• Sebastiána

Behövs testamente trots att man gifter sig?

Nu har jag och min kille flyttat ihop. Jag kommer att köpa in mig i hans hus så att det blir 'vårt'. Vi kommer också att gifta oss (när är inte bestämt). Han har två barn sedan tidigare. Jag har inga barn alls.

Det ska ju bli tryggare när man gifter sig, men nu har jag hört att om vi inte skriver ett inbördes testamente kan jag ändå få gå från hus och hem om han skulle avlida. Hans söner skulle då få ut sin arvslott vilket innebär att jag måste sälja huset för att lösa ut dem.

Någon juridikkunnig person som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Behövs testamente trots att man gifter sig?
  • Sebastiána

Bride in the city skrev 2009-08-25 16:03:22 följande:

Ovan utgår alla ifrån att det blir bodelning hälften hälften. Bodelning kan göras med andra andelar också, det beror t e x på äktenskapets längd när den ena dör. En tumregel har varit att efter 5 års åktenskap sker en bodelning hälften/hälften. Ja, folk kan ju faktiskt dö innan man varit gifta 5 år och här är ämnet juridik så det måste påtalas. Nästa grej är att om den som lever kvar har mer tillgångar i form av giftorättsgods kan denne vinna på att begära att bodelning inte sker, utan att var och en behåller sitt giftorättsgods. Då blir det inte heller en bodelning om 50/50. Det finns en särskild lagregel om en sådan möjlighet. Ni skulle kunna göra din del av huset till enskild egendom. Då undantas den delen från bodelning om din man dör först. Ingen bodelning av din enskilda egndom sker, vilket innebär att barnen inte få ta del av den delen av huset. Däremot behåller ni hans del som giftorättsgods och du bodelar först till dig hälften om han dör före dig. Andra hälften ska barnen ha. DÅ har din man skrivit testamente där han beskurit arvsrätten ytterligare så att barnen får laglotten, inte arvslotten. Om det är det han/ni vill....Gå då till en jurist som hjälper er med äktenskapsförord och testamente. T ex Du äger 50% av huset, enskild egendom. Din man äger 50% av huset, giftorättsgods. Din man dör. Du behåller dina 50%. Mannens 50% bodelas; du får hälften. 25% av huset är arvslotten till barnen. Med hjälp av testamente beskär man halva arvslotten; barnen får dela på 12,5 % av huset, du har resten. MEN eftersom jag inte vet er situation för övrigt så MÅSTE ni gå till en jurist och diskutera detta. Det kan finnas andra faktorer som komplicerar bilden. Din man kanske vill att barnen ska ha mer om han dör först. Ska jag skicka en faktura eller ska vi ta det i bröllopsbubblor...
    Tack! Vi ska givetvis gå till en jurist. Jag vill bara kolla upp lite eftersom min kille är mer av typen "det ordnar sig säkert". Och det är klart att för hans del gör det det. Jag har inte barn sedan innan och vi har inte några gemensamma barn (vi kommer inte att få några heller). Om jag dör först ärver ju han allt efter mig.
  • mittid

Många fakta på denna sida nu... tyvärr är allt här inte rätt! Utgå ifrån att ni behöver hjälp med detta.

• Red Scarlet
    Sebastiána skrev 2009-08-25 15:30:42 följande:
    Jag har hört att man kan skriva ett inbördes testamente där bröstarvingarna i detta fallet får vänta på sitt farsarv tills jag också avlider.Jag har också hört något om att änkan ska sitta i "orubbat bo", alltså att man inte ska behöva sälja huset och flytta för att barnen ska få ut arvslotten.
    Åh vad arg jag blev när jag fick höra att min mormors nya make övertalat min mamma till det när mormor dog. Hela huset skulle "förvaltas" av honom och pengarna(som var mormors) skulle ges till henne när han gick bort, så att han slapp flytta ifrån huset. Nu för några år sedan fick vi höra att han gått bort, och tidigare skrivit över huset på sin egen dotter. Han gjorde det inte av ondo och mamma kan inte göra något åt det, för han har full rätt att göra vad han vill med sina pengar. Så om man gör så finns det risk för att det inte finns några pengar kvar när de väl ska få ärva.

