Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

"och nu kan du kyssa bruden"

Vår präst sa åt oss att vi skulle kyssa varandra efter att vi växlat ringar, vi blev helt paffa. Det blev en lite fumlig puss men vi var inte beredda på det och hade inte heller tänkt göra det. Jag tycker att det är amerikanskt! (Även om man gärna får göra det om man själv vill och är inställd på det, det ska dock inte vara något tvång av prästen!) Vi var beredda att enbart kyssas på kyrktrappen, något som känns som en mer traditonell svensk sed.

• Red Scarlet
    AlaM skrev 2009-08-13 11:11:06 följande:
    Red Scarlet: Om ni hade berättat för prästen innan att ni inte ville så hade han säkert inte sagt så. Det var ju egentligen inget tvång men i och med att ni inte hade pratat om det innan så kanske det hade känts konstigt för er att låta bli i det tillfället. Men om ni istället hade velat och han inte hade sagt något så hade det också kunnat bli konstigt att stå där och inte veta och fundera på om han kommer säga nåt eller om man ska ta ett eget initiativ eller bara låta bli. Så det bästa är nog att prata med sin präst om det inte är någon man känner t.ex. sin "hempräst"
    Vi hade haft ett ganska långt möte(ungefär 2.5tim) innan då vi gick igenom hela cermonin och berättade att vi inte skulle pussas i kyrkan och en del andra grejer som prästen rakt struntade i när det väl var dags. Hon vägrade uttala mina namn rätt (fast jag rättat henne 3ggr precis innan ingångsmarchen) och tilltalade mig hela tiden med det förnamn jag bett henne att INTE använda. Det kändes lite som att hon gjorde det på pin kiv men hon var väl kanske bara ointresserad av hur vi ville ha det.
  • Red Scarlet
    AlaM skrev 2009-08-13 11:21:50 följande:
    Antingen så var hon väl barnsligare än någon jag någonsin träffat eller så hade ni kommunikationsproblemRed Scarlet skrev 2009-08-13 11:18:44 följande:
    Vi hade väl ganska grava kommunikationsproblem så ska väl inte skylla allt på henne, ingenting jag sagt kan i vilket fall ha gått fram. Sedan hade hon haft tre vigslar precis innan vår och verkade vara väldigt trött/oengagerad. Det verkade som att hon också precis innan bröllopet ha fått reda på att jag inte längre är med i svenska kyrkan (men min make är det) vilket säkerligen gjorde henne på ännu sämre humör. Men det är väl egentligen inte hennes 'problem'...eller? Hon har ju ingen aning om mina anledningar och behöver inte bli arg på mig för det... hur som helst skulle vigseln ta ungefär 45minuter men hon rasade igenom den på ca 20-25min. Så det var snabbt överstökat iaf..tack och lov

Men nu ska jag inte stjäla din tråd TS, läxan jag lärde mig är att det är viktigt att man går igenom allt väldigt noga med sin präst och har bra kemi tror jag!
Svar på tråden "och nu kan du kyssa bruden"