• Sebastiána

Behövs testamente trots att man gifter sig?

Nu har jag och min kille flyttat ihop. Jag kommer att köpa in mig i hans hus så att det blir 'vårt'. Vi kommer också att gifta oss (när är inte bestämt). Han har två barn sedan tidigare. Jag har inga barn alls.

Det ska ju bli tryggare när man gifter sig, men nu har jag hört att om vi inte skriver ett inbördes testamente kan jag ändå få gå från hus och hem om han skulle avlida. Hans söner skulle då få ut sin arvslott vilket innebär att jag måste sälja huset för att lösa ut dem.

Någon juridikkunnig person som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Behövs testamente trots att man gifter sig?
  • mittid

Hans bröstarvingar har rätt att ärva direkt ja, det hjälper inte med testamente fullt ut, för de har rätt till hälften av arvslotten även om det är skrivet att du ska ärva. Ni kanske kan försäkra upp, (kanske ömsesidigt mellan er) så att det blir lättare om det värsta händer. Ni behöver hjälp för att få till en bra lösning!!

• mittid

Se till att få juridiskt sett, rätt skrivna papper när du köper in dig, lagfarten inkluderad!!

• AlaM

Som mittid skriver så har de rätt till halva arvslotten dvs. laglotten. Vid dödsfall görs först en bodelning av er giftorätt. Hälften av era gemensamma tillgångar blir arvslott. Utan testamente kommer hans barn (särkullsbarn)dela på hela denna arvslotten. Om han skriver testamente till din fördel så kommer de endast få dela på laglotten, dvs. en fjärdedel av era gemensamma tillgångar.

• 100717

Ni behöver ett testamente. Kontakta en jurist! Särkullsbarn har arvsrätt och giftorätten försvinner då. Äger ni huset ihop går halva hans del av huset till dig och den andra halvan delar sönerna på. (om jag förstått allt rätt). Om han skriver testamente där du får allt kan hans söner ändå kräva hälften av sin arvsrätt, dvs 12.5 % tillsammans av huset (om jag nu har rätt i delarna att du alltid har rätt till halva hans del dvs 25% av hela huset.)

• Sebastiána

Jag har hört att man kan skriva ett inbördes testamente där bröstarvingarna i detta fallet får vänta på sitt farsarv tills jag också avlider.

Jag har också hört något om att änkan ska sitta i "orubbat bo", alltså att man inte ska behöva sälja huset och flytta för att barnen ska få ut arvslotten.

• Emmas syster

Sebastiána skrev 2009-08-25 15:30:42 följande:

Jag har hört att man kan skriva ett inbördes testamente där bröstarvingarna i detta fallet får vänta på sitt farsarv tills jag också avlider.Jag har också hört något om att änkan ska sitta i "orubbat bo", alltså att man inte ska behöva sälja huset och flytta för att barnen ska få ut arvslotten.
    Gäller bara gemensamma barn inte särkullsbarn - de har alltid rätt att få ut arvet direkt och finns det då inte testamente så får de hälften av allt som är ert.

Äktenskapsförord är bra oxå, ffa om du har tillgångar som överstiger hans och inte vill att de ska följa med och därmed bli föremål för arv från hans barn oxå
  • AlaM

100717: Den avlidnes hälft av giftorättsgodset försvinner (blir arvslott. Sen beräknas giftorättsgodset (och arvslott) på allt bo och bohag. Allt ni äger som inte är enskild egendom (t.ex. bilar skrivna på den ena)räknas in. Arvingar kan aldrig begära att få hälften av huset utan endast värdet av hälften av era egendomar(en fjärdedel med testamente). Efterlevande kan sedan väja att köpa ut arvingar med t.ex. lånade pengar. Arvingarna kan aldrig kräva en fjärdedel av ägandet i huset.

Sebastiana: Du kan inte testamentera bort, eller fördröja, särkullsbarn. Det gäller bara bröstarvingar, dvs. era gemensamma barn. Däremot kan särkullsbarnen välja att avstå sitt arv och få det först när du avlider.

• Sebastiána

Emmas syster skrev 2009-08-25 15:40:30 följande:

Sebastiána skrev 2009-08-25 15:30:42 följande:
    Gäller bara gemensamma barn inte särkullsbarn - de har alltid rätt att få ut arvet direkt och finns det då inte testamente så får de hälften av allt som är ert.Äktenskapsförord är bra oxå, ffa om du har tillgångar som överstiger hans och inte vill att de ska följa med och därmed bli föremål för arv från hans barn oxå
    Om jag har någon privat egendom (eller ett penningbelopp/bankkonto?) som jag skriver in i ett äktenskapsförord har jag kanske råd att lösa ut hans barn.

Det är ju inte så att jag vill hindra dem från att ärva, det är bara det att jag vill göra vad jag kan för att inte bli hemlös.

Jag vill ju såklart inte att min kille avlider heller, och kanske dör jag först, men det är bäst att ha alla papper iordning.
  • AlaM

Om ni i äktenskapsförord skriver in tillgångar som din enskilda egendom så kan hans barn aldrig kräva detta. Det hamnar utanför giftorättsgodset.

• Bride in the city

Ovan utgår alla ifrån att det blir bodelning hälften hälften. Bodelning kan göras med andra andelar också, det beror t e x på äktenskapets längd när den ena dör. En tumregel har varit att efter 5 års åktenskap sker en bodelning hälften/hälften. Ja, folk kan ju faktiskt dö innan man varit gifta 5 år och här är ämnet juridik så det måste påtalas.

Nästa grej är att om den som lever kvar har mer tillgångar i form av giftorättsgods kan denne vinna på att begära att bodelning inte sker, utan att var och en behåller sitt giftorättsgods. Då blir det inte heller en bodelning om 50/50. Det finns en särskild lagregel om en sådan möjlighet.

Ni skulle kunna göra din del av huset till enskild egendom. Då undantas den delen från bodelning om din man dör först. Ingen bodelning av din enskilda egndom sker, vilket innebär att barnen inte få ta del av den delen av huset. Däremot behåller ni hans del som giftorättsgods och du bodelar först till dig hälften om han dör före dig. Andra hälften ska barnen ha. DÅ har din man skrivit testamente där han beskurit arvsrätten ytterligare så att barnen får laglotten, inte arvslotten. Om det är det han/ni vill....

Gå då till en jurist som hjälper er med äktenskapsförord och testamente.

T ex
    Du äger 50% av huset, enskild egendom. Din man äger 50% av huset, giftorättsgods. Din man dör. Du behåller dina 50%. Mannens 50% bodelas; du får hälften. 25% av huset är arvslotten till barnen. Med hjälp av testamente beskär man halva arvslotten; barnen får dela på 12,5 % av huset, du har resten.

MEN eftersom jag inte vet er situation för övrigt så MÅSTE ni gå till en jurist och diskutera detta. Det kan finnas andra faktorer som komplicerar bilden. Din man kanske vill att barnen ska ha mer om han dör först.

Ska jag skicka en faktura eller ska vi ta det i bröllopsbubblor...

Svar på tråden Behövs testamente trots att man gifter sig?