• mammatilltvå

"och nu kan du kyssa bruden"

var och träffade prästen i kyrkan igår och gick igenom vigseln steg för steg.

vår präst är väldigt rolig och "modern", och var väkdigt mån om att vi skulle få precis som vi ville gällande musik,ingång och ja, allt.

vi gick igenom allt noga, men när vi gick därifrån kom jag på att han aldrig nämnde när, eller om "nu får du kyssa bruden"...

gör man inte det?? är det bara något som sker på film? eller på kyrktrappan?

• Svar på tråden "och nu kan du kyssa bruden"
  • Ab fab

det gör man egentligen inte enligt svenska seder. Vi har nog lärt oss det från amerikanska filmer. Svensk tradition är att kyssan på kyrktrappan

• AlaM

Det senaste bröllop jag var på, där även pastorn var min vän, så sa pastorn nåt i stil med "nu får du faktiskt ta och kyssa Lovisa, David. Alla väntar ju på det"

• Duchess

Jag hade blivit jättearg om vår präst sagt att vi skulle kyssa varandra inne i kyrkan! Vi ville ha en traditionell svenskkyrklig vigsel (och det fick vi )

• mittid

Man gör som man vill, men det är ju bra om man ser till att prästen vet vad man vill...
    Sen undrar jag: Hur kan man låta bli att kyssas vid ett sånt tillfälle?!?!? Puss Puss!!

• AlaM

Haha... Ok. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle bli arg över nånting alls som pastorn skulle göra. Men jag har ett ganska stilla temperament och är inte så mycket för traditioner från något land. Vi vill ha det personligt och har engagerat personer som känner oss och därför speglar det som händer ganska väl hur vi är och vilka relationer vi har till gästerna :)

• mammatilltvå

tack för era svar! ja våran vigsel blir inte riktigt traditionell, så vi får se om det blir någon puss i kyrkan...

håller med mittid, hur kan man låta bli??

• Jojjo82

Nu gifte vi ju oss borgerlig, men på vår cermoni lade vigselförrättaren in hela tre pusspausar Sååå mysigt och det gjorde att man inte var så nervös längre.

• Duchess

Hur kan man låta bli? Ja, för vår del så var vi fokuserade på det som hände i vigselliturgin. Det hade inte känts rätt för oss att avbryta den med att pussas i kyrkan. Dessutom gillar vi inte amerikanska filminfluenser - vi ville ha en traditionell svenskkyrklig vigsel. Där ingår inga kyssar i kyrkan, vilket passade oss utmärkt.

• Eelin

oj det hade jag ingen aning om ...haha...men JAG vill att han ska säga så=))) då går det väl bra? eller?

• Bride in the city

Och när får bruden kyssa brudgummen?

Svar på tråden "och nu kan du kyssa bruden"