• TillsDödenSkiljerOssÅt

Spara vs Slösa!?

Jag vill skapa en tråd där det kan diskuteras, längtas, glädjas och framför allt tipsas om hur man kan få ned kostnaderna på/inför sitt bröllop!
    Jag personligen vill ha ett såkallat sagobröllop men så långt räcker inte budgeten till...
    Men hur kan man göra för att få det så vackert & underbart som möjligt denna dag-utan en massa kosing?
    Klart att kärleken mellan de två tu är viktigast,men...

• Svar på tråden Spara vs Slösa!?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Jag kollade en kommunsida och fann en lokal och med plats för 25 boende gäster!
    Har kontaktat dem via mail, hoppas på svar!
    Annars...?var kan man leta?

• KatjaB

var bor ni?
    det finns ju oftaw föreningslokaler, bygdegårdar och festmagasin. testa googla festlokal + din stad, eller hyra lokal, eller bröllopsfest osv.. så får du lite uppslag. Har du tur hittar du någon gammal bt tråd med massor med tips.

Och kolla runt med bekanta om någon kanske är med i någon förening tex som har bra lokal. Vi hittade ett fritids i stan som har jättefin lokal som de hyr ut åt fester, och den var fin men kostade 3000 kr, sen när jag väl började prata om lokalen på jobbet visade det sig att en jobbarkompis är ordförande i en klubb och de har en jättefin lokal mitt i stan med bar, kapprum, stor sal.. ja allt.. och jag får hyra den för 500 kr.

Så det gäller att hålla ögonen öppna

• TillsDödenSkiljerOssÅt

Vilken tur du hade:P
    Vi bor i Näsum,12km från Blekinge,Olofström och 12km till Skåne,Bromölla.
    Men ska gifta oss i Österslövs kyrka om det går vägen hos dem.
    Där finns en bykrog men det är alldeles för dyrt där:(

KatjaB skrev 2009-08-22 08:11:24 följande:
    var bor ni? det finns ju oftaw föreningslokaler, bygdegårdar och festmagasin. testa googla festlokal + din stad, eller hyra lokal, eller bröllopsfest osv.. så får du lite uppslag. Har du tur hittar du någon gammal bt tråd med massor med tips. Och kolla runt med bekanta om någon kanske är med i någon förening tex som har bra lokal. Vi hittade ett fritids i stan som har jättefin lokal som de hyr ut åt fester, och den var fin men kostade 3000 kr, sen när jag väl började prata om lokalen på jobbet visade det sig att en jobbarkompis är ordförande i en klubb och de har en jättefin lokal mitt i stan med bar, kapprum, stor sal.. ja allt.. och jag får hyra den för 500 kr.Så det gäller att hålla ögonen öppna
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Det gick inte där, avståndet blir för stort ändå!

TillsDödenSkiljerOssÅt skrev 2009-08-22 00:05:09 följande:
    Jag kollade en kommunsida och fann en lokal och med plats för 25 boende gäster!Har kontaktat dem via mail, hoppas på svar!Annars...?var kan man leta?
  • TillsDödenSkiljerOssÅt

Hur får man ett bröllp utan den största ekonomin? :(
    Fler tips?

• Vid havet

Ni känner inte någon som har en lokal i huset de bor i? Den kostar ju oftast inget att hyra för dem som bor där.

Ni kan ha festen hemma. Kan man tänka sig mingelfest får man ju in mycket folk

Nån som har trädgård där ni kan sätta upp tält?

Tänk ut vad som verkligen är viktigt för er och lägg tonvikten av pengarna på det. Är det ringar? Maten? Klänningen? Många gäster? Man kan oftast inte få allt, men jag tror det blir bättre om man fokusserar på en, två saker i stället för att hålla igen på allt.

• jojoånick09

köp grejer som ljus,ljushållare,lakan till antingen stolar eller dukar på IKEA. Att även buda på TRADERA på just bröllopsgrejer är jättebra,om man har riktigt tur kan man även finna sin bröllopsklänning där och ev skor.
    BTs egna köp&sälj har jag köpt väldigt bra saker som tiara,vaser mm.
    Som föregående talar sa kolla om du har några kunniga människor runt omkring dig som kanske kan hjälpa dig med hår,smink,ev matlagning om ni inte vill ha catringfirma...
    får du även tid att göra en liten tripp ifrån erat till ullared finns det grymt mycket grejer där!

köp vin/öl/spriten i Tyskland.

• nano86
    TillsDödenSkiljerOssÅt skrev 2009-08-21 23:29:28 följande:
    Får man medtaga eller förtära alkohol i förssamlingsgården?!
    Inte säkert. Hade inte tänkt på det eftersom jag och maken bara har tårta och kaffe (ingen alkohol) samt dricker extremt lite Den vi hyr får man inte ha alkohol i tror jag, men det kan nog skilja sig från gård till gård.
  • Tjena

Kyrkans regler är att man får dricka öl och vin, inget starkare. Så det borde ju gälla i alla församlingsgårdar.

• TillsDödenSkiljerOssÅt

tack för alla nya svar:)

• agtiwi

Hit kan man ju vända sig om man tex inte vill köpa massa nya glas etc. www.delarmedmig.se

Sen är väl mitt bästa tips om man vill spara in pengar att ta hjälp av nära och kära. Gällande kläder skulle jag råda till att ni verkligen tar er tid att kolla runt ordentligt innan ni bestämmer er. Vissa butiker slår ju igen och då kan man fynda ordentligt, sen brukar ju butikerna ha reor.

Vi tog hjälp av nära och kära och letade som hökar efter kläder på reor, då vi inte ville köpa begagande kläder men inte heller ville köpa nya för hur mycket pengar som helst. Med allt inräknat gick vårt bröllop på exakt 21 000 kr och då är allt inräknat. Även ringarna samt nya kläder till oss och våra 3 barn.

Svar på tråden Spara vs Slösa!?