• zeldae

    Hur funkar det om man vill bjuda många till kyrkan men inte alla till efterföljande middag?

    Vi vill gärna bjuda många till själva ceremonin, tex arbetskamrater och inte så nära vänner. Helst skulle vi så klart vilja att alla även kunde komma med på middagen, men pga vår budget kommer vi bara att kunna ha ca 70 gäster. På kyrkogården finns plats för mingel och brudskål direkt efter ceremonin, där vi tänkte att alla kan mingla. Frågan är, hur få folk att fatta att inte alla är bjudna sedan, utan att det blir pinsamt? Man kan ju såklart skriva välkommen till ceremonin och efterföljande brudskål. Men kommer folk att fatta. Eller blir det väldigt pinsamt när de minglar och pratar och vissa ska på middag och andra inte?
    Vad är seden i Sverige? Vet att utomlands är det ganska vanligt att fler kommer till kyrkan, men det kanske inte är vanligt i Sverige? Vi har inte bestämt än hur vi ska göra. Vad som blir smidigast, så vi är mkt tacksamma för alla tips och info! :)

  • Svar på tråden Hur funkar det om man vill bjuda många till kyrkan men inte alla till efterföljande middag?
  • allehanda

    Du frågar vad sedan är i Sverige, du bjuder INTE till kyrkan det får folk sjäv bestämma om de vill komma. Nu kommer andra att säga att det bestämmer du själv men jag svarar på din fråga. Om man i Sverige vill ha mycket folk på sin vigsel så är brukligt att man sätter en annons på familjesidan om/när/var man gifter sig och att ALLA är välkomna i kyrkan. Naturligtvis kan man på sin arbetsplats meddela arbetskamraterna när vigseln är men börjar du blanda in inbjudningskort så finns det med garanti personer som kommer att missförstå och tro att de är bjudna till hela dagen, detta eftersom det inte är tradition i Sverige att endast bli bjuden till kyrkan.

  • FruStolpe

    Skulle skriva precis som allehanda.
    Kyrkan är öppen för alla, dit kan alla som vill komma....bjuden eller inte.

  • Lilla Se

    Min fråga är kanske lite dum... Men brukar man mingla och dricka brudskål på kyrkogården? Kanske olika hur kyrkogårdar ser ut, men oftast är det ju en begravningsplats...

  • zeldae

    Jag trodde inte heller att man kundu mingla på "kyrkogården", men denna kyrka har som en liten terass, som är perfekt för en skål och mingel. Det var kyrkovärden som påpekade detta, på rundvandringen, att de brukar ha det där. Dessutom så har inte kyrkan gravar eller så, ligger i stan. Annars håller jag med om att det skulle vara morbidt att mingla runt bland gravar..om man inte är medlem av familjen Addams.. ;)

  • zeldae

    Jo, kyrkan är öppen för alla, men hur meddela alla när och var, det är det som är kruxet. Och just folk man kanske inte är så nära... På jobbet kan man förstås berätta muntligt. Därför håller vi på och funderar separata inbj kort eller inte och så. Ett tips jag såg på en annan länk är att annonsera i tidinen. En ganska bra ide, men det kostar pengar och man får hoppas att alla läser det...
    Nån annan med erfarenhet av detta?

  • Lilla Se

    Då förstår jag!
    Jag såg framför mig en massa människor bland alla gravar som glatt trampade omkring med ett glas i handen....
    Låter som en bra lösning med terassen.

  • allehanda

    Om du frågar mig så har jag jobbat som vaktmästare i drygt 20 år och EN gång så har det bjudits på dricka på kyrkogården och det var väl delade meningar bland de övriga kyrkogårdsbesökarna( gästerna hade en tendens till att gena över en del gravar "för det blev ju närmare så" och det blir ju en annan ljudvolym än vad som är brukligt på kyrkogården) andra gäster blev fotograferade av "tanterna på bänken" för dom var så fiina! Så en del positiva kommentarer och en del negativa. (Här i denna regionen så brukar man mingla på festplatsen.)

