• Boomtown

Hur sätter man ihop ett fästhäfte?

Jag vill ha ett festhäfte av budgettyp. Jag tänkte att man kude köpa färgade papper på IKEA, A4. Sätta de vita i skrivaren och ta svarta utanpå och skriva med silverpenna på. Men blir det inte så att det sticker ut fult när man viker ihop det i högkant? Ska kan klippa bort det då? Det är ju lätt att man bara förstör då ju.

Och vanliga häftklamrar når väl inte ända in, eller gör de? Billiga tips eftersökes.

• Svar på tråden Hur sätter man ihop ett fästhäfte?
  • bröllopsblomma

Jag band ihop våra med fint organzaband och rosett på framsidan utan att häfta, funkar jättebra. Funderade också på att skära bort lite på kanten men det blev helt ok ändå när man vek det, syns nästan ingen kant alls.

• December 2009

Vill man klippa finns ju billig mönstersax på panduro så man får lite vågmönster tex på innerbladen Så ska vi göra!

• domherrefru

Har ett supertips om man vill slippa köpa ny häftapparat. Detta förutsätter att man har symaskin. Sy ihop häftena. Funkar jättebra.

• emertin
    domherrefru skrev 2009-08-14 10:02:49 följande:
    Har ett supertips om man vill slippa köpa ny häftapparat. Detta förutsätter att man har symaskin. Sy ihop häftena. Funkar jättebra.
    Å, det hade jag inte ens hört talas om!!!! Man pajar inte maskinen då?
  • Martinaa
    Då får man ha en stark nål och ett tunt häfte om det ska funka va...?
  • Chrisse och Jonas

Jag sydde våra på mammas gamla symaskin. Gick hur bra som helst och blev jättefint. Vi hade endå rätt många sidor i vårt festhäfte. Gjorde en tunn blyerts linje på översta bladet och sydde sen försiktigt. Sen avslutad jag med att göra en liten knut i var ende.

• emertin

Chrisse och Jonas skrev 2009-08-15 11:20:45 följande:

Jag sydde våra på mammas gamla symaskin. Gick hur bra som helst och blev jättefint. Vi hade endå rätt många sidor i vårt festhäfte. Gjorde en tunn blyerts linje på översta bladet och sydde sen försiktigt. Sen avslutad jag med att göra en liten knut i var ende.
    Tror att jag ska testa det.... fast inte på mammas gamla maskin utan på min nya. Hoppas att den överlever det
  • Nicossambo
    Det var ett bra tips, ska nog prova det!
  • Pinupp

Jag har köpt en Binding machine... 159kr på netto... Blir jätte fint! Clas Olsson hae en lite dyrare variant ca 350kr.. Man kan sen välja viklen färg man vill ha på själva bindningen.. finns i många färger..Jag har andvändning för den senare oxå, därför köpte jag den!

• emertin
    Pinupp skrev 2009-08-18 09:11:13 följande:
    Jag har köpt en Binding machine... 159kr på netto... Blir jätte fint! Clas Olsson hae en lite dyrare variant ca 350kr.. Man kan sen välja viklen färg man vill ha på själva bindningen.. finns i många färger..Jag har andvändning för den senare oxå, därför köpte jag den!
    Vi har inget netto här
  • Linadesign

Vad kostar en häftapparat som är tillräckligt stor att nå in? Och var hittar man en sådan?

• Martinaa
    Linadesign skrev 2009-08-23 22:27:13 följande:
    Vad kostar en häftapparat som är tillräckligt stor att nå in? Och var hittar man en sådan?
    Jag köpte en långarmshäftapparat på Bokia för 199 kr!
  • Martinaa
    Meria84 skrev 2009-08-23 23:45:37 följande:
    Nu har jag fått testa festhäftena in action. 4 blad blev det och hölls ihop av ett sidenband. Funkade perfekt genom kvällens bläddring i dem brollopstorget.se/hem/meria84/gallery/phpu8yw...
    Åh jättefint ju!!!
  • emertin
    Meria84 skrev 2009-08-23 23:45:37 följande:
    Nu har jag fått testa festhäftena in action. 4 blad blev det och hölls ihop av ett sidenband. Funkade perfekt genom kvällens bläddring i dem brollopstorget.se/hem/meria84/gallery/phpu8yw...
    Snyggt. Grattis till att ha blivit fru
  • Millan75

Hej,
    vi försöker skriva ut vårt festprogram på höjden, precis så som ni gjort Meria84.
    Hur gjorde ni? Skrev ni ut i ett annat program eller ur Word?
    Hua vad svårt att få ihop sidorna i rätt ordning när man sen viker pappret....

någon som har tips??

• Martinaa

Om du har publisher så använd det!! Ingår i Office 2003 iaf. Det räknar ut sidorna åt dig själv så du slipper tänka på det!
    Annars finns det program som InDesign och PageMaker.

Har du inte nåt av de här programmen så gör så här:
    Ta så många blad som ditt häfte kommer bli, tomma blad. Vik det som du vill ha det och numrera sidorna. Skriv bara sedan med en penna på varje sida vad sidan ska innehålla (tex brudens sida, sångsida 1 osv). Det kan du ha som hjälp när du sätter ihop det i Word. Dela upp varje sida i två spalter och fyll sidorna med ditt innehåll. Du kan vända blad i ditt "testhäfte" och se vad som ska vara på baksidan, vilket som ska vara på motsatt sida och så vidare! :)

Lycka till!

• Meria84
    Millan75 skrev 2009-08-25 08:01:32 följande:
    Hej,vi försöker skriva ut vårt festprogram på höjden, precis så som ni gjort Meria84.Hur gjorde ni? Skrev ni ut i ett annat program eller ur Word?Hua vad svårt att få ihop sidorna i rätt ordning när man sen viker pappret....någon som har tips??
    Vi gjorde det i Word, Martinaa's förklaring var bra för det hela Vek testhäfte, numrerade sidorna, tog isär häftet och pusslade sen ihop det i Word så rätt sidor kom bredvid varandra. Sen skriva ut dubbelsidigt
Svar på tråden Hur sätter man ihop ett fästhäfte?