• 23maj2009

Vill bjuda alla

Vi har ett problem..
    Vi vill att alla som vill komma på vårt bröllop ska få komma..men jag vet ju vilka?
    Jag kan ju inte skicka ut inbjudan till alla!!!
    Tänk om det är en gammal kompis som inte får inbjudan då? Som då känner sig förbisedd?
    Skulle också att det är bestämt innan vad som ska serveras och bjudas på..men måste veta hur många som vill för då kan jag anpassa maten och drickat..
    Låter det krångligt?
    Alltså om det är 140 pers som vill komma ja då blir det enklare mat och ev bar med självkostnadspris..
    Men om det är 50 pers som vill komma ja då kan vi stå för rubbet..
    åhhh är det bara jag som har detta problem??????

• Svar på tråden Vill bjuda alla
  • Ore

Tror att de flesta fixar i ordningen:

- Brainstorma alla som man kan tänkas vilja bjuda.
    - Gör upp en gästlista (ofta blir det då någon begränsning någonstans, beroende på att lokalen man vill ha kanske inte rymmer alla, eller att ekonomin sätter stopp)
    - Skicka inbjudningar.

Gamla kompisar som man inte haft kontakt med på jättelänge känner sig nog inte förbisedda. Det är ju allt som oftast ett medvetet val från två parter att man inte har hållt kontakten så bra...

Angående mat så behöver man ju inte skriva i inbjudan vilken mat som kommer serveras, om det är enklare buffé eller sittande trerätters. Angående bar så kan ni ju skriva att det är självkostnadspris, anser ni er ha råd att bjuda i baren när ni vet hur många som kommer så kan ni ju meddela detta till de som tackat ja, eller så blir det helt enkelt en trevlig överraskning på bröllopsdagen, ingen blir väl besviken över att de inte behöver betala?

Med OSA-datum kanske 2 månader innan bröllopet bör ni ändå hinna planera mat och liknande utifrån hur många som tackat ja...

"Bekymret" som jag ser det är ju lokal. Man bör ju skriva ut i inbjudan vilken lokal festen ska vara i, så att folk kan planera hämtning på natten och liknande. Men man kanske inte vill ha samma lokal om man är 50 gäster som om man är 140..?

• tågjäntan

Inom frikyrkovärlden är det inte helt ovanligt att man har "Öppet hus" under någon del av festkvällen. Antingen direkt efter vigseln eller senare på festen. Ofta brukar de annonsera det i den kristna tidningen Dagen. En del gör det säkert i den lokala tidningen och så sprider man det med "mun-mot-mun-metoden". Till öppet hus brukar det bjudas på fika, kaffe och tårta och kakor eller liknande.
    Det skulle kunna vara en ide för er. Då kan ni enklare räkna på maten för de som ni aktivt bjuder med inbjudningskort. SEdan kan ni räkna på hur många ni tror, kanske hör, som kommer på öppet hus.

• 23maj2009

Tack för era bra svar!
    Det var nog precis vad jag behövde höra.
    Lenaisabella

• KatjaB

Hurdant bröllop vill ni ha då?
    stort o pampigt med alla ni känner, litet intimt, eller nåt mellanting?
    Vill ni kunna stå för hela kalaset eller är det viktigast för er att så många som möjligt ska kunna komma?
    Har ni någon lokal i åtanke redan, hur många får plats? Och så förstås ekonomin, vart går smärgränsen för er för vad ni har råd med.

Själv tänker jag att vi inte ska ha större bröllop än vi har råd med, vill kunna bjuda på allt och ha en rolig fest.
    Men det är ju inte alla som tänker så, och hellre satsar på att ta kuveravgift tex för att kunna ha med fler.

• FramtidaFruSandberg

När det gäller vilka man ska bjuda så har jag resonerat så här: skulle jag bli ledsen/kränkt om jag inte blev bjuden på hans/hennes bröllop? Om svaret är nej så har jag inte bjudit dem i tanken om att de antagligen känner likadant (för det mesta är det ju då att man inte är så nära vänner).

Svar på tråden Vill bjuda alla