Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Behövs testamente trots att man gifter sig?

Sebastiána skrev 2009-08-25 15:30:42 följande:
    Jag har hört att man kan skriva ett inbördes testamente där bröstarvingarna i detta fallet får vänta på sitt farsarv tills jag också avlider.Jag har också hört något om att änkan ska sitta i "orubbat bo", alltså att man inte ska behöva sälja huset och flytta för att barnen ska få ut arvslotten.
    Åh vad arg jag blev när jag fick höra att min mormors nya make övertalat min mamma till det när mormor dog. Hela huset skulle "förvaltas" av honom och pengarna(som var mormors) skulle ges till henne när han gick bort, så att han slapp flytta ifrån huset. Nu för några år sedan fick vi höra att han gått bort, och tidigare skrivit över huset på sin egen dotter. Han gjorde det inte av ondo och mamma kan inte göra något åt det, för han har full rätt att göra vad han vill med sina pengar. Så om man gör så finns det risk för att det inte finns några pengar kvar när de väl ska få ärva.

Och går barnens far bort ska de ha sina pengar direkt, de lär behöva dem. Jag har ju upplevt det hela ur en helt annan vinkling så jag tycker att det är viktigt att inte skriva testamenten som utesluter barnen helt, de har ju rätt till sitt arv.
  • Red Scarlet
    090208 skrev 2009-08-25 18:00:46 följande:
    Om man inte har barn da? Och man vill (av nan anledning) att nan annan ska fa arva. Om jag t.ex (mot all formodan...) har sparat ihop en miljon pa banken...
    Då skriver man ett testamente på detta, du kan ju ändå inte testamentera till ännu icke födda barn så någonstans måste pengarna gå, antingen till maken eller till någon annan. Jag har testamenterat tillbaka mitt förskott på arv till mina föräldrar, det var deras önskan.
  • Red Scarlet

Men du måste ju också skriva ett ÄKTENSKAPSFÖRORD då, för i första hand ifall ni skiljer er(äktenskapsförord) får han hälften, i andra hand om du dör(testamente) får han hälften om inga papper är skrivna.

• Red Scarlet
    090208 skrev 2009-08-25 18:07:13 följande:
    Och, dum tjej tycker jag.
    Haha, jag tycker att hon var ganska smart. Öga för öga osv..? Nej usch.. Varför går kidsen miste om arvet för då förresten? Förlåt TS men jag blir ju nyfiken!
Svar på tråden Behövs testamente trots att man gifter sig?