JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 13:36:02 följande:
Jag säger inte att du är dum eller ansvarslös, utan undrar bara varför man ska välja det dyraste alternativet.Våra katter kostar inte ens 1000kr/månad eftersom vi har många försäkringar i samma bolag.Sen talar jag ur en "fattigs" perspektiv där oväntade utgifter på över några tusenlappar helt enkelt inte går att hantera.
Jag har som sagt den billigaste försäkringen som faktiskt täcker en del, men jag tänker aldrig någonsin mer lita på att jag får ut pengarna. Ingen kan övertyga mig om att det är bra att ha en omfattande och dyr försäkring.
Ditt resonemang (som f.ö. liknar försäkringssäljarprat) har flera svaga punkter enligt mig.
1) Att man är påläst om vad ens försäkring täcker hjälper inte ett dugg. Katten drabbas inte av en sjukdom som försäkringsbolaget inte ersätter för att JAG inte läst på villkoren. Det var inte jag som smittade min katt med FIP.
2) Det är inte nödvändigtvis det dyraste alternativet! Det kostar ifall katten blir svårt sjuk, ja, men om katten inte blir sjuk så har jag istället sparat en jäkla massa.
3) Jag kanske inte är fattig, men jag har också studielån som ska betalas tillbaka. Detta kommer jag dock aldrig någonsin att prioritera framför ett djurs liv även om jag skulle bli fattig. Det var jag som valde att studera, inte katten.
Du och jag har helt enkelt HELT olika sätt att resonera när det gäller pengar i förhållande till husdjur.