• Persianbride2009

Serveringsavgift för tårta!

Hej alla

Nu har jag en fråga... När vi bokade vår lokal blev vi tillsagda att de tar 45 kr/pers för att servera tårta med kaffe/te. Det var dyrt men tyckte det ändå var OK eftersom någon ser till att skära upp tårtan ordentligt.

Men under bröllopet blev till lite tjafs för personalen på restaurangen ville inte skära upp tårtan. Vi sturntade i det då och min mamma fixade detta.

Vi pratade med ägaren igår och sa att ingen skar upp tårtan och att vi fick göra detta själva men han menar på att för 45 kr per person rullar han bara fram och ställer tårtan där... Är detta rimligt? Har ni också haft det så? För mig låter det helt galet!

Vill kolla hur det varit på era bröllop.

• Svar på tråden Serveringsavgift för tårta!
  • Persianbride2009

Nejdå, vi betalade 45kr/bit för vår tårta som vi köpte på Engelska Tårthuset(den var inte värd ens 10kr/bit, men jag jobbar på att komma över detta) Men så sa killen på restaurangen att han tar 45kr/bit för servering av tårta + kaffe&te. När han sa så tänkte vi att det blir dyrt då allt går på 90kr/person men vi tog det i alla fall då vi kände att det var skönt att slippa skära tårtan själva, vi resonerade att det kunde vara värt det. Men så blev det ju inte... och nu vill han ha 45 kr/bit ändå och menar på att han aldrig sagt att han ska skära upp den. Det är nog sant, han har inte sagt att han ska skära upp den men han inte heller sagt att han INTE ska skära upp den. Serveringsavgift kallade han det och det fick jag till att han skulle skära upp och servera skiten...

Fan va jobbigt... han vill ha 45 kr/per bit för att rulla ut tårta och kaffe...

shakynose skrev 2009-08-08 15:31:54 följande:
    Dumheter! Klart man ska få tårtan uppskuren och serverad till var och en om det ska räknas som servering! Tog de alltså 45kr/person för att rulla fram tårtan eller ingick tårtan i det priset också?
  • shakynose

Ett solklart fall för "Sverker"! Vilken jävla typ!!! Särskilt att påpeka för er att "på svenska bröllop så..." det kan bli ett riktigt bra program! Jag hade precis som du räknat kallt med att servering innebär att någon skär upp och serverar tårtan till mina gäster, inte att pappa ska rulla fram den och mamma skära upp och servera. Och ja, jag är helsvensk!

• shakynose

Gud vad arg jag blev nu! Vad heter stället?

• Persianbride2009

Tack, det känns skönt att få lite mer kött på benen. Vi hade festen på St: Jörgens golfklubb och de har varit helt underbara och duktiga men just detta gör att man faktiskt blir arg... Tack för din omtanke, kanske blir Sverker i alla fall haha =)

shakynose skrev 2009-08-08 15:54:05 följande:
    Ett solklart fall för "Sverker"! Vilken jävla typ!!! Särskilt att påpeka för er att "på svenska bröllop så..." det kan bli ett riktigt bra program! Jag hade precis som du räknat kallt med att servering innebär att någon skär upp och serverar tårtan till mina gäster, inte att pappa ska rulla fram den och mamma skära upp och servera. Och ja, jag är helsvensk!
  • LB5

Hej, på vårat ställe tar de 10kr /person för "hantering av medtagen tårta", jag tror att det innebär att de håller den kyld, tar hand om disk, såsom tallrikar och skedar etc. Vi tyckte att det lät OK, men 45 kr/person är ju lika mycket som tårtan kostar, låter inte klokt.

• Persianbride2009

Ja okey det låter ju mycket mer resoneligt!!

