Nu tar jag väl ut lite saker i förskott men jag blir bara så trött på dem. Aldrig ska man få ha nåt ifred, nu vill jag bara lösenordsskydda bloggen och inte berätta något om alla planer vi har till vårt bröllop

• KatjaB

andbeyond: jo, jag ska väl inte elda upp mig för mycket. Blev bara så paff och just efter det där med namnet på våra kommande barn så kändes det bara som att va fan, ska vi aldrig få nåt som bara är vårt? Och det är klart att man inte jämför kanske på det sättet med bröllop men iallafall.

• KatjaB

mm, hoppas faktiskt att de inte gifter sig innan oss iallafall. Vill vara först med våra idéer och att det blir verkligen VÅR dag, inte bröllopet som kommer som nr 2 ett par veckor efteråt.

Men det behöver ju inte alls bli så förstås, tyckte bara att det var så konstigt att hon inte sa nåt när vi talades vid idag, hon frågade hur långt vi kommit i planeringen och om lokalen o allt, och jag berättade gladeligen då jag är lite smått besatt av bröllop just nu, hehe, sen sms:ar hon några timmar senare och berättar att han friat för ett par dagar sen.

• KatjaB

ska kanske tillägga att jag inte tror att hon är ett sånt svin att hon bara snor alla våra ideér, men är väl mer rädd för att de helt plötsligt ska ha en massa saker som vi inte får ha rätt vad det är , för det ville helt plötsligt de med (som med namnet) eller att de har sitt datum alldeles för tätt inpå och just att det blir så att det blir åh, så ska vi göra eller si eller så skulle inte vi gjort.

• KatjaB

J D skrev 2009-08-03 20:39:59 följande:

Jag skulle ha flyttat fram bröllopet och gift mig i år- så tävlingsinriktad är jag, haha. .
    haha, nej du.. nåde dem som tar vigsel mitt på sommaren vid den vackra ruinen ifrån oss,
  • KatjaB

nu efter att ha funderat en stund känner jag mig mest taskig som känner såhär. Det är väl bara det att jag vill få vår dag helt perfekt och alla små detaljer som man lägger så mycket energi på att få till som man vill ha det.
    Blev bara så snopen, pratade med mina föräldrar och hurtbullen mamma tyckte att det var väl ingen fara och jag inte skulle tänka på det. Pappa däremot förstod precis min känsla och sa att det var hans första tanke när de berättat att de skulle gifta sig. Men att jag inte skulle oroa mig och jag kan ju alltid välja att inte berätta om alla piffiga små detaljer och upplägg som vi tänkt. Känns bättre sen jag prata med pappa

• KatjaB
    090208 skrev 2009-08-03 23:24:03 följande:
    Först tyckte jag att du verkade vara lite ego och bridezilla. Men om din syster har betett sig sådär förut så förstår jag!Ett tips: Berätta INGA detaljer om bröllopet. INGENTING! För då antar jag att du får höra: "Neeej, du kan inte ha det färgtemat, det ska VI ha..."
    Nej, inte så.. klart jag är glad för deras skull.
    Det är väl mer med upplägget på allt som jag blir lite orolig över att man inte får vara ensam om. Inte för att vi kommer vara de första i världshistorien att ha just de färger, lekar, typ av vigsel osv, men jag vill ju inte att någon jag känner veckorna innan eller efter får för sig att ha likadant.
  • KatjaB

Igår när jag skrev tråden var jag lite paff över det hela, och med namnet i åtanke blev jag rädd för att det ska bli lite liknande situationer. Att hon inte hade sagt nåt heller utan bara skickade ett sms tyckte jag var lite konstigt.
    Nu i dagens ljus så känner jag mig faktiskt inte så orolig. Jag får väl säga hur jag känner ifall det skulle bli så.

• KatjaB

pennyjenny: med namnet var det så att vi hade tre namn som vi valde mellan, Elsa var ett av dem och då ville hon att vi inte skulle ta det för att de hade bara Ella, och då kunde inte hon ha det ifall vi fick barn först och hon skulle heta Elsa. Jag tyckte att det inte var så farligt likt, men då sa hon att hon tyckte det och det var så synd för Ella var det enda namnet som hon tyckte var fint och ville ha osv..
    Så för hennes skull lade vi ner alla tankar på namnet, för eftersom vi hade fler namnförslag och hon bara kunde tänka sig ett enda namn kände man sig taskig om man inte hade tagit hänsyn till henne.

• KatjaB

jo visst har du ju rätt till viss del även om jag inte känt att jag nu längre grämer mig direkt. Men nu när de skulle gifta så blev jag lite orolig för att det ska vara lite samma sak igen. För skulle det bli så, så förtar det ju lite av glädjen med att planera. Men nu så slutar jag spekulera i det och ta det som det kommer

• KatjaB

ja att skaffa en bröllopsblogg kanske inte var världens bästa grej såhär i efterhand

• KatjaB

jo, visst är det så som ni säger, att det inte behöver betyda att det "stör" vårt bröllop. Är bara lite orolig för att det ska bli likt vårt bröllop, för jag vill ju vara lite orginell trots alls. Hon har ju frågat mig om massa detaljer, både innan och efter att jag fick veta att de ska gifta sig.
    Och när jag frågad henne vad hon tänkt så ville hon inte säga nåt för hon vill inte att "nån" ska kunna ta hennes idéer.. nehepp? men varför då så intresserad av vad vi ska ha kan jag ju tycka?

Men skit samma, vill inte framstå som varken missunsamm eller som en bridezilla, tycker bara allt blev så märkligt bara. det blir säkert bra och jag får ventilera mina ideér med nån annan, för hur kul är det att prata med nån som sitter och tiger som muren iallafall om vad hon tycker o tänker.

• KatjaB
    090208 skrev 2009-08-07 22:58:25 följande:
    Jaha, da kan du ju utan att kanna dig bitchig svara likadant i fortsattningen. Bra va!
    hahaha, där sa du nåt
Svar på tråden Syster berättade nyss att de också ska gifta sig