• Miss Biii

Kungligt bröllop - Madeleines tur!

Ena hyssterin har lagt sig, då kommer nästa... *suck* det är ju kul men media är INTE roliga... ush! det blir sååååååååååååå tjatigt.

Nu hade visst hovet dragit tillbaka nyheten men på damtidning.se står de fast vid infon... Stackars Madde, snacka om att syrran snor hennes glory...

Vem tror på kungligt dubbelbröllop?? HAHAHAHHAA vilken skandal det skulle bli, superkul o provocera!

Vi får följa utvecklingen, hoppas hoppas media är lite lugnare denna gång o inte tjatar i veckoooor.

• Svar på tråden Kungligt bröllop - Madeleines tur!
  • Bride in the city

Ursäkta, angående pengar från landet till Stockholm; hört talas om skatteutjämning? Det skickas många miljarder från kommuner i Stockholmsområdet ut i landet.

• Lakritsbåten

Nej, i allt väsentligt är det fel.

All skatt på bolagsvinster går till staten. Momsen likaså

Kommunalskatten kommer från inkomst av tjänst men den går inte direkt till kommunerna utan via skatteutjämningsystemet. (Det system som gör att Stockholmarna skickar ut en del av sina skatteintäkter till kommuner i övriga Sverige)

Om en turist som besöker Sthlm m a a bröllopen köper ett vykort går momsen (förenklat) till staten, skatten på vinsten som företaget gör till staten. Det som går till kommunen är den skatt arbetstagaren betalar på sin lön och det bygger isf på att han/hon som säljer vykortet jobbar över/anställts tfa bröllopshysterin för att det ska bli ett nettotillskott till det kommunala utjämningssystemet som i sin tur till stor del fördelasd ut i riket.

Så jag tror inte att vi i övriga Sverige har så mycket att knorra över.

Välfärden bygger på att så många som möjligt jobbar ovh all ökning av antal arbetade timmar är välkomna i det läge vi befinner oss i. Det gynnar dig och mig, barn och gamla = alla!

För första gången på (jag vet inte hur) länge minskar värdet av basbeloppet, det är ett mycket negativt tecken.

Snäckan4 skrev 2009-08-11 08:54:59 följande:
    Vad jag har förstått så kommer pengarna tas från den statliga kassan men intäkterna som kommer av bröllopet kommer väl till största del tillfalla Stockholms stad eftersom det är där som bröllopet antagligen kommer stå. Så vi i resten av Sverige får vara med att betala men kommer inte att direkt få vår del av kakan senare. Då borde Stockholm stad hjälpa till att betala, inte staten...
  • Lakritsbåten

skrev visst mitt svar medan du svarade... sorry

Bride in the city skrev 2009-08-11 09:19:13 följande:

Ursäkta, angående pengar från landet till Stockholm; hört talas om skatteutjämning? Det skickas många miljarder från kommuner i Stockholmsområdet ut i landet.
  • Bride in the city
    Lakritsbåten skrev 2009-08-11 09:27:43 följande:
    skrev visst mitt svar medan du svarade... sorryBride in the city skrev 2009-08-11 09:19:13 följande:
    Men ditt svar så oerhört mycket fylligare och belysande. Bra.
  • Miss Biii

Jag förstår att det är en het debatt ang. vem/vilka som ska stå för kalaset... Okej om skattemedel hjälper till för att det är vår kronprinsessa o så... representerar Sverige o hon behöver säkerhetspådrag o bla bla bla.... men kan de inte vara lika betiga där som i övrigt... ge en viss summa o se till att de används på ett vettigt sätt, tror nog det spenderas lite väl mkt kanske?? eller?
    Och varför ska vi betala även Maddes bröllop?? hon jobbar ju på CHF och borde väl få lön eller? Hennes kille är ju advokat o borde tjäna lite oxå, plus att kungen har väl en del... det räcker väl til lderas "lilla" bröllop, jo lite svensk avundsjuka ligger absolut i mitt resonemang... vet inte vad jag ska säga, men men... våra pengar går ju till det i vilket fall tyvärr... vare sig man vill eller inte... o inte fan är man bjuden

men jag ser mer fram emot o se Maddes klänning än Victorias

• Miss Biii

jo idag ja, jag började tråden IGÅR

Red Scarlet skrev 2009-08-11 08:11:36 följande:

