• Bobou

Nervös inför LASEK

Ska göra en M-ELSA/LASEK imorgon på Globen. Och nu sitter jag och börjar bli nervös... Hittills jag mest tänkt på pengarna, men nu funderar jag på hur jag kommer att må de närmsta dagarna.

Hur ont får jag? När kan jag se igen? När kan jag jobba? Just att det är så individuellt är nästan jobbigast, då jag inte vet vad jag kan förvänta mig. Optimist som jag är har jag bara tagit en dag ledigt (och sedan är det helg), men jag börjar inse att jag kanske kommer att behöva vara borta lite mer. Min pojkvän har lovat att ta hand om mig hela helgen. Det är ju skönt för mig, men samtidigt ger det mig dåligt samvete för hans skull.

Har någon ett vänligt lugnande ord att komma med?

• Svar på tråden Nervös inför LASEK
  • Bobou

(Och helst inte hur smärtfritt det är med LASIK, det har jag fått höra massa gånger, men det hjälper ju inte mig...)

• Bobou

Pysselmaja; tack för ditt supergulliga svar! Hehe, jag var kanske lite väl kräsen som inte ville bli peppad av någon som inte gjort just samma...

Det låter rimligt att förvänta sig att det blir som du säger. Jag har tagit Citodon en gång, jag tyckte jag blev riktigt skönt lullig av det! Haha, jag kanske har något riskanlag för morfinberoende... I alla fall så känns det betryggande att man får en värktablett som verkligen ger effekt.

Jobbigt med dubbelseendet! Men det gick alltså bra att jobba ändå? Jobbar du vid dator?

Och TACK igen för att du svarade!

• Bobou

Hej DahmSmith, kan lugna dig ytterligare genom att jag faktiskt sitter och skriver på BT dagen efter operationen! Det hade jag verkligen inte väntat mig, trodde det skulle dröja till typ tisdag... Har nog också haft tur med läknaningen, för idag har jag nästan inte ont alls (har tagit en Citodon bara).

Operationen igår gick jättebra! Min läkare var helt fantastisk. Han berättade innan så lugnt och sakligt om vad som skulle hända, att jag kände mig helt trygg. Även under operationen informerade hela tiden om vad som pågick. Efteråt hade jag inte alls ont eftersom bedövningen satt i, men jag var rätt groggy efter lugnande tablett + två Citodon, och ville inte öppna ögonen så jag tittade under halvslutna ögonlock. Tanken var att min pojkvän skulle möta mig där, men han fick något slags förhinder så jag fick ta tunnelbanan själv till centralen. Det gick bra, men jag rekommenderar _inte_ att ge sig ut i kollektivtrakifen själv direkt efter op! Jag kunde ju inte läsa skyltar så bra, så jag tog fel uppgång först från perrongen, men jag märkte ju det när jag kom ut på plattan iaf.

Killen mötte mig och resten av hemfärden till Uppsala gick bara bra. Eftersom min hemresa skulle ta en stund, hade jag fått med mig extra bedövningsdroppar och kompresser från kliniken men de behövdes aldrig. När jag kom hem somnade jag direkt. När jag vaknade efter ett par timmar hade bedövningen släppt och ögonen börjat tåras. Då var det rätt jobbigt ett tag. Jag hade ont, men det var ändå hanterbart, så jag tog inga bedövningsdroppar utan räknade minutrarna tills jag skulle få ta nästa Citodon. Senare på kvällen var det som att trycket över ögonen lättade, och då visste jag med mig att det värsta var över.

Jag sov massor igår, men idag är jag pigg! Att ta droppar i morse gick bra, men det var svårt först att öppna ögonen. Jag använde en fuktad bomullstops för att försiktigt reda ut ögonfransarna som var ihopklibbade. Jag är grymt ljuskänslig, så jag sitter här med solglasögon OCH ögonbindel! En aning svårt att se vad jag skriver, ja... Favvokommandot för dagen är "Ctrl +"! (Med "Ctrl 0" återställer man. )

Längtar tills jag får ta bort plåsterlinsen, för den skaver. De har sagt måndag kväll, men man kan ju hoppas att det ramlar ut "av sig själv" innan dess...

Dahm, vilken behandling ska du göra och var? Det kommer säkert att gå jättebra ska du se! Ta med en macka och en vattenflaska, är mitt tips.

• Bobou

Nu är jag tillbaka i tråden! Går hyfsat bra att sitta vid dator idag, med täta pauser, och ikväll får jag ta bort plåsterlinsen! Hoppas på att kunna jobba imorgon.

Blivandefrueriksson:
    Jag är ju liksom bara patient, så jag kan ju knappast avgöra vad som går att göra för din syn. Jag fick göra ELSA/LASEK (den har två namn) därför att jag har tunna hornhinnor, så det kanske man kan göra på dig också. Den vanligaste operationen är annars LASIK, som gör mindre ont och har snabbare läkning. Jag tror inte att alla kliniker gör ELSA, så du kanske ska vända dig till en annan klnik och höra vad de säger?

Red Scarlet:
    Tack för dina vänliga ord! Jag har gjort en laseroperation för att fixa min närsynthet. För mig kostade det ca 21 000 för båda ögonen. Det är billigt, dels för att jag hade studentrabatt och dels för att ELSA är lite billigare än LASIK där jag opererade mig. Jag vet inte varför det är så, men kanske för att det är mindre risk för komplikationer med ELSA?

Jag begriper inte heller hur det går till faktiskt, tycker det är helt osannolikt att man i levande vävnad kan göra sådana mikroskopiskt exakta och bestående förändringar så att ljuset bryts på precis rätt sätt! Jag är djupt imponerad! Fast alla får ju inte helt perfekt syn, utan det beror nog väldigt mycket på vad man har för förutsättningar till att börja med. Men om din med linser eller glasögon korrigerade syn är bra, då är nog chanserna större!

Det är sant att det är dyrt. Jag funderade allra mest på det ekonomiska innan, faktiskt. Vissa säger att man får igen det eftersom man slipper betala linser och glasögon i en massa år, men det är ett lite dumt argument... Om vi säger att jag skulle betala 1000 kr per år, så skulle jag ju inte gå med plus förrän om 21 år och då har jag antagligen börjat få åldersförändringar och måste ha läsglasögon ändå! Om man dessutom räknar med värdeökningen av denna summa under tjugo år, då går jag definitivt back. (Ett plus är dock att _om_ min syn nu får vara bra ända tills jag behöver läsglasögon, så kommer jag inte att behöva progressiva glas den dagen, de är dyra!)

Anledningen till att operera sig är helt enkelt att slippa besväret med linser och glasögon. En typisk dag har jag inga besvär alls med mina linser, så de flesta dagar är det egentligen inte värt det. Men sedan kommer alltid några dagar per år då det är jobbigt - när jag är allergisk, när jag är sjuk, när jag är ute och reser, när jag tältar och inte kan tvätta händerna, osv. Det är när man lägger ihop alla de dagarna, plus risken att få problem med ögonen för att man är lite slarvig med linserna som jag, som det känns helt värt att operera sig. Och dessutom för känslan att kunna vakna på morgonen och se klart med en gång!

Hehe, nu blev det långt trots trötta ögon. Blir lite lappsjuk av att sitta ensam hemma så jag blir babblig här på BT istället. Hoppas ni orkar läsa hela ändå!

Svar på tråden Nervös inför LASEK