Inlägg från: FruKråka |Visa alla inlägg
  • FruKråka

September 2009 del. 5

Har suttit här och läst ikapp ett antal sidor...

Dags för oss på lördag och har varit i stort sett okontaktbar de senaste två veckorna, lagt mig 0030 varje kväll, alltid är det något kvar att göra .

Morgondagens program;
    Ska provbaka en gluten- och mjölkfri tårta imorgon, då konditoriet ej vågade sig på det.... Gaah! Svårt.
    Öva vals, gå in skor, hämta ut ringen, göra bordsplacering, klippa mannen, dubbelkolla tider med fotograf och catering.

Svårt att hinna med allt när man har två små barn (föräldraledig) och mannen jobbar heltid.

• FruKråka
    emertin skrev 2009-09-10 10:51:50 följande:
    Jag sitter och lyssnar på den sång som min syster ska sjunga på vigseln och jag förstår inte hur jag ska kunna låta bli att gråta........ Jösses!
    Jag gråter varje gång när jag lyssnar på solosången som jag valt att brorsdottern 15 år ska sjunga. Men jag hoppas att jag kan hålla mig något i kyrkan iallafall, eller bara ha några glädjetårar så det inte blir "fulgråt".

På ett bröllop för några år sedan så grät mannen så mycket så han hulkade och hade svårt att få luft, eftersom hans blivande fru sjöng en sång till honom, utan att han visste om det, så det blev väl en positiv chock och väldigt rörande...

Bäst att ta med både näsdukar och en spegel så att man kan fixa till sig i rummet där man gömmer sig innan man möter gästernas jubel på kyrktrappen.
  • FruKråka
    StillÅ skrev 2009-09-10 22:59:24 följande:
    Hej! I lördags hade vi en underbar dag!! Allt gick hur bra som helst och vi kan inte förstå att det hänt oss!Har lagt ut lite av bilderna på mitt galleri, så titta gärna:)Hur hade ni andra det? Lycka till ni andra som har er dag kvar!!
    Åh, superfina kort, vilket proffs som tagit dem. Brudnäbbskortet var ju underbart. Blommorna var jättefina och ringarna och och och...allting! Sådär underbart vill jag också ha det, ni ser sååå lyckliga ut! Imorgon gäller det för oss...
  • FruKråka
    emertin skrev 2009-09-11 08:04:16 följande:
    Hur gör ni med kyssen?
    Vi fick göra som vi ville sa prästen, men det var ju bra att du frågade, för det är nog ganska bra om vi är överens så det inte blir så att ena vänder sig om och den andra pussar i luften

Prästen sa att man också skulle bestämma tillsammans hur man skulle göra när man gick in och ut ur kyrkan: hålla händerna eller inte? Så att det inte blir tafatt...

Och ett till tips: Ringbäraren bör ha ringen kvar i asken och inte i fickan, för det blir för fumligt och ibland hittar man den inte osv...
  • FruKråka

Nu är det mesta på plats, men det är klart att det ska strula sig lite. Lite problem inför vigseln, innebär ett problemfritt äktenskap? :D

Kyrkomusikern ringde igår, två dar innan vigseln, och det var inte den som vi pratat med hela sommaren...Hon blev mycket förvånad och frågade hur VI skulle göra då? Jag påtalade att hon får lösa det eftersom det är de som strulat till det men tjänstgöringslistan och ringa mig så fort som möjligt eftersom vi trycker kyrkoprogram.
    --> Hur kan man ringa två dar innan vigseln och fråga om psalmer? Hon blev helt förskräckt när hon hörde att vi hade en solist också...

Hon ringde aldrig tillbaka till mig igår? Så jag ringde imorse och hon arbetar inte fredagar? MEN som tur var hade växeltjejen hört diskussionen och visste att de hade löst det. Musikern vi pratat med skulle ställa upp och jobba iallafall!

Puh!

• FruKråka

Provbaket med Gluten/mjölkfria tårtan blev god. Inte så där suupergod, men en helt okej prinsesstårta. Det är den som jag och mannen ska skära ur, (eftersom jag är mjölkallergiker) så den måste vara superfin för den ska ju vara med på alla foton. Gulp! Gäller att ha nerverna i styr när jag ska dekorera den stora, riktiga tårtan ikväll...Har passat på att göra den glutenfri, för tärnan är allergisk...

