Inlägg från: MV85 |Visa alla inlägg
  • MV85

Och folk klagar på att pappan leder fram sin dotter till den väntande mannen.....

Detta armband sitter även på manliga handleder - det är inte könsbestämt utan finns i flera olika utföranden. Så så sett funkar det för både män och kvinnor och man skulle då kunna säga att det könsstereotyp och förnedrande i så fall försvinner pga det.

shakynose skrev 2009-08-16 16:57:27 följande:
    Ja vad ska man säga... Jag håller med om att symboliken är förfärlig!Skillnaden mot symbolerna inom BDSM är ju att detta armand sitter på uteslutande kvinnliga handleder, medan rollerna inom BDSM inte förutsätter ett visst kön.(uttrycker mig dåligt idag, säg till om jag är oklar!)
    [/citat]
    Alvs skrev 2009-08-16 17:22:46 följande:
    [citat]
    BDSM är väl mellan likar, medan kyskhetsbältet bara är dumheter i dagens läge?
    BDSM är mellan likar, så länge man bestämt att så ska vara. I annat fall är BDSM inte det.
    Grunden för en BDSM-relation är att en part är Dominant och en part är undergiven (Sen finns det par där man byter roller med varandra ibland oxå - men det hör inte till det här inlägget riktigt) den andre. Det betyder alltså i praktiken att den ena parten lyder den andre och bestraffas vid brist på lydnad.
    Jag förstår att det måste låta jättekonstigt i många öron, men för oss som lever med det känns det naturligt och fel att leva på något annat sätt.
    För vissa är det enbart sexuellt, för vissa är det i varje sekund av förhållandet.
    Det är mycket invecklat, men det som slår mig är:

Vad säger att prinsessan inte håller på med BDSM o att detta är deras sätt att köpa en "godkänd" symbol för detta?
    Det finns otroligt många inom BDSM-rörelsen som bär symboler i sina smycken i samhället som ingen har en aning om vad de betyder - så vad säger att detta inte är deras sätt att få vara lite offentliga?
  • MV85
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 15:10:02 följande:
    Fast är det inte lite galet att läsa in det som en BDSM symbol och därav godkänna den?Det finns ju säkerligen muslimska BDSM förhållanden. MEn inte ser jag särskilt godtyckligt på slöjan för det?
    Säger inte att det behöver vara det, säger att det KAN vara - och att vi inte vet något om det.
  • MV85
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 16:07:28 följande:
    Nä men det förstår jag, men frågan är ju om det automatiskt gör symbolen okej? Kungahuset bygger ju på symbolik och traditioner och ska representera Sverige utåt. Alltså måste man ställa högre krav på deras gester och handlingar än på en "vanlig svensson".
    Förvisso, men jag tycker fortfarande inte att det är okej att bestämma vad för smycken de får bära.
    Går man in o läser på Cartiers hemsida står det att armbandet ska symbolisera kärlekens evighet, inget annat...
    Det är runt, det är märkt med cirklar och det råkar så vara att det fästs med en liten skruv som man kan skruva ur med vilken mejsel som helst i passande storlek, sen är det faktiskt ingen av oss som vet vem som har skruvmejseln - det är inte omöjligt alls att hon har den själv.
  • MV85
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 16:18:25 följande:
    Jag vet precis vad du menar.Men, detsamma gäller ju alla symboler i såna fallDet står inte i Koranen att kvinnor ska bära slöja för att i första hand blidka sina män, utan för att hedra Gud. De brudar som vill bli inledda av sina fäder vill inte göra det för att de tror de är en mansägd ägodel.På samma sätt som det går att tolka allt går det att tolka om.Men att kungahuset som ör uppbygt på traditioner och symboler måste vara vaksam över vad de sänder ut tycker jag själv är viktigt. Sen att det är en skruvmejsel och ett armband eller ett kyskhetsbälte och en nyckel spelar ingen roll. Signaler skapar intryck som skapar omedveten insikt som kspar nya handlingar, speciellt när allt de gör basuneras ut i tv och tidningar.
    Visst måste man ta akt på var traditioner kommer från, men att lägga en tradition på något som inte är skapat i den andemeningen är enligt mig felaktigt.
    Att bestämma att Cartiers armband är tänkt som ett kyskhetsbälte eller sänder den signalen är i mina ögon lika fel som att säga att män inte får bära två ringar efter bröllopet, eller att man som tjej/kvinna måste bära två.

