Nervös inför LASEK
Hej!
Åh vad spännande! Förstår att du är nervös. Det var jag också när det var så nära operation. Opererade mig i januari med Epi-Lasik som tydligen är en vidareutveckling av LASEK. Det är fortfarande en variant där de iaf inte skär en flik i hornhinnan så det är ju jämförbart med din metod.
Jag hade gått och gruvat mig för hur ont det skulle göra och hur länge jag skulle behöva vara hemma. Såhär i efterhand inser jag att jag haft en otrolig tur för jag fick knappt ont alls. Däremot blev jag som en zombie av mina Citodontabletter... *ryser*
Jag var hemma tre dagar plus två helgdagar. Jag opererade mig på en torsdag och var tillbaka på jobbet tisdag. Det jag tyckte var jobbigast var att jag under läkningsprocessen blev astigmatisk (fick nån slags "dubbelseende") men det gick över successivt och efter ett par månader så var det helt borta det också. Idag ser jag som en hök (maken muttrar över att jag ser mycket bättre än vad han gör).
Om jag var du skulle jag ställa in mig på att få ordentligt ont och att det tar en tre-fyra dagar innan du känner dig någorlunda normal igen. Men det är alla gånger värt det!!! *försöker peppa* Det låter jättebra att din pojkvän har lovat att ta hand om dig. Du kommer att bli väldigt ljuskänslig och då är det helt klart svårare att t ex laga mat. Ev kan du kanske behöva hjälp med ögondropparna de första gångerna just pga ljuskänsligheten. Det var väldigt svårt att ha lampan tänd för att se var jag droppade nånstans. Men den extrema ljuskänsligheten bör gå över efter max ett par dagar. Och du, ha inte dåligt samvete! Han gör det säkert så gärna.
Håller tummarna för dig imorgon!