Min hund Chico fick en svår epilepsi helt plötsligt för ca 1,5 år sedan. Vetrinären pratade avlivning på vårat tredje besök (på en vecka) hos honom.
Jag satte mig på nätet en natt och läste/skrev ut allt jag kom över. Hittade bland annat att "EU godkända antioxidanter" i själva verket är ett tidigare förbjudet ämne som sänker kramptröskeln.
Helt desperat insåg jag att nästan alla foder innehöll det här, förutom de allra dyraste, ekologiska sorterna.
Av ens lump hamnade jag på en BARF sida. Jag chansade, livrädd för trikiner och andra saker och gav honom enbart, rått kött, märgben, lever, hjärta, en viss procent av nogrant utvalda grönsaker (i puré). Han kräktes i en vecka och blev sen vecjan efetr det som en valp. Min vetrinär som tidigare varit emot barf var tungen att erkänna att jag nog lyckats ge min hund ett extra år.
Allt kött och alla grönsaker köpte jag ekologiskt, men tack vare snälla slaktare och bönder kom jag billigt undan. Det var i alla fall mycket billigare än det Purina foder jag testade ett halvår.
Grejen är att det tog otroligt mycket tid. Vi köpte en frysbox för att kunna köpa stora mängder kött i taget för att få ner priset och sen hade vi en kväll i månaden då vi tillbringade hela kvällen åt att stycka, mala, portionsförpacka, göra matschema etc. etc. Vi gjorde allt i överdrift eftersom han var sjuk. Chico fick vi ta bort i Februari i år, hans lever klarade inte av de starka medecinerna.
Våra nuvarande djur är vi inte lika noga med :) De får det vi har och tagit fram men de mår superbra, så jag håller mig til BARF även om det medför vissa risker.
Chrisse och Jonas skrev 2009-08-17 10:57:47 följande:
Nä.. visst, olika djur har ju olika behov. Vår förra katt åt vanlig billig mat och det fungerade hur bra som helst hela hans liv. Men han vi har nu överlever inte om vi köper t ex friskies till honom. En särskild sort från Purina måste han ha för att ha en chans här i livet. Inte så kul när det är dyrt och jag är arbetslös men jag har inget val. Som tur är får han bara äta en viss mängd om dagen eftersom han är kastrerad innekatt, så en påse varar länge.