• Mamli

nu är resan bokad, men namnet då?

nu har vi bokad våra bröllopsresa till teneriffa

Gifter oss 12december och åker 07.15 den 13december

Vi ska ta ett helt nytt namn som jag och sonen ska byta till, jag ska betala till prv när länen kommer den 27, men hur gör jag för att byta namn på sonen?

och sambon som ska ta mitt namn vid vigseln, han kommer väl få ta ett pass i hans gamla namn??

• Svar på tråden nu är resan bokad, men namnet då?
  • mammatilltvå

efter vigseln ska prästen skicka in vigselintyget och papper om namnbyte till skatteverket, och de har en viss handläggningstid.

så det ni får göra är att sambon åker med sitt gamla pass, med det gamla namnet. tror det kan ta ca 1 vecka innan namnbytet går igenom, men be prästen vänta med att skicka in papprena, för gör de en koll och namnbytet gått igenom när ni åker hem så kan det bli problem.

se också till att de rätta namnen står på biljetterna! alltså de namn ni faktiskt har då ni reser iväg...

och lycka till!

• hgav

Allra viktigast r att namnet i passen och namnen på biljetterna matchar...

• Daaling

Jag bokade precis smekmånad idag! Karibiska kryssning! Vi åker någon dag efter bröllopet så bokningspersonalen påpekade att vi inte ska ändra våra namn förrän vi kommer tillbaka så att pass och biljetter stämmer överens.

• Wiggy

Enl samtal med skatteverket tar det upp till en månad innan namnbytet går igenom.

• lecaroline

Sedan tar det ca en vecka att få passet...

• Mamli

han har inget pass så han får ta och göra och betala för ett pass som kommer hålla ca en vecka då.

ska ta med kopia av vigselbeviset ifall de är nåt så ska de inte vara nåt problem. Synd att vi inte får heta samma och verkligen vara familj

• Mamli

någon som vet hur de blir med sonen?
    skickar de papper hem till mig för jag bytt namn eller byter han automatiskt eftersom han har mitt nu? måste fixa allt med honom så han får ett pass

• Sjuttiosexan
    Mamli skrev 2009-08-15 16:56:30 följande:
    någon som vet hur de blir med sonen?skickar de papper hem till mig för jag bytt namn eller byter han automatiskt eftersom han har mitt nu? måste fixa allt med honom så han får ett pass
    Jag tror du måste anmäla hans namnändrig till skattemyndigheten. Det byts inte med automatik och jag kan inte tänka mig att de skickar ut papper för att du bytt namn. Det känns som det vore lite för enkelt ;)
  • älskarlivet

Ni får ju heta samma senare.. Men klart att allt måste registreras först! Det går inte över en natt!

Ett pass kostar 400 kr, gör inget provisoriskt pass för det kostar 900! Tänk bara på att det tar 5 arbetsdagar innan man får sitt pass, så beställ det i god tid!

Mamli skrev 2009-08-15 16:49:14 följande:
    han har inget pass så han får ta och göra och betala för ett pass som kommer hålla ca en vecka då.ska ta med kopia av vigselbeviset ifall de är nåt så ska de inte vara nåt problem. Synd att vi inte får heta samma och verkligen vara familj
Svar på tråden nu är resan bokad, men namnet då?