Inlägg från: Mirfak |Visa alla inlägg
  • Mirfak

September 2009 del. 5

bellrik skrev 2009-08-15 19:07:41 följande:
    thildamy kolla här: www.systembolaget.se/MatochDryck/Saharmangafl...
    Tack för länken! Mkt bra :) Vi verkar ha räknat ganska rätt...

Arwent: Den vita lappen med grönt snöre är snyggast. Ger mest kontrast mot bandet :)

Ikväll har jag varit duktig och gjort färdigt vigselprogramet, imorgon får jag göra klart festprogramet... Det tar nog längre tid med tanke på att man ska välja sånger osv...
    Vad har ni med i festhäftet? Vi tänkte väl skriva in roliga fakta om oss, hur vi träffades osv.
  • Mirfak
    Ellani skrev 2009-08-16 21:29:02 följande:
    Vad ska ni ha för färg på era strumpor, jag tycker vitt ser så blekt o onaturligt ut. Ska nog ta o köpa mig ett par i "solbrun" eller något annat fyndigt namn
    Jag tycker att du kan ha vanliga solbruna om du vill!
    Jag har beställt ett par, väldigt ljusa är dom, med en vit "tatuering". Men jag vet inte om det funkar att ha dom till skorna, eftersom dom är helt genomskinliga (dom finns i mitt galleri).
    Sen fick jag höra på ett bröllop jag var på för några veckor sedan att man måste ha stay-ups, men spelar det egentligen någon roll om det är stay-ups eller strumpbyxor?
  • Mirfak
    MaLevi skrev 2009-08-17 06:06:24 följande:
    Hur gör ni med borddekorationen?[...]
    Fixar ni det själva eller inte?Jag kommer att göra borden själv. Just nu lutar det åt små skålar med svartgenomskinligt band runt och vita, silver och lila godishjärtan. Men vet inte om silver är en hit?!?! Kanske ska hålla mig till 2 färger?!?!?Förslag på något roligt borddekor med godis?
    Vitt kommer inte att bli mkt tillsammans med vitt oh lila. Det kommer att piffa upp den vita färgen lite, så kör hårt på det! Kommer bli skitsnyggt!

Jag ska göra dukningen själv, kommer använda mig av höstfärgade löv och rönnbär på borden. Har vita pappersdukar, ovanpå det en vit tapet med svart medaljongmönster på. Kommer även ha några lila låga skålar som jag ska ha nån form av blomma i. Kanske lila nejlikor...
    Jag borde göra en provdukning och se hur allt funkar...
  • Mirfak
    emertin skrev 2009-08-17 20:39:39 följande:
    Jag hade lite funderingar på att köpa såpbubblor men eftersom vi gifter oss så sent i september så kan det ju regna om man har otur och då blir det inte så spännande med bubblor...
    Det blir inte så spännande med nåt annat heller om det regnar. Bubblor flyger iaf fastän det är blött ute... Ris och annat kletar nog ihop sig ganska mkt.
    Vi ska nog åxå ha såpbubblor, en kompis gifte sig ifjol, de hade hemmagjorda bubblor. Billigt och bra, blev inga fläckar heller :)
  • Mirfak

Malevi: Jag ser att jag skrev vitt när jag menade silver, men du verkar ha förstått vad jag menade iaf :)

• Mirfak
    Sjuttiosexan skrev 2009-08-17 23:12:15 följande:
    Någon som har tips på var man kan köpa "bröllopskonfetti" eller vad man ska säga. Kollat på myheart.se men hittade inte det jag sökte (köpte massa annat istället ), jag vill ha små vita hjärtan som doftar vanilj regnandes över mig
    Det går inte att köpa en hjärt-stans och vitt papper? Sen vet jag inte riktigt hur du ska få vaniljdoft på det hela... kanske med en parfymflaska eller så stoppar du alla utstansade hjärtan i en burk med vaniljstänger i? På en månad borde de hinna ta doft av stängerna...
  • Mirfak
    emertin skrev 2009-08-18 15:27:43 följande:
    Va mycket smarta idéer du har
    Tack :) Min pysselgen är väl utvecklad ;)
  • Mirfak

Vi har tänkt att bjuda på hembakta tårtor, tänkte fylla med hallon och choklad. Är det nån som har ett bra recept på chokladsmet (eller vad man nu ska kalla det), gärna mjölkfritt?

• Mirfak

thildamy, jag håller med TesshjärtaFred, ta det lugnt. Det är ingen panik.
    Ska du beställa blommor från floristen så är det åxå lugnt, dom kan fixa blommorna på några dagar. Här uppe i Skellefte sker beställningarna ca 3-4 dagar innan blommorna kommer till butiken, så ta det bara lugnt :)
    Och program till barnen ordnar du lätt. Sätt dig ner med penna och papper, skriv några stödpunkter, sov på saken och sen kommer det att lösa sig självmant :)
    Ta det bara lugnt, det är inte imorgon du gifter dig :)

• Mirfak

Idag har jag betalt av det sista på klänningen! Nu är den min!
    Den är dock kvar på butiken tills iaf den 10e. Dom ska sy in den till dess och vi har katter hemma som äter tyll så jag är mkt nöjd med att dom har kvar den där så länge som möjligt :)

Hatten som vi beställt till m2b kom idag. Men den var 200 kr dyrare än vad vi trodde, hoppas det inte är mkt mer som blir fel pris...

