• en dröm blir sann

Namnbyte, norsk i Sverige

Någon som kan svara mig om jag måste göra namnbyte även i Norge då jag är norsk medborgare (bor och gifter mig i Sverige)?

Och kan man ha dubbla medborgarskap?(norskt och svenskt)?

Måste man skicka namnändringen sammans med hindersprövningen eller ge den till prästen? Då vi har skickat och fått vår hinderprövning för ett tag sen, så kan vi inte skicka den med där. Och vår präst ville inte ha den. Men enligt skattevärket så är det dessa alternativsom gäller. Har jag förstått rätt?

• Svar på tråden Namnbyte, norsk i Sverige
  • en dröm blir sann

Ingen som vet något?

• maj2010

Det är upp till varje enskilt land att bestämma om man kan ha dubbelt medborgarskap. Sverige tillåter det och jag tror att Norge också gör det. Själv är jag både svensk och finsk medborgare. Namnet registreras i det land där du är folkbokförd. Hittills har mina uppgifter (adressändring etc) uppdaterats automatiskt även i Finland, så jag tror inte att jag behöver anmäla namnbyte där också.

Följande har jag kopierat från migrationsverkets hemsida:

Anmälan om svenskt medborgarskap för nordbor
    Om du är medborgare i Danmark, Finland, Island eller Norge kan du bli svensk medborgare genom att göra en anmälan. Följande förutsättningar måste vara uppfyllda:

Du ska ha fått ditt danska, finländska, isländska eller norska medborgarskap på annat sätt än genom ansökan (naturalisation).
    Du ska ha fyllt 18 år.
    Du ska ha bott i Sverige i fem år.
    Du får inte vara dömd till fängelse eller annan frihetsberövande påföljd under de här fem åren.

Hoppas detta hjälpte!

• en dröm blir sann

Tack maj 2010!
    Mine adresser har också ändrats automatisk, men namnbyte vet jag inte om det fungerar på samma vis....

Kriteriene för att bli riktig "svensk" har jag uppfylt, men jag är noga att jag vill ha kvar mitt norska. Så svensk medborgare vill jag endast vara om jag även kan behälla mitt norska!
    Börjar att få ont om tid då jag gifter mig nu på lördag...

Så är det någon fler som kan svara så är jag tacksam

• maj2010

Jag har gjort lite efterforskningar åt dig. Norge tillåter tyvärr inte dubbelt medborgarskap. Hittade följande på udi.no:

2. Dobbelt statsborgerskap når norsk borger får annet lands statsborgerskapEn norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap. Det gjelder også om et barn får statsborgerskap i et annet land som følge av forelders/verges søknad, melding eller samtykke. Se nærmere "Tap av statsborgerskap ved nytt statsborgerskap". Norsk borger som får annet lands statsborgerskap av andre grunner, mister ikke det norske statsborgerskapet. Dobbelt statsborgerskap er da med andre ord akseptert.

• en dröm blir sann

Så synd, det hadde underlättat då jag kunne ha skaffat nytt pass i Sverige....
    Men tack för din hjälp

• maj2010

Nytt pass kan du väl skaffa på norska ambassaden eller konsulatet? Jag har svenskt nationellt id-kort och finskt pass och tänker förnya båda sen när namnbytet gått igenom.

Svar på tråden Namnbyte, norsk i Sverige