• Ore

Pris på fotografering

Går det inte att få det UTAN de utprintade bilderna?

För fyra timmars fotografering, litet restid, och ett antal timmars redigering av bilderna efteråt, samt förmånen att köpa loss bilderna högupplösta så att ni sedan har "förfoganderätt" över dem, så är det inte så blodigt med 10 000 kr, tycker inte jag. Men frågan är om det inte går att få ner priset ännu mer genom att skippa de utprintade bilderna, har ni dem högupplösta så kan ni ju ändå få utprintat de bilder ni vill. Och ni kanske hellre gör en fotobok eller liknande, och använder bilderna från digitalt format?

För att en etablerat fotograf ska "släppa" bilderna högupplösta så tror jag summan är ganska rimlig. Vill man komma billigare undan får man - även i Sverige - leta s.k. "amatörfotografer"/nystartade fotograffirmor som vill etablera sig.

• Ore

Ja, det är inte etablerade fotografer med många års rutin av bröllopsfotografering som tar 3500 för en heldag, och släpper iväg alla bilder högupplösta...

Gillar bilderna hos Jean Pierre photography. Båda länkarna har väldigt fina bilder, men på den första länken så känns bilderna vääääldigt photoshoppade. Inget fel med det, men i den andra länken fanns fortfarande den artistiska känslan, men på ett mer "naturligt" sätt, vilket jag uppskattade.

Men observera att jag är bara en glad novis med hyfsat bildseende, mycket teoretisk kunskap och konstant brist på tid att utveckla min fototeknik Så i det stora hela bara en allmän tyckare, ingen expert.

Som sagt, för att få SÅ många bilder av så pass duktiga fotografer högupplöst så skulle jag inte ha några problem att betala 10 000 kr... Skulle dock se till så att det inte "bara" blir artistiska bilder, de "icke perfekta" bilderna har sin charm också. Framför allt tycker jag att det ska finnas bilder som verkligen fångar glädjen i bröllopsdagen, de bilderna tycker jag kan vara häftigare än de bilder som ser ut som tagna ur modereportage...

• Ore

Just det, kolla EXAKT vad "Högupplöst" innebär, kolla gärna med någon fotofirma i Sverige hur pass stora bilder man kan få fram i bra kvalitet med den upplösningen. Har hört om fall där "högupplöst" betytt väldigt olika saker för fotografen och brudparet... Man vill ju ha bilderna i dess originalstorlek. Helst skulle jag velat ha bilderna helt oredigerade, men jag förstår att en seriös fotograf gärna vill göra tänkta beskärningar och redigeringar.

Svar på tråden Pris på fotografering