Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Och folk klagar på att pappan leder fram sin dotter till den väntande mannen.....

Ja vad ska man säga... Jag håller med om att symboliken är förfärlig!
    Skillnaden mot symbolerna inom BDSM är ju att detta armand sitter på uteslutande kvinnliga handleder, medan rollerna inom BDSM inte förutsätter ett visst kön.
    (uttrycker mig dåligt idag, säg till om jag är oklar!)

• shakynose
    Tojk skrev 2009-08-16 18:32:47 följande:
    Men kom igen tjejer! Hur många tror att Jonas stod och valde ut ett smycke utifrån könsroller och kyskhetsbälten?Tycker i så fall detta är lika kvinnoförnedrande som SB är att ge som morgongåva till sin blivande.
    Nä det är väl just det att de INTE tänker på symboliken som vi ifrågasatt. Problemet är just att folk INTE tänker på de könsroller som vi slentrianmässigt anpassar oss till utan att blinka. Ingen tror att Jonas menar att låsa in vår lilla sessa på allvar!
    Cartiers "Love Bracelet" ÄR faktiskt inspirerad av ett kyskhetsbälte, det är inget som aftonbladet hittat på!
  • shakynose
    annapytt skrev 2009-08-16 17:24:21 följande:
    Som sagt, det var ett skämt som inte hade med den övriga irritationen att göra....(och kyskhetsbälten har alltid varit förbannade dumheter, inte bara i dagsläget)
    Jag förstod det!
    Och jag hoppas för sessornas skull att de har åtminstone ETT par fluffiga handbojor under sängen!
  • shakynose

Att du inte hittar mer än en länk är ju inte ett bevis för någontong annat än att du inte använder rätt sökord. Om du googlar på "chastity belt" och "love bracelet" så får du upp desto fler artiklar.
    Resonemanget om vad kyskhetsbältet egentligen användes till är helt ointressant eftersom det är symboliken vi diskuterar och inget annat. Även om kvinnorna slapp att bokstavligen gå med boja runt skötet så är hela idén med att kvinnans oskuld skall bevaras till förmån för männen i hennes liv en tanke som gjorde att kvinnorna var (och är) tvungna att gå med osynliga bojor.

Tojk skrev 2009-08-17 07:49:30 följande:
    Jag surfade runt lite för att läsa om ursprunget till love brachelt men hittade bara en länk om att det hade sitt ursprung ur kyskhetsbältet, hurvida den sidan är trovärdig eller ej kan jag inte avgöra. Är det nu helt korekt att tanken fanns på kyskhetsbältet så är ju symboliken inte den vackraste men samtidigt så är vi ju än idag inte säkra på att kyskhetsbältet användes till att låsa in sin kvinna i under längre tid. Några konkreta bevis för det har man vad jag vet inte hittat utan det diskuteras fortfarande om hurvida dessa användes på ett sådant sätt. Att män skulle sätta fast ett kyskhetsbälte på kvinnan för att försäkra sig om att hon inte förlustar sig med andra är kränkande. Men samtidigt finns inga bevis för att detta verkligen skede. Vad man funnit är ju att de användes i sexuella lekar, vilket de görs än idag.Secret Box bilder som tas och ses som oerhört fint och på snudd romantiskt har ju en historia bakom sig som inte den heller är allt för fin eller trevlig ur könsdiskriminerade synpunkt. Men idag är det inte många som tänker på det.Ska man hårddra saker tycker jag nog att morgongåva idagens samhälle är diskriminerande.
  • shakynose
    Tojk skrev 2009-08-17 11:17:03 följande:
    Min poäng var just att det finns MASSOR av saker i samhället som har symbolik med saker från förr som inte alls är så vackert men som vi valt att införa i samhället och som vi accepterar.
    Och det är en väldigt bra poäng!

