• Sonja68

I vått och torrt och väntan

Toaletterna var och varannan dag, men dammtorkning och sånt blir ju ALLDELES FÖR SÄLLAN!!

• Sonja68
    Ninnnis skrev 2009-10-22 13:26:15 följande:
    Jag är hopplös när det gäller papper, vi har högar lite överallt... Organiserat kaos, är det inte det det heter? Jag har faktiskt väldigt bra koll på vilka papper som ligger i vilken hög, bara inte "någon" flyttar på dem...
    Sån är jag på jobbet. En massa olika högar, men jag vet EXAKT i vilken hög vilket papper ligger!
    Kram på dig Ninnis!
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-22 13:20:26 följande:
    Mäh! Nu ringde sambon och sa"Jo, mina föräldrar ringde och tänkte komma förbi och hälsa på och det går väl bra?""Jaha när då?""På lördag""Eeeeeh! Komma förbi säger du, de har 35 mil att åka och det tycker du inte vi kan boka så man vet OM det några fler dagar i förväg än i övermorgon??? Och varför vill du att de ska komma när jag ska vara borta hela dagen på högskoleprov? Och hur ska vi då kunna åka och kolla den där bäddsoffan som vi bestämde oss för att reservera av tjejen på Blocket?""......nähä det tyckte du inte var bra nej....."Men ÅÅÅÅÅH! Ha lite jäkla egen tankeverksamhet och gör inte mig till boven nu då! Han skulle mycket väl kunna ringa dem och säga typ"nä, passion vill int att ni kommer"Istället för att det faktiskt är så att JAG har sagt flera ggr: men RING dina föräldrar och bjud in dem att hälsa på nån gång nu då så det blir AV.Fast jag vill ju helst få vara med och höra planen innan de redan står på parkeringen!
    Varför får jag en känsla av att din sambo har sina rötter i Norrland Särskilt när jag läser: Han skulle mycket väl kunna ringa dem och säga typ"nä, passion vill int att ni kommer"

ursäkta att jag garvar. Men så där är min också vad gäller att helt plötsligt ringa och säga att; "Du X och Y med familjer kommer till oss från Murkmansk i morgon. Kul va'?!" Underförstått att jag då måste panikstäda hela undervåningen där gästrummen, gästtoan mm är samt förbereda middag och hela fadderullan. Att jag och tjejerna har andra planer och aktiviteter, det är av underordnad betydelse.
    Lite överdrivet förstås, men det HAR hänt och det känns så många gånger.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-22 13:33:14 följande:
    Eller FRUKTANSVÄRT dålig på planering och framförhålning och att BERÄTTA saker i förväg!och hela hans släkt älskar såna där överraskningsbesök, det tycker de är en höjdare. Typ "Heeeeeej i luren, gissa vart VI är....TADDDAAAAAA på er garageuppfart"JÄTTEKUL när jag hade min depression tillexempel!Fast efter ett antal ut-och sammanbrott från den besvärliga Passionsblomman så har de åtminstone sansat sig å den punkten.
    Fattar vad du menar. Hela min släkt och min mans släkt är så där... *suckar*
  • Sonja68
    Ninnnis skrev 2009-10-22 13:32:42 följande:
    Kram tillbaks, Sonja!Jag är definitivt ingen pedant, men jag vill gärna ha det rent innan jag kopplar av. Om det är lite skit i hörnen (eller hundhår i soffan) i veckorna gör inte så mycket, men när det är fredag (= oftast städdag) vill jag har det gjort innan jag sätter mig i soffan och tar helg. Maken kan tycka att vi lika gärna kan ta det på lördag förmiddag, men om jag har bestämt att det ska vara städat på fredag så ska det vara städat på fredag. Annars kan jag inte koppla av riktigt. Knasigt kanske...
    Jag har varken tid eller ork på veckodagarna att städa, jobbar heltid, två småbarn, en massa aktiviteter och stort hus. Så även om jag skulle vilja städa på typ torsdag el fredag inför helgen så blir det aldrig så.
    Under veckan plockar jag, håller någorlunda rent på toan, i köket och hallen (två ungar = sandlåda i hallen).
    Lördag eller söndag tar jag ett lite större städryck. MEN om vi har andra planer, t.ex. åka slalom eller göra ett pliktskyldigt besök hos mina föräldrar eller nåt annat, så kan det lika gärna skita sig med städningen på helgen. Då blir det kris...
    Men, men hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete
  • Sonja68

Låter kanon Passionis
    Jag brukar säga åt min sambo när han är sugen på att göra något på helgen, eller vill att jag ska komma och sitta i soffan och mysa, när jag tänkt städa: "Tyvärr, jag måste städa. Men om du hjälper till så går det mycket fortare och vi kan få lite tid över till det där du ville". Då brukar han faktiskt ta dammsugaren, eller sätta igång och laga mat eller vad det nu är vi måste göra. Så vid det här laget VET han hur lång tid det tar. Vore bara kul om han kunde själv ta initiativet att börja med städningen utan att jag behövde be honom om det. Och om han kunde plocka upp efter sig utan att jag behövde gnälla.
    Av ungarna kräver jag att de på daglig basis ska plocka ihop i sina rum samt plocka upp leksaker de strött ut i huset.
    Precis som du har jag en målsättning/plan att röja en gång/vecka. Men den är ruckbar. För ibland ÄR det viktigare att göra den där andra grejen.
    Men att hinna städa innan helgen, det funkar inte för oss just nu. Inte med mindre än att vi får skippa nåt annat tex. flickornas dans eller kör eller slalom eller min kör eller träning (vilket jag också gör ibland, när jag känner att det håller på att gro igen där hemma!).
    Men jag tycker det är rätt; NU är rätt läge att införa nya rutiner när ni flyttat till nytt,stort hus! Och få med sambon och sonen så de fattar hur JÄKLA mycket tid det tar om man ska göra allt ensam! HEJA Blommis!

• Sonja68
    Ninnnis skrev 2009-10-22 14:54:43 följande:
    Blommis, kloka ord som vanligt!Jag brukar säga till maken: På fredag behövs det både städas och storhandlas. Vilket av det vill du göra?
    Yes, den brukar jag också köra med: "Du, vilket vill du göra, laga maten, handla, hänga tvätt och vika ihop och stuva undan rentvätten eller dammsuga?" NÄr han är sur svarar han "Inget, det är DIN PLIKT" Behöver jag säga att jag blir VANSINNIG ?!
    Är han på mer normalt humör så väljer han laga mat eller dammsuga, att vi åker och storhandlar tillsammans. Ibland hänga tvätten också.
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-22 15:43:17 följande:
    efterstädningsspam!
    Går du på städendorfiner Blommis ? Du verkar så upprymd och energisk Det är nästan så det smittar av sig...
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-10-22 15:53:18 följande:
    Det kanske var något jox jag andades in i förbifarten... Ammoniak eller så, det piggar ju upp de där tyngdlyftarna iallafall!
    Aha! Där har vi det.
    Själv ska jag åka hem och laga mat och pyssla om lilltjejen som hade ont i magen i dag. Hon är hemma med pappsen och myser och spelar memory och äter glass.
    Skiter nog i kören utan tar hand om henne och lite tvätt istället.
Svar på tråden I vått och torrt och väntan