Sen att saker basuneras ut i Aftonbladet är väll knappast något att reagera över... Enligt dem är jag och många av mina vänner pedofiler och våldtäktsmän för att vi har en annan syn på sex än vad samhället i stort har.
  • MV85
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-17 16:31:44 följande:
    Tror du springer om mig här. Det skapas inga nya traditioner när man säger att en sak symboliserar en annan.Att som hitler, lägga beslag på en symbol och lägga in nya värderingar i den är enligt mig fel.Att designa om en handbojja och kalla den för nått annat är också fel.Sen det där med sex är en annan diskussion, men att aftonbladet skulle ha haft konstiga värderingar i vad pedofili och våldtäkt är ha jag faktiskt aldrig själv upplevt. Men man missar ju rätt mycket ibland.
    Jag pratar inte om att skapa nya traditioner, jag pratar om att lägga en värdering i något som är skapat med en annan mening och där med göra denna olämplig för dem som måste hålla på traditionerna - som t.ex kungafamiljen.

Nej, inte alla har noterat det som hänt på Aftonbladets hemsida sista veckorna men eftersom det rört mig på ett personligt plan så har jag gjort det. De har attackerat vänner till mig på ett skäligen olämpligt sätt och skrivit ut falsk information i artiklar för att sedan inte dementera dessa.

Tror vi får vara överens om att inte vara överens i denna fråga.
    Själv tycker jag det är mer komiskt med människor som bär symboler för saker utan att veta om det, som Efva Atlings ring som hon designade för några år sedan (Som har fotograferats på t.ex Mona Sahlins hand) utan att ha en aning om att det är en vedertagen symbol för BDSM som använts sedan 50-talet.
  • MV85
    shakynose skrev 2009-08-18 10:24:52 följande:
    För att det återspeglar en gammalmodig kvinnosyn.
    Fast det är ganska vanligt att de kvinnor som sysslar med BDSM är undergivna.
    Det finns dominanta kvinnor, det säger jag inget om - men majoriteten är undergivna så det skulle inte alls vara konstigt OM de är undergivna båda två i så fall.
  • MV85
    JollyO skrev 2009-08-18 11:53:34 följande:
    Sedan när har Aftonbladet sanningen?
    Ja, det har vi oxå varit o diskuterat här.... O konstaterat att de ytterst sällan har.
  • MV85
    Tojk skrev 2009-08-18 13:12:29 följande:
    har jag fått känslan av de flesta som är undergivna sexuellt är väldigt drivande eller på snudd dominanta i sitt arbetsliv.Rätta mig gärna om jag har fel
    Jo, till viss del har du rätt.
    Annars är det en teori som florerat under lång tid. Att människor vill vara undergivna för att de har så mycket kontroll i sitt vardagsliv - så är dock inte fallet.
    Där emot är det väldigt många som pysslar med BDSM som är framgångsrika i arbetslivet, liksom det finns många arbetslösa, jobbar i vården osv. BDSM-communityn har ett brett spann inom arbetslivet, och det finns allt från högt uppsatta chefer på stora internationella företag till som sagt, arbetslösa.
  • MV85
    Tojk skrev 2009-08-18 13:26:12 följande:
    Okej, tack för infon !De jag träffat på har varit väldigt drivande människor utan att för den delen ha något högt uppsatt jobb utan varit driftiga som människor. Tagit för sig kanske man kan säga istället
    Jo, men det är ju inte konstigt alls. Det är ju så att det är väldigt blandat vilka slags människor som finns inom det hela o många är nog ganska drivna på olika sätt
Svar på tråden Och folk klagar på att pappan leder fram sin dotter till den väntande mannen.....