Ringen kom igår! Supersöt, precis som jag tänkt mig, ringstorleken blev rätt också (vi uppskattade en storlek per telefon, för hon i butiken hade sagt ett mått som inte stämde)!
    Var oroliga för att den itne skulle hinna hit i tid, men puh- en sak till att bocka av.

Nu ska jag åka och hämta 60 Cool Water rosor, som jag ska binda buketter av och dekorera salen med. Wish me luck, har aldrig gjort ett corsage förut tex. Hur man gör Brudbuketten har jag lärt mig på ett youtube klipp. Hur bra som helst, övade med lite billiga ICA-blommor och jag är toppennöjd.

• FruKråka

PS-----------HINDERSPRÖVNINGEN----------------DS

Hur har ni gjort med den? Lämnat samma dag eller i förväg?
    Min kompis hade lämnat den i förväg, för att underlätta för prästen som skulle skriva vigselintyg. Så jag ringde församlingen nu och hon sade att man gärna får lämna in den i förväg så underlättar det på dagen D, så har man en sak mindre att komma ihåg...

• FruKråka
    Mirfak skrev 2009-09-11 10:09:56 följande:
    Och, min mens kom igår! Yay! Slipper det på bröllopsdagen!
    Jippi! Skönt för dig.
    Jag har ingen aning, för min hormonspiral strular till det rejält för mig. Den kan vara borta på förmiddagen och komma massor på eftermiddagen, så här är det alltid uppladdat med tamponger mm...
  • FruKråka
    Mirfak skrev 2009-09-11 10:09:26 följande:
    Exakt 41 min? Det var bra uträknat :) Då borde våran ta ca 45 min, vi har två solosånger, två psalmer och ett gitarrsolo :)Det borde stämma bra med vad jag har räknat med :)Lycka till alla ni som gifter er imorgon!Typ en vecka kvar för oss nu... Wow!
    Vår skulle ta ca 50 minuter med vigsel, dop, en textläsning och en solosång och tre psalmer.
  • FruKråka
    Sanniis skrev 2009-09-11 10:28:18 följande:
    Grattis alla 9/9 brudar!! Hoppas att ni hade det fantastiskt!Imorgon är det min tur!!!!! Kan knappt fatta det, är såå lycklig!Vi ska verkligen njuta av vår dag!Har lite småpill idag, annars ska vi ta det lugnt tänkte vi
    Lite småpill? Ta det lugnt? Oooh, önskar jag hade det så, jag hoppas bara jag kommer i säng i tid...

Imorgon är det vååår dag! Det ska bli så kul, vädret ser lovande ut också! *håller tummarna*
  • FruKråka
    Igia skrev 2009-09-11 10:55:25 följande:
    Vi lämnade den till prästen när vi var och övade. Han ville ha den då så det fick han...
    Jag hade med mig den, men han frågade inte och så glömde jag av mig eftersom man var så nervös...
  • FruKråka

Nu spammar jag massor förståss, men det är så mycket som snurrar i huvudet inför morgondagen.

Ska ni ha brudklänningen på er hela festen, i taxin och in på hotellet (ni som ska spendera natten på hotell, menar jag nu, inte alla som ska det)?

Varför jag frågar är för att jag har en klänning med mycket vidd, pga underkjol och ett släp på 1, 5 m (går att fästa upp vid dansen).

Sitta i taxin med stor klänning, tar ju mycket plats, plus att det kanske blir fläckigt om det är något spill i baksätet från förra taxigästerna?

• FruKråka
    Sanniis skrev 2009-09-11 14:56:09 följande:
    Jag ska ha klänningen hela dagen ända tills vi går och lägger oss på hotellet! I bilen kommer jag nog försöka sitta på ett lakan eller liknande för att inte få fläckar.[/citat]

Bra tips, får ta med ett lakan till taxin...

