• mammatilltvå

"och nu kan du kyssa bruden"

var och träffade prästen i kyrkan igår och gick igenom vigseln steg för steg.

vår präst är väldigt rolig och "modern", och var väkdigt mån om att vi skulle få precis som vi ville gällande musik,ingång och ja, allt.

vi gick igenom allt noga, men när vi gick därifrån kom jag på att han aldrig nämnde när, eller om "nu får du kyssa bruden"...

gör man inte det?? är det bara något som sker på film? eller på kyrktrappan?

• Svar på tråden "och nu kan du kyssa bruden"
  • Red Scarlet

Vår präst sa åt oss att vi skulle kyssa varandra efter att vi växlat ringar, vi blev helt paffa. Det blev en lite fumlig puss men vi var inte beredda på det och hade inte heller tänkt göra det. Jag tycker att det är amerikanskt! (Även om man gärna får göra det om man själv vill och är inställd på det, det ska dock inte vara något tvång av prästen!) Vi var beredda att enbart kyssas på kyrktrappen, något som känns som en mer traditonell svensk sed.

• mammatilltvå

menade inget illa med det, menade bara att hela denna ceremoni är (för mig) en hyllning till vår kärlek, och att pussas är ju ändå en kärlekshandling.

Duchess skrev 2009-08-13 10:50:16 följande:
    Hur kan man låta bli? Ja, för vår del så var vi fokuserade på det som hände i vigselliturgin. Det hade inte känts rätt för oss att avbryta den med att pussas i kyrkan. Dessutom gillar vi inte amerikanska filminfluenser - vi ville ha en traditionell svenskkyrklig vigsel. Där ingår inga kyssar i kyrkan, vilket passade oss utmärkt.
  • AlaM

Red Scarlet: Om ni hade berättat för prästen innan att ni inte ville så hade han säkert inte sagt så. Det var ju egentligen inget tvång men i och med att ni inte hade pratat om det innan så kanske det hade känts konstigt för er att låta bli i det tillfället. Men om ni istället hade velat och han inte hade sagt något så hade det också kunnat bli konstigt att stå där och inte veta och fundera på om han kommer säga nåt eller om man ska ta ett eget initiativ eller bara låta bli. Så det bästa är nog att prata med sin präst om det inte är någon man känner t.ex. sin "hempräst"

• Paja

bröllopet jag var på senast sade: Och nu som man säger i alla filmer. You may kiss the bride..

• Red Scarlet
    AlaM skrev 2009-08-13 11:11:06 följande:
    Red Scarlet: Om ni hade berättat för prästen innan att ni inte ville så hade han säkert inte sagt så. Det var ju egentligen inget tvång men i och med att ni inte hade pratat om det innan så kanske det hade känts konstigt för er att låta bli i det tillfället. Men om ni istället hade velat och han inte hade sagt något så hade det också kunnat bli konstigt att stå där och inte veta och fundera på om han kommer säga nåt eller om man ska ta ett eget initiativ eller bara låta bli. Så det bästa är nog att prata med sin präst om det inte är någon man känner t.ex. sin "hempräst"
    Vi hade haft ett ganska långt möte(ungefär 2.5tim) innan då vi gick igenom hela cermonin och berättade att vi inte skulle pussas i kyrkan och en del andra grejer som prästen rakt struntade i när det väl var dags. Hon vägrade uttala mina namn rätt (fast jag rättat henne 3ggr precis innan ingångsmarchen) och tilltalade mig hela tiden med det förnamn jag bett henne att INTE använda. Det kändes lite som att hon gjorde det på pin kiv men hon var väl kanske bara ointresserad av hur vi ville ha det.
  • Sonja68

Vi pratade inte heller med prästen om det. Jag tänkte att det inte blir nåt pussande i kyrkan eftersom det inte tillhör den svenska traditionen egentligen.
    Men vår präst sa efter ringväxlingen att "nu går det bra att pussas". Vi blev förvånade, men inte arga (?!). Snarare lättade, för efter den pussen kändes allt mer avslappnat och mindre nervöst. Det är härligt att pussas
    kyrkan hade heller ingen kyrktrapp (allt är i markplan) så det passade oss bra.
    Puss i kyrkan eller på trappen, kändes inte som att tyngdpunkten vid vigseln låg just på denna detalj, för oss i alla fall. Men om man tycker det är jätteviktigt och vill veta så ska man nog ta upp det med prästen, för det verkar variera hur man gör.

