• Divina73

Pris på fotografering

Vi skall gifta oss utomlands och har hittat en proffsfotograf vars bilder vi verkligen gillar, men är lite fundersamma över priset. Vad tycker ni, kanske ni har erfarenhet eller själva är fotografer och kan tala om vad det brukar kosta?

HJÄLP!

Package 1:
    - 50 x A5 fine art prints
    - 100 x Jumbo fine art prints
    - 5 x A4 Fine art prints
    - DVD with all images (800+) in Hi-res
    - 8 Hours photography
    - R 22 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

Package 2:
    - 40 x A5 fine art prints
    - 80 x Jumbo fine art prints
    - 1 x A4 Fine art print
    - DVD with all images in Hi-res on disc
    - 6 Hours photography
    - R20 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

Package 3:
    - 1 x A3 Fine art Book (See description below)
    - DVD with all images in Hi-res on disc
    - 8 Hours photography
    - R28 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

b) Fine-art Books:

The album is an A3 size with 20 pages (40 sides).
    The page layout is done in a very classy artistic manner. The books are printed on double sided fine-art paper. (It?s a Germany company who has been making paper since 1584. The paper lasts a very long time - they make the best paper of this kind in the world today.)
    The books are professionally bound in soft-touch leather with your choice of colour. (Black, white, brown, gray or specific) Embossed on the front are your names. It is exquisite!

(All the above packages consist of a combination of colour and black & white photographs)

• Svar på tråden Pris på fotografering
  • Divina73

Ingen som har en åsikt?

• Humlan66

Altså priset är ju lite luddigt skulle jag vilja säga
    eller är det

22500 kr för paket 1
    20500 kr paket 2
    28500 kr paket 3 ??

SHIT alla är ju dyra isf

• Divina73

Precis så...priset anges per paket. Tycker också att det är mycket pengar men vet inte riktigt eftersom jag aldrig shoppat efter en fotograf förut

• nni

Även det e för många timmar tycker jag det låter lite väl maffigt. Men det e vad man vill lägga och vad man har råd med såklart. Fotograf e ngt som vi gärna spenderade en stor del av budgeten på.
    Men tycker du borde hitta någon mer prisvärd...
    Lycka till!

• lolca

Det låter väldigt dyrt tycker jag.
    Har läst om summor kring 15000 kr här inne på bröllopstorget och då gäller fotograferingen en halv eller heldag.

• Divina73

Jag skall fråga om han har flear paket kanske halvdag exempelvis och utan så många framkallningar.

• Divina73

Har hittat en annan fotograf som tar c:a 10.000 för 4 timmar och 350 högupplösta bilder på DVD samt 150 4"x6" bilder, är det ett ok pris?

Säg vad ni betalar och/eller om ni vet vad det brukar kosta.

• Ore

Går det inte att få det UTAN de utprintade bilderna?

För fyra timmars fotografering, litet restid, och ett antal timmars redigering av bilderna efteråt, samt förmånen att köpa loss bilderna högupplösta så att ni sedan har "förfoganderätt" över dem, så är det inte så blodigt med 10 000 kr, tycker inte jag. Men frågan är om det inte går att få ner priset ännu mer genom att skippa de utprintade bilderna, har ni dem högupplösta så kan ni ju ändå få utprintat de bilder ni vill. Och ni kanske hellre gör en fotobok eller liknande, och använder bilderna från digitalt format?

För att en etablerat fotograf ska "släppa" bilderna högupplösta så tror jag summan är ganska rimlig. Vill man komma billigare undan får man - även i Sverige - leta s.k. "amatörfotografer"/nystartade fotograffirmor som vill etablera sig.

• Divina73

Ore: Tack för ditt svar! Ja, jag har precis skickat ett mejl och frågat om det skulle göra något åt priset.

Så det är "amatörfotografer" som tar typ 3500 och däromkring som folk skriver om här på Bt?

Vad tycker du om denna fotografs portfolio? se länk

www.droreyal.co.za/

eller denna

www.jeanpierrephotography.co.za/

• Divina73

Någon annan som vill tycka till om de tilltänkta fotograferna?

Svar på tråden Pris på fotografering