Och går barnens far bort ska de ha sina pengar direkt, de lär behöva dem. Jag har ju upplevt det hela ur en helt annan vinkling så jag tycker att det är viktigt att inte skriva testamenten som utesluter barnen helt, de har ju rätt till sitt arv.
  • 090208

Om man inte har barn da? Och man vill (av nan anledning) att nan annan ska fa arva. Om jag t.ex (mot all formodan...) har sparat ihop en miljon pa banken...

• Red Scarlet
    090208 skrev 2009-08-25 18:00:46 följande:
    Om man inte har barn da? Och man vill (av nan anledning) att nan annan ska fa arva. Om jag t.ex (mot all formodan...) har sparat ihop en miljon pa banken...
    Då skriver man ett testamente på detta, du kan ju ändå inte testamentera till ännu icke födda barn så någonstans måste pengarna gå, antingen till maken eller till någon annan. Jag har testamenterat tillbaka mitt förskott på arv till mina föräldrar, det var deras önskan.
  • Red Scarlet

Men du måste ju också skriva ett ÄKTENSKAPSFÖRORD då, för i första hand ifall ni skiljer er(äktenskapsförord) får han hälften, i andra hand om du dör(testamente) får han hälften om inga papper är skrivna.

• 090208

Ja, sa lange det bara ar jag och min man (vilket det formodligen alltid kommer vara) sa funderar jag pa att skriva testamente.
    Men ager typ INGET nu. Ar mest arv jag tanker pa.

OT (eller..?): En bekants bekant kom pa att hennes man varit otrogen. Tog ut skilsmassa saklart. Mannen hade varsta stora huset, typ en mindre herrgard med en massa land/skog, som han var tvungen att salja for att hon hade ratt till halften. Hela paketet hade gatt i arv flera, flera generationer.
    Dum karl som var otrogen, annu dummare som inte skyddade sitt 100 ar gamla arv. Stackars kidsen som gar miste om det. Och, dum tjej tycker jag.

Sorry att jag snodde traden...

• Red Scarlet
    090208 skrev 2009-08-25 18:07:13 följande:
    Och, dum tjej tycker jag.
    Haha, jag tycker att hon var ganska smart. Öga för öga osv..? Nej usch.. Varför går kidsen miste om arvet för då förresten? Förlåt TS men jag blir ju nyfiken!
  • 090208

Ja, alltsa pengar arver dom sakert. Men dom gar ju miste om garden som tillhort familjen hur lange som helst. Pappa vaxte upp dar, farfar osv osv osv.
    Kan val inte klandra henne for mycket, men tyckte absolut det var osjysst. Men han var ju ratt korkad, man vet aldrig hur det kan ga...

Aktenskapsforord har du alldeles ratt i! OM jag nu vinner 100 miljoner eller nat.

Na, nu lamnar jag tillbax traden! Tack for hjalpen.
    Red Scarlet skrev 2009-08-25 18:10:46 följande:

Haha, jag tycker att hon var ganska smart. Öga för öga osv..? Nej usch.. Varför går kidsen miste om arvet för då förresten? Förlåt TS men jag blir ju nyfiken!
  • AlaM

Om du har äktenskapsförord där ni gör er egendom till enskild kommer inte din make få någon egendom. Istället går arvslotten till den som enligt arvslagen står i tur. Har du inga barn eller barnbarn går det i första hand till dina föräldrar. Om de är döda går det till eventuella syskon. Om du väljer att testamentera bort det så kommer fortfarande en fjärdedel av dina tillgångar gå till den som har arvsrätt.

090208 skrev 2009-08-25 18:00:46 följande:
Svar på tråden Behövs testamente trots att man gifter sig?