• AlaM

Antingen så var hon väl barnsligare än någon jag någonsin träffat eller så hade ni kommunikationsproblem

Red Scarlet skrev 2009-08-13 11:18:44 följande:

Vi hade haft ett ganska långt möte(ungefär 2.5tim) innan då vi gick igenom hela cermonin och berättade att vi inte skulle pussas i kyrkan och en del andra grejer som prästen rakt struntade i när det väl var dags. Hon vägrade uttala mina namn rätt (fast jag rättat henne 3ggr precis innan ingångsmarchen) och tilltalade mig hela tiden med det förnamn jag bett henne att INTE använda. Det kändes lite som att hon gjorde det på pin kiv men hon var väl kanske bara ointresserad av hur vi ville ha det.
  • mammatilltvå

FY!!!
    henne skulle jag anmält... faktiskt.

• Sonja68

Men jösses, hon verkar ju vara fel person på fel plats!! VAd otrevligt.
  • Tess80

Våran präst viskade "Nu får du kyssa din brud om du vill" och tittade på min man. Och självklart gjorde han det hi hi!

• Red Scarlet
    AlaM skrev 2009-08-13 11:21:50 följande:
    Antingen så var hon väl barnsligare än någon jag någonsin träffat eller så hade ni kommunikationsproblemRed Scarlet skrev 2009-08-13 11:18:44 följande:
    Vi hade väl ganska grava kommunikationsproblem så ska väl inte skylla allt på henne, ingenting jag sagt kan i vilket fall ha gått fram. Sedan hade hon haft tre vigslar precis innan vår och verkade vara väldigt trött/oengagerad. Det verkade som att hon också precis innan bröllopet ha fått reda på att jag inte längre är med i svenska kyrkan (men min make är det) vilket säkerligen gjorde henne på ännu sämre humör. Men det är väl egentligen inte hennes 'problem'...eller? Hon har ju ingen aning om mina anledningar och behöver inte bli arg på mig för det... hur som helst skulle vigseln ta ungefär 45minuter men hon rasade igenom den på ca 20-25min. Så det var snabbt överstökat iaf..tack och lov

Men nu ska jag inte stjäla din tråd TS, läxan jag lärde mig är att det är viktigt att man går igenom allt väldigt noga med sin präst och har bra kemi tror jag!
  • mittid

Always!!! ; )

Bride in the city skrev 2009-08-13 10:56:38 följande:

Och när får bruden kyssa brudgummen?
  • Bride in the city
    mittid skrev 2009-08-13 15:30:22 följande:
    Always!!! ; )Bride in the city skrev 2009-08-13 10:56:38 följande:
    Jodå, jag har noterat det. Men mitt inlägg var förstås en reaktion över att jag tycker att det är fånigt att mannen får någon sorts tillåtelse att kyssa bruden.
  • mittid

Joda jag förstod de... "Always" var bara menat som ett skämt : )

Bride in the city skrev 2009-08-14 10:47:13 följande:

Jodå, jag har noterat det. Men mitt inlägg var förstås en reaktion över att jag tycker att det är fånigt att mannen får någon sorts tillåtelse att kyssa bruden.
  • feministbrud

Jag håller med! vi gifte oss borgerligt och vår vigselförättare sa att om vi inte pussas självmant skulle hon säga: "Nu kan ni pussas". Mycket bättre tycker jag.

Bride in the city skrev 2009-08-14 10:47:13 följande:

• pluggisen

Vår präst viskade lite fint till oss efter ringväxlingen så det var ingen som hörde det. Vi var oxå beredda på att inte kyssa varandra i kyrkan men när han viskade det så diskret kunde vi inte motstå varandra......

Tror att det är upp till varje församling och hur traditionsenlig man vill vara. Ett bröllop för mig har inte med seder att göra utan det har med hur jag vill att mitt bröllop ska vara. Det är min dag och då planerar jag utefter vad jag vill och inget annat, sedan att vissa saker är tradition eller sed är nog bara ren tillfällighet.

• Burre Präst
    Eelin skrev 2009-08-13 10:52:03 följande:
    oj det hade jag ingen aning om ...haha...men JAG vill att han ska säga så=))) då går det väl bra? eller?
    Naturligtvis! Det är ju DIN dag och då är det ju DU som bestämmer. Mossiga präster och kyrkliga traditioner är ju faktiskt inget att bry sig om, huvudsaken DU får kyrkan som en snygg kuliss!

OBS IRONI!!!! (och jag utgick från att ditt inlägg också var ironiskt...)
Svar på tråden "och nu kan du kyssa bruden"