[citat]Kan du förstå att det är dags imorgon??? Helt otroligt att den stora dagen äntligen är här!
    Näää...Helt ofattbart. Allt det som man drömt om, funderat, planerat, grubblat för kommer att ske imorgon och det kommer bli alldeles, alldeles underbart!
  • FruKråka
    delirious skrev 2009-09-11 13:15:17 följande:
    //däremot kommer jag nog ta av mig underkjolen på festen för att "förminska" klänningen lite :)
    smart!
  • FruKråka
    CaSan skrev 2009-09-11 12:09:14 följande:
    //Till er som har det kvar, se till att njuta för dagen är över snabbare än ni anar. Vi hade en helt underbar dag!!! [/citat]

Låter toppen! Stort grattis till frugan och äkta maken!

[citat][...] då vi fick ett sms från bandet som skulle spela att deras sångerska fått åka in för operation. Som tur var så löste det sig men jag måste säga att det var väldigt dåligt av bandet att bara skicka ett sms o på det sättet avboka utan att försöka hjälpa oss med en backup.
    Ja, att avboka med sms är inget man gör...Det är ju inte alla sms som kommer fram/blir försenade osv...Hade varit bättre om de hade ringt, helt klart. Skönt att det ordnade sig ändå och att ni var nöjda med DJ.
  • FruKråka

Förra lördagen var det vår dag...
    Helt underbart, en dag som jag kommer minnas för resten av mitt liv.

Vaknade klockan 8, farmor tog barnen så vi fick en timmas sovmorgon ihop. Klockan 11 kom sminkösen och tärnan. Hon fixade till mig i två timmar, sen åt jag lunch och band alla buketter, samt gjorde corsagen själv (hade bara övat en gång innan på bukett, så det var ju lite nervöst).

Klockan 1430 kom fotografen, men hon fick vänta en halvtimme, eftersom jag inte var klar, jag var som en festgeneral som kommenderade alla andra att sköta sina uppgifter: farmor med barnen, mormor med tårtdekoration (allergitårtan), bm och bestmannen med leveranser till festlokalen osv, osv.

Vi hade underbart väder, klockan 15-1550 då vi fotograferade oss vid sjön, så blev det mulet, vilket fotografen gillade. När sista fotot knäppts så kom det några lyckodroppar av regn i tiaran innan jag hoppade in i bilen.
    Fotografen sade att hon inte behövde ge oss några instruktioner hur vi skulle posera då vi utstrålade sån lycka och kärlek bara genom att kramas och se varandra djupt i ögonen.

Vigseln var underbar, den enda gången jag kände av nervositet var när kyrkklockorna började ringa. Men så fort vi gick nerför altargången så släppte allt, det var bara våra närmaste närvarande (30 pers) som log mot oss där vi gick och det kändes så bra. Efteråt sa prästen att vi "var det coolaste par jag någonsin vigt, ni utstrålade sådan harmoni och kärlek så det var en otrolig upplevelse för mig som präst att få närvara i den stunden". Och våra barn skötte sig så fint (trots farmor glömt att ge minstingen 11 mån, mellanmål).

Middagen blev lite si och så. Maten från cateringen var supergod, men jag förstår inte vad båda mina föräldrar gjorde i köket hela tiden. Vi skulle ha fixat serveringspersonal, (men bägge föräldraparen vägrade)så det är mitt starkaste tips till er. Nåväl, några fina tal och spex blev det iallafall, sen förflyttade vi oss raskt till loungen medan DJ:n packade upp. Det blev tårta och sedan vals till "Kiss from a Rose" av Seal. Vi hade bett våra föräldrar och några goda vänner att hoppa in halvvägs i dansen, så det var skönt att slippa stå där till allmän beundran hela tre minuter...

ALLA dansade verkligen, DJ:n var superduktig och kände av vilka låtar som gick hem. Vi var kvar till sist och vinkade av eftersläntrarna i dörren, innan vi fick skjuts i BMW till hotellet i Gamla Stan i Sthlm. Där hade vi två nätter (resan spar vi till i vår) och kunde njuta av en romantisk helg i storstan med shopping, turistbåt, middag och bio..

Svar på tråden September 2009 del. 5