• Aeternum

Är det här rimligt???

Hjälp mig att räkna är ni snälla!
    Vi planerar att hålla festen på en "Herrgård", och det här är vad vi vill ska ingå (förutom disk, porslin, servering etc)
    Ca 100 gäster + 28 barn

Mingel
    Champagne/bubbelvin samt alkoholfritt alternativ
    Jordgubbar & choklad

Middag
    Förrätt inkl. dryck
    Huvudrätt inkl. dryck
    Kaffe,avec & typ chokladpralin

Bröllopstårta

Samt ev vickningsmat (antingen ost & kex lr så baguetter med valfri fyllning)

När jag pratade med dem ang menyförslag & olika priser ville de hellre att vi skulle sätta en budget så kan de ge lite olika förslag utifrån det... Men vad är rimligt pris???
    De började nämna att det var någon som gett ett förslag på 450-500 kr/pp till en 60-årsfest med 55 gäster & att få ihop en trerättersmiddag på det skulle ju bli en otroligt lyxig middag, med väldigt många glas dryck! (Det tyckte jag lät billigt...)Och då ska man tänka på att den här restaurangen fått flera utmärkelser så det är absolut inget "skräpställe".

Om jag då ger ett förslag på ung. samma pris (ca 450) borde väl kunna räcka då eller???
    Självklart vill vi försöka få ner priset så gott det går, utan att det för den sakens skull blir lite mat... Eller ska jag fråga efter att få olika menyförslag i 2-3 olika prisklasser?

HUr har ni andra gjort???

• Svar på tråden Är det här rimligt???
  • Nordiskbrud

Fråga efter förslag i olika pris klasser.

Vi betalar 690 kr per kuvert vilket jag ser som billigt (då ingår två glas bubbel till fördrink, 3-rättermiddag med ostar mm till dessert, ett glas vitt till förrätten, 2 glas rött till varmrätten, 1 glas portvin till dessert, kaffe, avec, nattamat, personal, dukning med linne, enklare blommarrangemang till borden och kanske något jag glömt nu). Tårta ingår ej, men kaffe + avecen samt personal som serverar. Vi får en väldigt fin meny och från ett kök som är välrenomerat
    Tror att det är svårt att få en lite finare meny för endast 450 kr per person med allt ni vill ha inkluderat. Men som sagt, be om förslag i olika prisklasser. Det som drar iväg mest är ju drickat....

• Aeternum

Jo så tänkt ju jag med men när hon började prata om att de andra skulle få sån himla avancerad meny för 450-500 kr så började jag tänka om... Inte för att det gör mig något, men jag vill ju liksom inte komma in med någon minibudget... samtidigt som jag inte vill betala mer än jag behöver

Men man kanske kan lägga 3 olika prisförslag och se sen vad man skulle kunna få...

Å andra sidan så vet jag att när mamma & pappa firade 50+50 år med 100-talet gäster, och hade festen på ett liknande ställe betalade de 275 kr/pp... dock utan tårta & bubbel. Men däremot kareoke inkl. dj ingick... DET var ju verkligen billigt, och maten var utsökt!

• Hemlig2009

Låter ju jättebilligt för att vara på herrgård. Så bra! Låter klokt att be om olika förslag i olika prisklasser så kan ni ju se vad det gör för skillnad på menyn.

• kullaberg

Det lät otroligt billigt tycker jag! Det är bara att gratulera. Vi kommer betala närmre 1000-lappen per kuvert inkl allt utom tårta då. Visserligen på ett väldigt välrenomerat ställe, men billiga är dom inte

Jag hade också frågat efter menyer i olika prisklasser, just för att se lite skillnad över menyerna.

• Aeternum

Oj närmare 1000 kr?! Ja, det kan vi definitivt inte betala per kuvert utan att minska ner på gästlistan vilket jag absolut inte vill! Tycker det blir tillräckligt dyrt ändå...

Ja, nu vet jag ju inte alls om jag är helt ute & cyklar men eftersom det var hon som sa så där så antar jag att det borde gå att få det i den prisklassen... men får väl helt enkelt skriva dit & fråga!
    Tack för era svar!

En till fråga... Ni som ska ha festen på herrgård/restaurang - hur gör ni med bar senare på kvällen? Får man ha egen eller måste gästerna beställa i deras bar?
    Vi kommer inte hålla till i deras restaurang då den max tar 80 personer utan de hade istället ett annex där de har en stor konferanslokal med glasveranda så det ligger en bit bort (ca 100 m) från själva "huvudhuset" (kommer inte på vad det heter i skrivande stund )
    Tänkte att man kanske kunde ordna med egen vickningsmat (om man nu får!!) så kanske man kan få ner kostnaden där... HUr gör ni andra?

• anno08

vi betalar 500kr per kuvert UTAN alkohol överhuvudtaget!

• kullaberg

Vi får ha egen bar efter middagen eftersom vi också har festen utanför deras ordinarie restaurang, i ett mindre hotell, och då vi har hela hotellet för oss själva får vi ta dit egen sprit efter middagen. Vi hade kunnat välja att ta dit egen dricka till middagen också, men då hade inte deras serveringspersonal och tallrikar mm ingått, så då hade man fått hyra det. Och eftersom vi vill ha så lite tricksande som möjligt valde vi hela paketet, vilket som sagt kostar lite...

Men vi är "bara" 50 gäster, hade vi varit 100 hade vi inte kunnat ha det så.

Men eftersom ni är på ett annat ställe, bör ni ju kunna få ta med er egen dricka efter maten?

