• Martinaa

Hur sätter man ihop ett fästhäfte?

Rekommenderar nog också en pappersskärare, då det inte är lätt att klippa rakt och snyggt...! Ett tips är i så fall att lägga en linjal på pappret, och sedan dra med en vass kniv (ha skärbräde under! ). Lite krångligare, men billigare!
    Igår köpte jag mig en "långarmshäftapparat" för 199:- på Bokia för att kunna häfta ihop mina häften. Har ett korsord på mittuppslaget så skulle inte kunna knyta några band tyvärr.
    Bröllopet vi var på nyligen så hade de ett tunt band som de knutit via mittuppslaget och en rosett på framsidan. Inte det allra stabilaste, men funkar.

För övrigt tycker jag det låter bra det som TS skriver. Silver på svart papper är snyggt! :)

• Martinaa
    domherrefru skrev 2009-08-14 10:02:49 följande:
    Har ett supertips om man vill slippa köpa ny häftapparat. Detta förutsätter att man har symaskin. Sy ihop häftena. Funkar jättebra.
    Då får man ha en stark nål och ett tunt häfte om det ska funka va...?
  • Martinaa
    Linadesign skrev 2009-08-23 22:27:13 följande:
    Vad kostar en häftapparat som är tillräckligt stor att nå in? Och var hittar man en sådan?
    Jag köpte en långarmshäftapparat på Bokia för 199 kr!
  • Martinaa
    Meria84 skrev 2009-08-23 23:45:37 följande:
    Nu har jag fått testa festhäftena in action. 4 blad blev det och hölls ihop av ett sidenband. Funkade perfekt genom kvällens bläddring i dem brollopstorget.se/hem/meria84/gallery/phpu8yw...
    Åh jättefint ju!!!
  • Martinaa

Om du har publisher så använd det!! Ingår i Office 2003 iaf. Det räknar ut sidorna åt dig själv så du slipper tänka på det!
    Annars finns det program som InDesign och PageMaker.

Har du inte nåt av de här programmen så gör så här:
    Ta så många blad som ditt häfte kommer bli, tomma blad. Vik det som du vill ha det och numrera sidorna. Skriv bara sedan med en penna på varje sida vad sidan ska innehålla (tex brudens sida, sångsida 1 osv). Det kan du ha som hjälp när du sätter ihop det i Word. Dela upp varje sida i två spalter och fyll sidorna med ditt innehåll. Du kan vända blad i ditt "testhäfte" och se vad som ska vara på baksidan, vilket som ska vara på motsatt sida och så vidare! :)

Lycka till!

Svar på tråden Hur sätter man ihop ett fästhäfte?