• Divina73

Pris på fotografering

Vi skall gifta oss utomlands och har hittat en proffsfotograf vars bilder vi verkligen gillar, men är lite fundersamma över priset. Vad tycker ni, kanske ni har erfarenhet eller själva är fotografer och kan tala om vad det brukar kosta?

HJÄLP!

Package 1:
    - 50 x A5 fine art prints
    - 100 x Jumbo fine art prints
    - 5 x A4 Fine art prints
    - DVD with all images (800+) in Hi-res
    - 8 Hours photography
    - R 22 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

Package 2:
    - 40 x A5 fine art prints
    - 80 x Jumbo fine art prints
    - 1 x A4 Fine art print
    - DVD with all images in Hi-res on disc
    - 6 Hours photography
    - R20 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

Package 3:
    - 1 x A3 Fine art Book (See description below)
    - DVD with all images in Hi-res on disc
    - 8 Hours photography
    - R28 500-00 (Ungefär detsamma i SEK)

b) Fine-art Books:

The album is an A3 size with 20 pages (40 sides).
    The page layout is done in a very classy artistic manner. The books are printed on double sided fine-art paper. (It?s a Germany company who has been making paper since 1584. The paper lasts a very long time - they make the best paper of this kind in the world today.)
    The books are professionally bound in soft-touch leather with your choice of colour. (Black, white, brown, gray or specific) Embossed on the front are your names. It is exquisite!

(All the above packages consist of a combination of colour and black & white photographs)

• Svar på tråden Pris på fotografering
  • Ore

Ja, det är inte etablerade fotografer med många års rutin av bröllopsfotografering som tar 3500 för en heldag, och släpper iväg alla bilder högupplösta...

Gillar bilderna hos Jean Pierre photography. Båda länkarna har väldigt fina bilder, men på den första länken så känns bilderna vääääldigt photoshoppade. Inget fel med det, men i den andra länken fanns fortfarande den artistiska känslan, men på ett mer "naturligt" sätt, vilket jag uppskattade.

Men observera att jag är bara en glad novis med hyfsat bildseende, mycket teoretisk kunskap och konstant brist på tid att utveckla min fototeknik Så i det stora hela bara en allmän tyckare, ingen expert.

Som sagt, för att få SÅ många bilder av så pass duktiga fotografer högupplöst så skulle jag inte ha några problem att betala 10 000 kr... Skulle dock se till så att det inte "bara" blir artistiska bilder, de "icke perfekta" bilderna har sin charm också. Framför allt tycker jag att det ska finnas bilder som verkligen fångar glädjen i bröllopsdagen, de bilderna tycker jag kan vara häftigare än de bilder som ser ut som tagna ur modereportage...

• Ore

Just det, kolla EXAKT vad "Högupplöst" innebär, kolla gärna med någon fotofirma i Sverige hur pass stora bilder man kan få fram i bra kvalitet med den upplösningen. Har hört om fall där "högupplöst" betytt väldigt olika saker för fotografen och brudparet... Man vill ju ha bilderna i dess originalstorlek. Helst skulle jag velat ha bilderna helt oredigerade, men jag förstår att en seriös fotograf gärna vill göra tänkta beskärningar och redigeringar.

• Alexxxi

Det e ganska mycket, 15 000 e okej före både film och foto.

• Divina73

Tack för kommentarerna. Några fler som vill tycka till?

• Maalina

Båda tar fantastiska foton!

Jag skulle nog välja Jean Pierre.. Jag tycker att han har lite större bredd i att variera ljuset och färgerna i bilderna..

• Divina73

Maalina: tack för svaret! Ja, vi har haft uppriktigt sagt svårt att välja. Men nu bestämde vi oss i allafall för Dror då vi tycker att hans bilder är lite mer spännande. De är ju så olika men så bra båda två i sina stilar...svårt vill ha båda

• Maalina

Det blir nog toppenbra! Vad spännande! Får man vara nyfiken och fråga vilket land det är ni ska gifta er i?

• Divina73

Absolut, vi gifter oss i Sydafrika - Kapstaden.

Maalina skrev 2009-08-18 12:16:47 följande:
    Det blir nog toppenbra! Vad spännande! Får man vara nyfiken och fråga vilket land det är ni ska gifta er i?
  • Maalina

Åh, vad roligt! Bilderna kommer säkerligen bli fantastiska vilken fotograf ni än väljer.

Lycka till!

Divina73 skrev 2009-08-18 13:44:17 följande:
    Absolut, vi gifter oss i Sydafrika - Kapstaden.
Svar på tråden Pris på fotografering