Vi kommer också fråga om vi får ha med oss egna tilltugg till fördrinken istället för att beställa deras, för att komma billigare undan. Ev gör vi så med vickningsmaten också, där har vi inte bestämt riktigt än. Som sagt, skönt att slippa göra så mycket själv, men det blir ju en kostnadsfråga. Får se om man spränger budgeten på andra ställen, då får man kanske spara in på sånt här..

• Linadesign

Jag tycker det låter helt otroligt billigt. Fattar inte hur de får ihop det faktiskt. Bara drickan borde gå på minst 200kr per pers. Och sen två rätters, mingeltilltugg, chokladpralin, kaffe, bröllopstårta. Utöver det ska ju all personalkostnad ingå, dvs. dukning, servering, diskning, städning m.m. Och lokalen.

Så för att svara på din fråga om det är rimligt: Nä, det är orimligt billigt!

• Aeternum

Kullaberg: Ja då ska jag också fråga om vi kan få ha egen bar, tänkte också på det att ev ordna med minglet själv, har suttit & räknat på att det isf skulle kosta ca 25-30 kr per person. Och det blir ju faktiskt inte så mkt stök att ordna med själv som det blir om man ordnar en hel middag...

Linadesign: Ja det låter orimligt billigt så jag kanske helt har missuppfattat henne... Å andra sidan vet jag ju att de sällan har fullbokat & får de fullt i alla hotellrum dessutom (har tänkt att de gäster som önskar övernatta får betala det själv) så borde man tycka att de kan dra ner på kostnaderna... Och som sagt, mamma & pappas fest blev ju väldigt billig... Dock inte på samma restaurang men de är med i samma "kedja"... och har liknande mat.

Chokladpralinerna till kaffet kanske ska vara det som gästerna får i sitt lilla paket vid bordet? Så slipper man betala för det också... Gahh, väntar med spänning på att få svar från dem... Ska bara författa brevet till dem först

• Aeternum

Har precis suttit & räknat på vad det kostade när vi firade min sambos 30-årsdag. Då betalade vi 390 kr/pp. Visserligen ingen bröllopstårta men mingel med tilltugg som förrätt, varmrätt samt efterrätt. I det ingick även drycken... Tror det blev ett glas bubbel när vi kom, 2 glas vin till maten samt kaffe & avec. Så det kanske är rimligt med 450-500 iaf....

Ni andra som svarat bor ni i en större stad? vart någonstans i landet? Själv bor jag ju på landsbygd i norrland så det kanske också spelar stor roll???

• kullaberg

Ja, jag tror också att det beror på var man bor. Själv är vår lokal en av de populäraste i bygden (nere i Skåne) när det kommer till bröllop. Visserligen ingen storstad men ändå ett väldigt populärt ställe, även för folk som inte kommer därifrån. Så det gör ju att priserna blir dyrare.

• miamedknuff

Gifter mig 5 Sept och vi betalar 750 kr exkl dryck. För det får vi tilltugg till Brudskålen, sittande förrätt, buffé som "huvudrätt, Bröllopstårta samt nattamat.

Vi ska vara på ett Gårdshotell på Österlen med gott renomé samt så får vi hela stället för oss själva med våra gäster.

• Ore

Alltså, prata med dem, istället för att sitta här och spekulera.

Men några grejer att tänka på:
    - Har stället utskänkningstillstånd kan du glömma att ni får ha med er egen alkohol, det är inte tillåtet.
    - Är tveksam till om ställets serveringspersonal får servera mat som ni har fixat, enligt de krav som nu ställs på de lokaler där man får tillreda mat...

Rimligt pris vet jag inte, men ungefär det som ni efterfrågar (iofs med några biljetter för öl/vin i baren, och efterrätt efter maten) kostar 1000-1500 kr/person i mina hemtrakter. Visserligen är det inte norrland, men det är ändå långt ifrån storstad.

• Nordiskbrud

Ni får absolut inte ta med egen mat och ställa i en restaurangs kylar enligt gällande bestämmesler kring hygien. Har aldrig jobbat på något ställe där det varit tillåtet...

Som Ore skrev är det inte heller tillåtet att ta med egen alkohol om stället har utskänkningstillstånd.

• Aeternum

Hmmm... nej tänkte absolut inte ta med mat & ställa i restaurangens kylar..! Men att ta med egna jordgubbar & choklad som ex våra föräldrar serverar kan väl ändå inte vara förbjudet?

Förstår ju det med alkohol, & förstår ju såklart att de vill göra allt när det är deras ställe...

Men som Ore skrev; såklart ska jag ta kontakt med dem istället för att sitta & spekulera. Ville bara höra vad andra betalar först.

Och då har jag ju insett att antingen så är vi otroligt lyckligt lottade som får det till ett väldigt billigt pris, lr så har jag missuppfattat något

Svaret får vi väl så fort jag mejlat iväg en förfrågan skulle jag tro... Återkommer om någon är intresserad!

• kullaberg

Jag tycker man helt klart får sitta här och spekulera, det är väl det BT är till för?
    Jag är helt klart intresserad av vad ni kommer att få betala, nu när vi har spekulerat så mycket. Sen tycker jag det är intressant och se hur mycket priserna skiljer sig runt om i landet

• Aeternum

Tack kullaberg
    Har frågat runt lite häromkring vad andra betalat för sina fester/bröllop osv och då låter det som att 450-500 kr är MYCKET pengar..! Ja inte mig emot De andra har betalat som MAX 350 kr... och de har varit jättenöjda med deras mat, visserligen har det varit buffé & inte servering men allt annat har ingått... Så vi får väl se när jag får tiden att skriva det där brevet... Hehe, fastnar ju så lätt här på BT & kikar & funderar & så vips har all egentid man hade spenderats på internet

Svar på tråden Är det här rimligt???