Vad jag har hört har hovet godkänt förlovningen??Jag tror att Madeleine har velat förlova sig länge men hon kanske inte "fått" det innan Victoria fått sitt frieri och börjat planera bröllop. Ska inte kronprinsen/prinsessan gifta sig först?
  • Augusti09

miss bii: visst är du bjuden, till tvsoffan och kunna sae det med resten av europa.
    låt de ha ett pampigt bröllop för jag nöjer mig med mitt lilla 100000 kalas och när det är över kan jag göra vad jag vill utan att någon bryr sig. men de har ögonen på sig alltid!

• Humlan66

Men dom har ju så tråååkiga klänningar kungligheterna. Vanliga raka utan rysh pysh eller spets osv .. Fy va trist och ändå kostar dom skjortan

• Humlan66

Miss Biii skrev 2009-08-11 10:16:47 följande:

Jag förstår att det är en het debatt ang. vem/vilka som ska stå för kalaset... Okej om skattemedel hjälper till för att det är vår kronprinsessa o så... representerar Sverige o hon behöver säkerhetspådrag o bla bla bla.... men kan de inte vara lika betiga där som i övrigt... ge en viss summa o se till att de används på ett vettigt sätt, tror nog det spenderas lite väl mkt kanske?? eller?Och varför ska vi betala även Maddes bröllop?? hon jobbar ju på CHF och borde väl få lön eller? Hennes kille är ju advokat o borde tjäna lite oxå, plus att kungen har väl en del... det räcker väl til lderas "lilla" bröllop, jo lite svensk avundsjuka ligger absolut i mitt resonemang... vet inte vad jag ska säga, men men... våra pengar går ju till det i vilket fall tyvärr... vare sig man vill eller inte... o inte fan är man bjuden men jag ser mer fram emot o se Maddes klänning än Victorias
    Håller med här. Tror oxå att det blir roligare att se maddes bröllo. Hon lär ju få ta ut svängarna lite mera
  • Miss Biii

absolut har de det... säkert jobbigt på ett sätt, men de vet ju inget annat... vet inte om vi ska behöva betala 30 milj för ett bröllop bara därför... men som sagt, det blir så vad man än säger...
    ang tvsoffan, jo absolut, men om jag ska se spektaklet lär jag gå ut en sväng o se dem passera o vinka sådär som bara dem gör...hehe

Augusti09 skrev 2009-08-11 10:47:19 följande:
    miss bii: visst är du bjuden, till tvsoffan och kunna sae det med resten av europa.låt de ha ett pampigt bröllop för jag nöjer mig med mitt lilla 100000 kalas och när det är över kan jag göra vad jag vill utan att någon bryr sig. men de har ögonen på sig alltid!
  • Bride in the city

Personligen ser jag fram emot en snygg klänning som inte är axelbandslös. Någon form av ärmar blir säkert aktuellt på Victoria.

• Miss Biii

jo det kanske det blir.. .Madde tar nog ut svängarna lite mer... alla minns väl hennes nobelklänningar som folk gått i taket åt, eller "folk" snarare media... men även en sessa ska väl få visa lite dekoltage!

Bride in the city skrev 2009-08-11 11:02:43 följande:

Personligen ser jag fram emot en snygg klänning som inte är axelbandslös. Någon form av ärmar blir säkert aktuellt på Victoria.
  • Fly by night

Victorias val av klänning vid deras förlovningspresskonferens var bra mycket mer spännande och elegant än Madeleines oinspirerande val av klädsel vid dagens presskonferens. Om nu val av klänning vid presskonferensen hintar om mod vid val av bröllopsklänning...

Miss Biii skrev 2009-08-11 10:16:47 följande:

... men jag ser mer fram emot o se Maddes klänning än Victorias
  • Miss Biii

Victoria och Madeleine är olika personer m olika stilar. Jag ÄLSKADE Victorias klänning vid bekännandet av deras förlovning, trist att den antagligen är uppsydd... :( då jag gärna skulle vilja ha en...

