• Mia 77

    Ni som önskat pengar

    Hur formulerade ni det i inbjudan?
    Hur bemöttes det?
    Kom vissa med presenter ändå?
    Hur mycket ungefär blev det/par?

  • Svar på tråden Ni som önskat pengar
  • ElevenSeven

    Personligen tycker jag inte att man ska skriva nåt om det i inbjudan men det gör man ju så klart som man vill.
    Men det passade inte oss att "be" om pengar.
    Istället sa vi att vi kunde tänka oss ett bidrag till vår bröllopsresa när någon frågade.
    Sen så hade vårat värdpar öppnat ett konto til oss där folk hade satt in pengar. Folk verkade tycka att det va en bra idé eftersom vi bott ihop i många år och redan "har allt".
    Vi fick även presenter.

  • Prazzen

    Har inte fått någon negativ reaktion på det.

    Dom sista två frågorna kan jag inte svara på än då vi gifter oss om 13 dagar

  • Pumpkin

    Kommer inte riktigt ihåg vad vi skrev, men vi diktade i alla fall inte.

    Inga negativa reaktioner. Inga reaktioner alls faktiskt.

    Ja, vissa kom med presenter ändå. Men det var bara ett fåtal.

    Totalt fick vi ihop runt 40000kr tror jag, på ungefär 70 gäster. Men då fick vi mer av föräldraparen än av de andra gästerna t ex.


  • Höstdag

    Vi tänkte nog oxå öppna ett konto och "önska oss pengar". Får försöka komma på ngt bra sätt att framföra det på bara. Men de jag nämnt det till redan tycker det verkar som en väldigt bra idé. Lättare för de som annars inte vet vad de ska köpa

  • Nordiskbrud

    Vi kommer att önska oss pengar till vår bröllopsresa.
    Informerar om det på vår sida och berättar även om vart vi ska åka och lite vad vi kommer att göra när vi är iväg (vi plarerar det fortfarande men har huvuddragen klara för oss). Än så länge har vi bara fått positiv respons men det kommer säkert att komma åsiker i den frågan också.

    Personligen tycker jag int eom när brudparet bara önskar sig "pengar" utan att precisera till vad. Vet man vad det är paret ska göra med pengarna tycker jag bara att det är kul att bidra, då får paret en present de verkligen önskar sig istället för något jag tycker kan vara bra. Men det känns inte lika kul att ge pengar i present utan att veta om de går till en weekendresa eller falukov på ica

  • Höstdag
    Nordiskbrud skrev 2009-08-09 23:02:47 följande:
    Personligen tycker jag int eom när brudparet bara önskar sig "pengar" utan att precisera till vad. Vet man vad det är paret ska göra med pengarna tycker jag bara att det är kul att bidra, då får paret en present de verkligen önskar sig istället för något jag tycker kan vara bra. Men det känns inte lika kul att ge pengar i present utan att veta om de går till en weekendresa eller falukov på ica
    Håller med där!
  • Fotbollsfru

    Vi skrev i inbjudan

    Kära Bröllopsgäst

    Om Ni önskar att ge oss en gåva
    hjälper denna text vill vi lova
    För att inte få dubbletter
    av ramar, vaser och assietter
    ber vi Er att strunta i paketen
    och istället ge oss möjligheten
    att fara till våra drömmars land
    där vi tillsammans kan vandra hand i hand
    En liten slant vore då toppen
    Detta skulle göra oss glada i hela kroppen

    Vi gifter oss om 14 dagar. Vi vet att vissa kommer att ta med sig presenter ändå. Vi är bara glada att de kommer och det vet våra kära gäster om.

  • Martinaa

    Vi kommer ha en hemsida som "komplement" till inbjudan, och där har vi en sida för presenttips, där vi ska skriva:

    Vi har grubblat och funderat
    och vårt hushåll noga studerat.
    Man kan snabbt konstatera,
    att vi inte behöver mera!
    Vår önskan är att gå hand i hand,
    som äkta makar på en solig strand.
    Er närvaro räcker bra men vill ni vår dag ytterligare hylla,
    ett bidrag till vår bröllopsresa kan förgylla
    Litet öre hjälper mycket,
    skänk en slant efter eget tycke!
    Tack till släkt och vänner,
    o alla som vi känner!!

    Det vi kommer önska oss är resecheckar. Jag tycker på nåt sätt det känns väldigt illa att skriva "sätt in pengarna på detta konto" och så får man föra över till ett bankkonto. Hellre resecheckar!

  • Vena

    Inga negativa reaktioner, tvärt om! de verkade vara tacksamma över att slippa köpa en sak åt ett så pass etablerat par. Och vi å våran sida var mycket tacksamma över att kunna äta gott och ta in rooom service mm på bröllopsresan! det var det bästa vi kunde få, vi älskar god mat och att resa.

  • emilou77

    Vi har skrivit:

    "Vi tycker det är viktigare att ni kommer än att vi får presenter då vår lägenhet redan är som en smärre loppmarknad. Vill man ändå ge något uppskattas bidrag till bröllopsresan, upplevelser eller bidrag till välgörenhet."

    Inga negativa reaktioner ännu, räknar med ett par vaser ändå, men många tycker nog också det är skönt att inte leta efter den perfekta presenten.

  • mandabubbla
    emilou77 skrev 2009-08-20 07:21:20 följande:
    Vi har skrivit:"Vi tycker det är viktigare att ni kommer än att vi får presenter då vår lägenhet redan är som en smärre loppmarknad. Vill man ändå ge något uppskattas bidrag till bröllopsresan, upplevelser eller bidrag till välgörenhet."
    Vad bra skrivet! Fyndigt, då känns det ju inte riktigt som om man "tigger" pengar till resan utan det finns lite alternativ!
    Som sagt, fyndigt!

    :)
  • Snufflan

    Vi skrev inget i inbjudan utan dom som tog emot svaren informerade om att vi helst önskade oss ett bidrag till bröllopsresan. Vi fick 2 vanliga presenter ändå, dom var jättefina så vi blev bara glada. Vi fick 35000 från 11 par.

  • Martinaa
    Snufflan skrev 2009-08-20 16:57:00 följande:
    Vi skrev inget i inbjudan utan dom som tog emot svaren informerade om att vi helst önskade oss ett bidrag till bröllopsresan. Vi fick 2 vanliga presenter ändå, dom var jättefina så vi blev bara glada. Vi fick 35000 från 11 par.
    Whot!? Över 3000 per par? Det var generösa gäster!
  • marduc

    Martinaa: Är det ok om jag snor ditt rim rakt av till vår önskelista? Det var ju kanon!

  • Martinaa
    marduc skrev 2009-08-20 21:01:55 följande:
    Martinaa: Är det ok om jag snor ditt rim rakt av till vår önskelista? Det var ju kanon!
    Självklart får du det! Jag har själv snott det och plockat ihop från lite olika verser jag hittat, tog det jag gillade. Så sno på bara!
Svar på tråden Ni som önskat pengar