Inlägg från: queenbee |Visa alla inlägg
  • queenbee

När blir namnet ändrat?

Vi vigde oss också den 8/8 och jag väntade och väntade. Ringde dem tre gånger udner den tiden och de sa att i princip var det bara att vänta lite till. Vi ska efter vårt "riktiga" bröllop den 5 september åka på bröllopsresa, den 11 september, så vi hade också lite panik. I fredags fick min man till slut spel och ringde upp folkbokföringen. De hade ännu inte skrivit in att vi var vigda eller att jag hade bytt efternamn. Maken förklarade då hur det låg till med pass och resa osv och lyckades bli kopplad till folkbokföringen i Malmö där vi bor. Tjejen där som han pratade med ändrade allt medan de pratade i telefon och mailade ett nytt personbevis för mig till makens mail så att jag samma dag, i fredags kunde gå till polisen och beställa ett nytt pass. De segar sig men de kan fixa det hur lätt som helst! Det enda är att man inte ska prata med dem i växeln/huvudkontoret på folkbokföringen utan kräva att få prata med någon på det lokala kontoret. Hamnar man hos någon medgörlig och förklarar situationen och att det är kris så kan de fixa det på studs och maila ett nytt pbevis till en!

Prova det och lycka till!

Svar på tråden När blir namnet ändrat?