  • 27juni2009

    Vi satte annons i 2 tidningar, den ena var gratis o dne andra kostade ett par hundra, memn inbjudningskort kostar ju oxå....
    SEn sa vi till de vi pratad emed att vi skulle ah annons o att de som vilel var välkomna. Inte så många, men dock ett par som dök upp på vigselakten

  • zeldae

    Ha ha, som sagt, så finns det inga gravar och det är ingen kyrkogård utan en terass under kyrkan, väldigt fin som en trädgård. Just denna kyrka har inga gravar, kanske för att den ligger på en kulle i stan. Vi hade inte tänkt att ha mingel där alls, utan som brukligt brudskål så fort vi kom till festplatsen, men kyrkvärden visade mig terassen och föreslog det.
    Då tänkte jag att OM vi bjuder folk till bara kyrkan, så kan man avsluta det med lite mingel och skål.

    Men nu tror jag att jag lutar mot annons och muntligt, verkar vara en bra ide. Och som 27 juni sa, så kostar ju inbjudningskort också.

    Tack för alla tips och kommentarer!

  • Sunflower81

    Min m2b är irlänsk och där har man något som kallas "Afters" = fest efter middagen.
    Så när man bjuder folk blir det bjudna till kyrkan + middagen eller kyrkan + afters.

    Oftast kan man ju ta in flera gäster efter att middagen är avklarad. När man har plockat bort några av borden så får man ju mera plats.

    Jag tycker det är en superbra ide. Vi kommer bjuda nämsta släkt och närmasta vännerna till kyrka och middag och sen lite fler vänner till kyrka + afters. P.g.a stora släkter så blir vi trots allt drygt 100 gäster till middagen... (då har dragit gränsen till de kusiner vi umgås med...)

  • Fan of Baby Tiger

    Vi gifter oss på lördag, och har gjort ett litet annorlunda upplägg just för att kunna bjuda så många som möjligt. Vi ska iofs ha en borgerlig vigsel, så vi är inte beroende av någon kyrka...

    Vi samlas utanför slottet där festen ska vara på eftermiddagen. Vi ska göra entré på en liten balkong, och sedan blir det middag direkt efter lite mingel. Cirka 85 gäster är bjudna till detta.

    När middagen är färdig bryts taffeln och ytterligare ca 40 gäster anländer. Alla är med på vigseln som ska vara ute i parken, precis i skymningen.

    Sedan går vi alla in för att äta tårta, och festa natten lång!

  • hajab

    Vi har tänkt skriva på vissa inbjudningskort att vi bjuder till brudskål, snittar och att sedan middagen sker med närmsta släkt och vänner. Då borde man väl fatta att man inte är bjuden till middagen??

  • Svanboet

    Det beror ju på om man räknar sig själv till närmaste vänner (och släkt)...

    Jag med min dåliga känsla för detta hade ju varit tvungen att fråga den man osa:ar till om jag förväntas komma på middagen i det fallet. Varför inte bara bjuda på mingel och snittar och i inbjudan till de som förväntas vara bjudna till middagen också skriva att de är bjudna även till efterföljande middag?


    hajab skrev 2009-09-03 16:59:53 följande:
    Vi har tänkt skriva på vissa inbjudningskort att vi bjuder till brudskål, snittar och att sedan middagen sker med närmsta släkt och vänner. Då borde man väl fatta att man inte är bjuden till middagen??
  • hajab

    Svanboet: Kanske är bättre, men då känns det som om att när de minglar att folk pratar om middagen efter med någon som inte är bjudna till den delen. Jag tänkte mig skriva delen om att "middag sker med närmsta släkt och vänner" i liten liten stil längst ner på inbjudningen i så fall... men det kanske är knepigt ändå...

  • Tessthemess

    Jag har också tänkt på samma sak.

    Här i UK är det jättevanligt att man har färre på middagen och sedan fler gäster till självaste festen. Jag tror iofs att jag lättare kommer undan med den engelska varianten då min blivande är engelsk. Vi tar av bådas traditioner liksom.

    Hur som helst så är tanken att vi skickar ut inbjudningar till alla. Fast i två olika varianter. Den enda inkluderar middagsbiten i inbjudan med tid, plats och kanske menyn etc. Den andra är mer en inbjudan där man avslutar med att bjuda in till en fest med dans och tilltugg vid 20 tiden. Självaste middagen är då endast för de närmaste och festen för samtliga. Med en separat utformad festinbjudan blir det inga oklarheter. Sedan blir det ju automatiskt så att man pratar med folk allt eftersom att dom svarar på inbjudan och även där kan nämna att det är självaste festen som gäller.

Svar på tråden Hur funkar det om man vill bjuda många till kyrkan men inte alla till efterföljande middag?