Ska senare ikväll iväg till bröllopslokalen, ska mäta på riktigt och sen kan vi göra en ordentlig bordsplacering. Har faktiskt inte ens börjat med det...
    Pratade med serveringspersonal igår, hon kom med massa bra förslag på vad vi skulle kolla om i lokalen, hur många perkulatorer och termosar det finns, om det finns tårtspadar, uppläggningsfat osv.
    Bra att ha andra som hjälper en komma ihåg sånt ;)

• Mirfak

Inatt har jag haft min första stressmardröm om bröllopet! Jag drömde att vi skulle gifta oss idag! Jag förstod ingenting, för, vi var ju inte riktigt färdiga än. Hade inte köpt in väst och skjorta till m2b osv. Sen när jag rent av kollade på almanackan så blev det bevisat...

Trodde annars att jag var lyckligt skonad från sånt, men där ser man :P

Sjuttiosexan skrev 2009-08-20 19:56:04 följande:
    Jag har köpt ett vitt paraply åt oss men det är eeenbart som solskydd! (och för att om man har regnkläder med sig så håller regnet sig borta;) )
    Kom ihåg att du kan ta riktigt härliga bilder med ett paraply åxå :) Vi har ett gult som jag ska sy fast en liten kant av ett prickigt band på, så blir det roligare :)

Jag har åxå en sjal, köpt en jättesöt i Bulgarien nu i somras, grön med en stor fjäril. Kommer inte att värma så mkt, men bättre än ingenting!
  • Mirfak
    emertin skrev 2009-08-22 19:29:22 följande:
    Vi har open office, så det heter inte word hos oss.....
    Det har vi med! Det är inga problem bara för att man har ubuntu/linux ;)
    På den här sidan kan du hitta typsnitt www.1001freefonts.com/ och sen öppnar du en terminal och converterar om dom till open office :)
    Spara ner typsnitten, skapa en katalog via terminalen genom att skriva "sudo mkdir -p /usr/share/fonts/truetype/font-install". Kopiera sedan filerna du sparat ner via att skriva "sudo cp "namnet på typsnittet" /usr/share/fonts/truetype/font-install"
    Sen skriver du i terminalen "sudo fc-cache -fv" (allt minus "")
    Sen ska det funka! Det finns hur många roliga typsnitt som helst, sen vill du ha fler är det bara att googla på free fonts och upprepa processen i terminalen. Vilket du gör enkelt med pil uppåt ;)
  • Mirfak

Jag har testat duka lite lätt här hemma, skulle gärna höra era åsikter om den...
    Jag tror att det blir bättre utan dom lila små dropparna runt den lilla vasen, vad tror ni?
    Det är inte rätt tallrikar, utan det kommer vara runda, vita. Men jag har inga sånna själv, så det fick bli det närmaste jag hade...

Jag har tänkt att ha lila servetter istället för dom röda, men det blev ganska snyggt med röda i... Ska jag kanske köra på dom och strunta i att fara runt hela stan för att hitta just rätt nyans av lila?

• Mirfak

Jag kanske borde lagt till att bilder på det finns i mitt galleri.
    Testade även hur det skulle se ut med lila servetter (thnx GIMP), men jag tror på dom röda...

• Mirfak
    Igia skrev 2009-08-24 14:45:21 följande:
    Blir väl jättebra det där!Hade du tänkt att det skulle vara lila istället för det röda tillsammans med den gröna servetten? Jag tycker inte du behöver leta ihjäl dig efter lila om du inte vet vart de finns...
    Jo, det var tanken. Men, jag tror det blir snyggare med röda servetter nu när jag provat...
  • Mirfak

Hej tjejer!
    Det är väldigt nära för en massa av oss nu! Jag känner mig nöjd att det är en bit bort fortfarande, men tiden ticka på nu :)

I lördags fick jag min möhippa! Det var jätteroligt! Dom klädde ut mig till pirat, drog ner mig på stan och jag hade några uppdrag att lösa. Sen hem till en kompis för fika, ostbricka och vin. Efter det massage :)
    Dom tog ut mig på restaurang och vi åt alla jättegod mat. Sen ut på Matfesten som var här i stan där vi sammanstrålade med lite fler vänner... Fortsatte på ett uteställe, sen klättrade vi lite träd i parken och avslutade det hela med att bada i älven. Jag kom hem strax före 5 på morgonen...

Det blev lite väl mkt vin för mig, jag får fortfarande lida för det... har skrubbat upp knäet så pass att jag knappt kan gå nu :/ Tack och lov för att hippan var så pass långt från bröllopet!

• Mirfak

Shit vad tiden går! Tack för den här nedräkningen, annars hade jag aldrig fattat det... Nu har vi en massa brudar som snart blir gifta, och Kärleken är evig gifter sig idag! Jag antar att de flesta som gifter sig imorgon är strängt upptagna med dukning osv nu?
    Jag ska göra färdigt festprogramet idag, skulle eg ut och beskära träd men det spöregnar ute... Bokar om den tiden till nästa vecka nån gång... ;)
    Jag har festprogramet att göra, tårta att beställa, sy fast ett band på paraplyet för att få det lite roligare. Det tror jag blir tillräckligt för idag :) Borde även gå in skorna under tiden jag gör det här :)

Emertin: Vad jobbigt för dig, en stor kram till dig!

• Mirfak
    Igia skrev 2009-09-11 10:02:14 följande:
    Våran ska ta 41 min sa våran präst. Två solosånger och två psalmer...
    Exakt 41 min? Det var bra uträknat :) Då borde våran ta ca 45 min, vi har två solosånger, två psalmer och ett gitarrsolo :)
    Det borde stämma bra med vad jag har räknat med :)
    Lycka till alla ni som gifter er imorgon!
    Typ en vecka kvar för oss nu... Wow!
  • Mirfak

Och, min mens kom igår! Yay! Slipper det på bröllopsdagen!

Svar på tråden September 2009 del. 5