• Boomtown

Hur sätter man ihop ett fästhäfte?

Jag vill ha ett festhäfte av budgettyp. Jag tänkte att man kude köpa färgade papper på IKEA, A4. Sätta de vita i skrivaren och ta svarta utanpå och skriva med silverpenna på. Men blir det inte så att det sticker ut fult när man viker ihop det i högkant? Ska kan klippa bort det då? Det är ju lätt att man bara förstör då ju.

Och vanliga häftklamrar når väl inte ända in, eller gör de? Billiga tips eftersökes.

• Svar på tråden Hur sätter man ihop ett fästhäfte?
  • tempest

Kan du inte ta en fin billig typ sidenband (köpe 10 m för 20 kr)
    Tänkte om du kunde typ "sy" som du får de som en bok
    tex göra två hål och trä igenom och göra en rosett eller så både uppe och nere på pappert.

• Boomtown

Sidenband låter fint. Har du sett det på något speciellt ställe för det priset?

• tempest

Var på panduro när jag gjorde inbjudningskorten :D
    ca priset var runt 20 eller om de var 22

• nano86

Har du en papperskärare så skulle jag skära bort 1-2 cm på 2 sidor på bladen som ska vara i boken. Då minskar risken att det sticker ut.

• Boomtown
    nano86 skrev 2009-08-13 21:40:39 följande:
    Har du en papperskärare så skulle jag skära bort 1-2 cm på 2 sidor på bladen som ska vara i boken. Då minskar risken att det sticker ut.
    Bra idé. Men jag har ingen pappersskärare. Jag får väl försöka klippa extra fint.
  • nano86
    Boomtown skrev 2009-08-13 21:41:54 följande:
    Bra idé. Men jag har ingen pappersskärare. Jag får väl försöka klippa extra fint.
    Går säkert bra att klippa, lite jobbigare bara. Är du "pysslig" av dig till vardags så kan jag rekomendera att investera i en, de kostar från 80-200kr för en enklare sort på vanliga bokaffärer (iaf här istan) och de funkar jättebra.
  • Martinaa

Rekommenderar nog också en pappersskärare, då det inte är lätt att klippa rakt och snyggt...! Ett tips är i så fall att lägga en linjal på pappret, och sedan dra med en vass kniv (ha skärbräde under! ). Lite krångligare, men billigare!
    Igår köpte jag mig en "långarmshäftapparat" för 199:- på Bokia för att kunna häfta ihop mina häften. Har ett korsord på mittuppslaget så skulle inte kunna knyta några band tyvärr.
    Bröllopet vi var på nyligen så hade de ett tunt band som de knutit via mittuppslaget och en rosett på framsidan. Inte det allra stabilaste, men funkar.

För övrigt tycker jag det låter bra det som TS skriver. Silver på svart papper är snyggt! :)

• Meria84

Jag tänkte göra som dig först, men istället kommer jag att dekorera framsidan lite, typ så här: brollopstorget.se/hem/meria84/gallery/phprvmpx7.jpg

Köpte ett tunnt papper på Panduro som jag limmar på, sen ett till med våra namn. Köpte lite hjärtan i klistermärke och sen ett svart sidenband runt. 25:- för 9 m tror jag det var.

• Boomtown

tack för era svar. Det får bli både IKEA och Panduro på måndag

Svar på tråden Hur sätter man ihop ett fästhäfte?