Madeleine var otroligt elegant idag... Mycket mycket fin! Men det är en utstyrsel som passar en prinsessa i formelt sammanhang... inget för mig m andra ord

Fly by night skrev 2009-08-11 16:14:58 följande:

Victorias val av klänning vid deras förlovningspresskonferens var bra mycket mer spännande och elegant än Madeleines oinspirerande val av klädsel vid dagens presskonferens. Om nu val av klänning vid presskonferensen hintar om mod vid val av bröllopsklänning...
  • allehanda

Äntligen två bröllop där de svenska traditionerna kommer att synas, två brudklänningar som garanterat kommer att bryta det axelbandslösa modet( som jag tycker är tjatigt och inte särskilt vackert på de flesta), ingen brudöverlämning, inte en massa tärnor inte heller "marsalkar" alltså menar jag marsKalkar. Jag som inte är royalist inser värdet av att dessa två visar fram hur ett svenskt bröllop går till.
    Ser fram emot detta!

• Miss Biii

haha, håller delvis med... skulle absolut vilja "läxa upp" folk i etikett men lägger oftast band på mig själv o låter dem göra i sina misstag, oftast lyckligt ovetande... Men hoppas mkt kommer fram o visas... BEVARA TRADITIONERNA!!!

allehanda skrev 2009-08-11 16:32:09 följande:
    Äntligen två bröllop där de svenska traditionerna kommer att synas, två brudklänningar som garanterat kommer att bryta det axelbandslösa modet( som jag tycker är tjatigt och inte särskilt vackert på de flesta), ingen brudöverlämning, inte en massa tärnor inte heller "marsalkar" alltså menar jag marsKalkar. Jag som inte är royalist inser värdet av att dessa två visar fram hur ett svenskt bröllop går till.Ser fram emot detta!
  • Fly by night

Den tanke jag tog med mig från mitt senaste besök på Nordiska Museet och deras utställning Traditioner är:

?Det är svårt med traditioner ? de ändras hela tiden??

• Miss Biii

Beror väl på vad man menar... jag tänkte väl mest på regler -"vett & etikett"... bl.a. klädkoder (som inte många känner till idag)

Fly by night skrev 2009-08-11 16:44:50 följande:

Den tanke jag tog med mig från mitt senaste besök på Nordiska Museet och deras utställning Traditioner är:?Det är svårt med traditioner ? de ändras hela tiden??
  • LB5

Hahaha, hoppas att de väljer axelbandslöst och tärnor och marskalkar!! Är urless på tråk-Sverige och tråk-Svenska "Man måste hålla sig till traditioner" attityden.

allehanda skrev 2009-08-11 16:32:09 följande:
    Äntligen två bröllop där de svenska traditionerna kommer att synas, två brudklänningar som garanterat kommer att bryta det axelbandslösa modet( som jag tycker är tjatigt och inte särskilt vackert på de flesta), ingen brudöverlämning, inte en massa tärnor inte heller "marsalkar" alltså menar jag marsKalkar. Jag som inte är royalist inser värdet av att dessa två visar fram hur ett svenskt bröllop går till.Ser fram emot detta!
  • mandycandy

tror ni inte att Madeleine (o Viktoria också för den delen) hellre hade haft ett mindre bröllop för sina vänner och släkt ?

Tänk er att i så stor grad fråntas möjligheten att välja hur en dag skall se ut. Det är knappast M och V som vill ha ett 30 milj bröllop och vill att det skall gå i direktsändning. Tänk er att halva svenska folket skulle ha åsikter om ert val av klänning, frisyr, blommor, smycken mm.. och tänk er alla elaka ord och tankar som framförs på nätet.

nej vi på BT borde verkligen har förståelse för vad de egentligen försakar. Jonas har ett välbetalt jobb och skulle nog lätt ha råd att ställa till ett "vanligt" bröllop...men nu får de inte det...

Ok säger inte att det är en snyft historia deras liv och visst har de det materiellt bra... men tänk om M går och drömmer och längtar efter barn (alla som har kännt den längtan och frustrationen kan lätt identifiera sig med att det måste kännas frustrerande att behöva vänta till "efter valet nästa år" ..

Svar på tråden Kungligt bröllop - Madeleines tur!