• frupuh2

Båda med samma EN och mellannamn?

Jag och min sambo vill båda ha hans efternamn och mitt som mellan namn. Vet att det inte är något problem för mig men enligt SKV så får han inte ta mitt.

Såg dock i en annons i DN nyss att båda hette båda namnen, hänger ni med?

Är det någon som vet om det går?

• Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?
  • frupuh2

Det får man inte enligt SKV. Det är jättetråkigt. Min sambo ville ta mitt efternamn som andra namn eftersom jag heter så (och byter ju) samt att vår (min) son heter det i andranamn och vi vill alla höra ihop.

Oj, rörigt.

HJÄLP mig med en lösning.

• frupuh2
    Alexxxi skrev 2009-08-25 12:39:30 följande:
    Va löjligt:-S Kan man inte byta efternamn båda två och lägga till ett bindestreck eller nåt emellan?? Snälla folk får ju heta konstiga namn nuförtiden varför ska inte detta tillåtas?
    Man får inte ha bindestreck alls nuförtiden, annars hade det varit ett alternativ, dubbelnamn är fint men SKV säger nej. Puckon..
  • frupuh2

Undrar om det går, eftersom man inte får ha bindestreck.

• frupuh2
    Niini skrev 2009-08-25 12:42:11 följande:
    Kanske de gjort så att de tagit det som ett helt nytt namn. Förstår du? som om båda skulle bytt namn men egentligen slog de ihop varandras :)
    Kanske. Dom satt inte ihop dock. Var liksom: Nu heter vi båda Svensson Andersson.
  • frupuh2

Grr. Vad spelar det för roll för SKV vad vi heter?

• frupuh2
    Alexxxi skrev 2009-08-25 12:48:18 följande:
    Ellerhur! Hellre sånt än folk som får heta cosmo-måne eller va det nu är folk hittar på! Hehe, sjukt
    Men eller hur? HAHA.

Jag får väl kolla med nån om man kan fuska sig till det.
  • frupuh2
    Imma skrev 2009-08-25 12:55:35 följande:
    Hittade följande genom att googla:"Vi behåller våra efternamn vid vigseln, men min man tar mitt efternamn som mellannamn. Sedan, när det är klart, byter jag efternamn till hans efternamn och tar då mitt flicknamn som mellannamn. Slutsatsen blir att vi båda har mitt flicknamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. Precis som vi ville!"www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1028771.htmlDubbelkolla att detta verkligen fungerar, så jag inte lurar in er på nått.
    Tack, vad gullig du är. Får ringa till SKV och kolla med dom och hoppas att jag får prata med nån snäll.
  • frupuh2
    Imma skrev 2009-08-25 13:12:17 följande:
    Lycka till! Tänk bara på att på skatteverket kan de vara ovilliga att medge att det finns kryphål i deras regelverk. Det är alltså möjligt att det går att göra som det står ovan, utan att de riktigt vill kännas vid det.
    Som advokatsekreterare på skatteavdelning har jag verkligen råkat ut för det men det finns snälla.
Svar på tråden Båda med samma EN och mellannamn?