LB5 skrev 2009-08-08 17:10:01 följande:
    Hej, på vårat ställe tar de 10kr /person för "hantering av medtagen tårta", jag tror att det innebär att de håller den kyld, tar hand om disk, såsom tallrikar och skedar etc. Vi tyckte att det lät OK, men 45 kr/person är ju lika mycket som tårtan kostar, låter inte klokt.
  • suamaca

Vi fick priset 85 kr per bit från "vår" restaurang, vilket sved men jag kunde väl ändå smälta det om nu tårtan var fantastisk. Själva tårtbiten tog konditoriet (samarbetspartner till restaurangen) 60 kr/biten för. Till saken var den att när vi var på provning var vi inte helt nöjda och ville ha lite ändringar gjorda - för 85 kr/bit förväntar jag mig iaf lite flexibilitet. De vägrade gå med på detta och jag sa då till restaurangen att vi vill välja ett eget konditori. Priset var då helt plötsligt 45 kr per bit i serveringsavgift - för att vi inte var nöjda med deras samarbetspartner. Hade restaurangen haft eget bageri hade det varit en viss skillnad tycker jag, vilket jag också sa till restaurangchefen som då lät oss ta med tårta själva (efter lite hård förhandling från min sida) och betala de 45 kr per bit i "hanteringsavgift" och helt plötsligt blev priset 33 kr per bit. Så det kan löna sig att gapa lite extra ibland!

• Ore

FÖr servering av tårta i en lokal krävs ju att personalen plockar i ordning kaffekopppar, thekoppar, assietter, skedar, kokar kaffe och vatten och häller i termosar eller liknande, häller upp mjölk och socker, tar fram tepåsar eller liknande, håller tårtan kyld (kanske var det även någon på stället som fick ta emot tårtan och se till att den kom i kylen), ta fram den och ställa ut den, se till att det finns tårtspadar osv. Sedan ska disken efter alltihop plockas in och diskas.

Tror att personalkostnaden är den stora biten i hanteringsavgiften. För det är mycket jobb med serveringen även om ingen står där och skär upp bitar. De bröllop jag har varit på har man ALLTID skurit upp tårtan själv.

Och även om priset inte är superbilligt, så är det inte något ockerpris heller... Hade stället tagit 10 kr per person, och det rör sig om 70 personer, så hade det blivit 700 kr. Det betalar INTE en-två personer som sent en lördagkväll ska jobba några timmar längre för att servera tårta på en bröllopsfest.

• Trasan99

Galet! Klart att de ska skära upp tårtan för det priset!

• mittid

Du behöver läsa reglerna... Vill du göra reklam får du annonsera och betala som alla andra företagare!!!

Alfredo skrev 2009-10-18 01:04:37 följande:
    HejVi är en ny öppnade lokal, vi äger ett catering företag och en stor lokal lokalen, lokalen köket byggdes i 2001, med glasad väggar mot skogen. vi finns på 1 min med bil från tullinge station/centrum. just nu har vi special erbjudande och mycket bra priser. ni kan hyr lokalen själv, och vi kan hjälpa er med mat , drycka och service & städning.musik inläggning, en stor skärm/tv/ med internet koppling finns i lokalen.ni kan hyr lokalen för 5000 kr eller kan bli gratis om ni beställa mat från oss.( beror om mat och drycka som ni ska betälla, och hur många är ni).ni kan titta på bilder som vi har tll lokalen påwww.restaurangalfredo.se/21648949ni är välkomen att besöka oss och höra o se vad vi kan erbjuda er.mvhrestaurang alfredo073 919 59 21.
  • Hemlig2009

Vi betalade 15kr/bit i serveringskostnad för egen medtagen tårta på restaurangen.

• Ysolla

Enligt min sambo som jobbar som köksmästare är detta inte okej.
    Visst, det finns ställen som tar en serveringsavgift för tårta på 10-15:- per bit men inte 45:-.
    Men i vanliga fall brukar man inte ta ut någon form av serveringsavgift för tårtan alls..."gör man det är man en riktigt snål j*vel" säger min sambo.
    Dom tjänar ju redan mycket på att Ni har eran fest där så detta är bara ett simpelt knep för att få ut mer pengar.
    Han har jobbat på flera ställen som har hand om bröllopsfester och han blev rent ut sagt förbannad när jag läste vad som stod i TS för honom.

• Hjartafró
    Hemlig2009 skrev 2009-10-18 15:57:53 följande:
    Vi betalade 15kr/bit i serveringskostnad för egen medtagen tårta på restaurangen.
    Samma här + 15 kronor för kaffet. Nu hade vi cupcakes isf tårta, men jag är ganska säker på att de inte skurit upp tårtan för det priset.
  • lecaroline

Så samanlgat skulle ni betala 90 kr/pers för enbart tårta??
    Fy fan!! Hutlöst!!

Svar på tråden Serveringsavgift för tårta!