Jag önskar att flera tänkte till innan de accepterade dessa kvarlevor från forntiden.
  • shakynose
    090208 skrev 2009-08-17 11:24:47 följande:
    Jag tycker inte det var sa himla jattefarligt to be honest... Tycker dock att hon kan ga och kopa ett likadant till honom!!En annan sak som jag lange funderat pa... Ingen i kungfamiljen far ju bli gravid innan dom ar gifta, har jag last nanstans. Men vi vet ju alla att det kan handa aven om man forsoker skydda sig sa gott det gar. For sex, det har dom ju.Sa forestall er att en av prinsessorna skulle ha blivit gravid for typ 1 ar sen. Abort..? Nar dom ar pa vag att forlova sig och sakert planerar familj, Fatta vad HEMSKT!!!Och om Victoria absolut inte kan fa barn. Adoption..?
    Ja, det är galna krav de lever under, och till vilken nytta undrar man? Bort med hela skiten säger jag!
  • shakynose
    Happyasahippo skrev 2009-08-17 12:52:41 följande:
    Alltsa...kanske totalt irrelevant i sammanhanget men armbandet i fraga är jättevackert och jag vet flera som har gett det till sina fruar, flickvanner mm och nagra tjejer som kopt sjalv utan att nodvantigtvis se det som ett kyskhetsbälte. Men det är klart att VILL man läsa in sana saker sa kan man ju hitta det överallt...
    Ja helt irrelevant är det ju inte eftersom vi just diskuterar symboliken och hur trist det är att folk inte tänker på det innan de köper en sådan här produkt. Så himla speciellt är ju inte armbandet om det inte vore för skruvmejseln och låsfunktionen och det är där symboliken kommer in. De som tänker på symboliken gillar det oftast inte (precis som med t.ex. brudöverlämningen). Den som gillar det och kan stå för det är i min mening inte dum, men lite knäpp, den som köper utan att tänka däremot...
  • shakynose
    Happyasahippo skrev 2009-08-17 15:11:43 följande:
    Har inte läst hela traden men undrar om det är Cartier som angett att symboliken är 'Kyskhetsbälte' osv eller om detta är Aftonbladets tolkning?Jag tycker att det är ett vackert armband (och har ett liknande som man helt enkelt drar av utan skruv men med liknande klassiska design som jag far manga komplimanger för) men skulle nog själv fa klaustrofobi om jag inte kunde ta av mig det: men det är ju en annan historia.
    Det finns flera källor som hävdar detta, det står inte direkt på Cartier´s hemsida (där står det att det är inspirerat av handbojor) men flera artiklar om designern säger att han tittade på ett kyskhetsbälte när han inspirerades till att göra denna design.
    Men man kan ju faktiskt tänka efter själv och dra egna slutsatser om symboliken!
  • shakynose

Man får väl säga att det är en ganska så välspridd lögn att det skulle vara inspirerat av ett kyskhetsbälte, även om man bara söker på "love bracelet" eller "aldo cipullo" (designern) så kommer artiklar upp med teorin. Jag tycker att det är en trovärdig historia, men oavsett så tycker jag fortfarande att det är en vidrig symbolik att låsa fast någon, hur dyra och ädla bojorna än är. Inom BDSM är ju rollerna genomtänkta, så där finns i alla fall inget hyckleri. Det gör det såklart mer okej, men om kungahuset är inne på BDSM så gör det mig fortfarande lite förbryllad att det just är drottningen och sessan som är de undergivna i sina förhållanden...
    Jaja, jag gillar i vilket fall INTE symboliken och står för att den som köper utan att tänka är lite dum och att den som köper för att den gillar är lite knäpp. Imo.

• shakynose
    Tojk skrev 2009-08-18 10:08:47 följande:
    Väldigt OT men varför är det så förbryllande om nu drottningen och lillsessan skulle vara undergivna?
    För att det återspeglar en gammalmodig kvinnosyn.
Svar på tråden Och folk klagar på att pappan leder fram sin dotter till den väntande mannen.....