• frupuh2

Båda med samma EN och mellannamn?

Jag och min sambo vill båda ha hans efternamn och mitt som mellan namn. Vet att det inte är något problem för mig men enligt SKV så får han inte ta mitt.

Såg dock i en annons i DN nyss att båda hette båda namnen, hänger ni med?

Är det någon som vet om det går?

• Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?
  • FelizLane

varför skulle det inte gå.. undrar jag.. men jag vet faktiskt inte..

• Imma

Nej, det är bara du som kan behålla ditt tidigare efternamn som mellannamn.

Vet inte hur de du såg i DN gjort.

• Alexxxi

Exakt, varför skulle man INTE få det?

• Alexxxi

Va löjligt:-S Kan man inte byta efternamn båda två och lägga till ett bindestreck eller nåt emellan?? Snälla folk får ju heta konstiga namn nuförtiden varför ska inte detta tillåtas?

• frupuh2

Det får man inte enligt SKV. Det är jättetråkigt. Min sambo ville ta mitt efternamn som andra namn eftersom jag heter så (och byter ju) samt att vår (min) son heter det i andranamn och vi vill alla höra ihop.

Oj, rörigt.

HJÄLP mig med en lösning.

• frupuh2
    Alexxxi skrev 2009-08-25 12:39:30 följande:
    Va löjligt:-S Kan man inte byta efternamn båda två och lägga till ett bindestreck eller nåt emellan?? Snälla folk får ju heta konstiga namn nuförtiden varför ska inte detta tillåtas?
    Man får inte ha bindestreck alls nuförtiden, annars hade det varit ett alternativ, dubbelnamn är fint men SKV säger nej. Puckon..
  • Alexxxi

Dem kan väl inte neka honom om han vill lägga till? Det har jag aldrig hört förr. Men säg att ni vill byta efternamn helt och hållet och "slå ihop" båda namnen fast som jag skrev ovan med ett bindestreck lr nåt?

• Alexxxi

Aha okej, hann inte läsa detta...

frupuh2 skrev 2009-08-25 12:41:31 följande:
    Man får inte ha bindestreck alls nuförtiden, annars hade det varit ett alternativ, dubbelnamn är fint men SKV säger nej. Puckon..
  • Niini

Kanske de gjort så att de tagit det som ett helt nytt namn. Förstår du? som om båda skulle bytt namn men egentligen slog de ihop varandras :)

• Alexxxi

Ja håller med Niini, typ så tänker jag med att ni kan göra, hehe. Krångligt detta verkar..

Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?