• flizz

    Hur många är för mycket?

    jag och sambon gjorde igår en liten snabb koll på ungefär hur många vi skulle bjuda på ett bröllop.
    Vi kom upp i över 130 personer och då har vi säkert missat några, och dessutom lär vi ju få fler vänner dom närmaste 3-5 åren.

    Hur många är rimligt att bjuda?

  • Svar på tråden Hur många är för mycket?
  • didis

    För att förtydliga en extra gång: om man vill bjuda på allt men inte anser sig ha råd utan får kompromissa och ha en fest där man bjuder på mindre än man tänkt från början då har man antingen bjudit för många eller slagit på för stort på något annat sätt.

    Har man betalbar för att man tror/vet att ens släktingar/vänner blir "hur packade som helst" eller "ställer ifrån sig glas utan att dricka upp" så är det ju inte en kompromiss utan ett val man gjort.

    Har jag varit tydlig med hur jag menar?

  • camilla 32

    vi blir max 35 stycken. Umgås bara med 2 vänner. Och släkten är inte stor. Vill ju inte bjuda folk man inte umgåtts med på över ett år. Det är ju helt onödigt.

  • Niini

    Vi kommer väl landa kring 70 tror jag, slängde ihop en gästlista för min halva och det blev 52 om man räknade med alla vänners karlar (som jag aldrig träffast hälften av men fått konstaterat att det kan anses fult att inte bjuda när de är sambo/förlovade).

  • JustMeAndMyLove

    Jo jag förstår hur du menar.
    Börjar bara trättna på allt mn får och inte får göra enligt folk här på BT.


    didis skrev 2009-08-25 22:12:03 följande:
    För att förtydliga en extra gång: om man vill bjuda på allt men inte anser sig ha råd utan får kompromissa och ha en fest där man bjuder på mindre än man tänkt från början då har man antingen bjudit för många eller slagit på för stort på något annat sätt.Har man betalbar för att man tror/vet att ens släktingar/vänner blir "hur packade som helst" eller "ställer ifrån sig glas utan att dricka upp" så är det ju inte en kompromiss utan ett val man gjort.Har jag varit tydlig med hur jag menar?
  • 090208

    Sa manga som man hinner prata och fotas med. Kan inte vara sa kul att komma till ett brollop och inte fa kramas och verkligen prata med brudparet, istallet for att bara saga grattis sen knuffas bort.

    Tycker jag iaf...

  • 090208

    Tycker det ar annu fulare att betala andras fylla, for fylla blir det GARANTERAT nar det ar gratis. Inget firar-skalande har inte. Tyvarr. Bara "gratis ar gott".


    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-25 21:57:02 följande:
    Men det var ett himla tjat om hur fult det är med betalbar.Det finns folk som föredrar vänner sälskap framför gratis sprit *irriterad*
  • tallkrogen

    Det är ju faktiskt så att man kan ju skippa att bjuda på alkohol och ha en nykter tillställning. Det går, jag lovar ;)

  • JustMeAndMyLove

    Har haft mycket funderingar på det men jag måste vara den första som erkänner att jag har inte kul utan alkohol på fester, så jag kommer vilja ha det själv, hehe


    tallkrogen skrev 2009-08-25 22:56:55 följande:
    Det är ju faktiskt så att man kan ju skippa att bjuda på alkohol och ha en nykter tillställning. Det går, jag lovar ;)
  • 090208

    Beror pa vilka som ar dar och hur roliga dom ar. Sjalv kan jag vara helt knapp utan alkohol, men det beror oxa pa sallskapet...


    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-25 22:59:20 följande:
    Har haft mycket funderingar på det men jag måste vara den första som erkänner att jag har inte kul utan alkohol på fester, så jag kommer vilja ha det själv, hehe
  • Niini
    tallkrogen skrev 2009-08-25 22:56:55 följande:
    Det är ju faktiskt så att man kan ju skippa att bjuda på alkohol och ha en nykter tillställning. Det går, jag lovar ;)
    Precis vad vi tänkt göra! Ska det supas får de ta med egen fickplunta ;)
  • JustMeAndMyLove

    Jo så är det ju, i mindre sällskap kan jag ha grymt kul utan, men just större tillställningar är jobbigt


    090208 skrev 2009-08-25 23:02:52 följande:
    Beror pa vilka som ar dar och hur roliga dom ar. Sjalv kan jag vara helt knapp utan alkohol, men det beror oxa pa sallskapet...
  • Martinaa

    Vi kommer ha betalbar. Men det beror på att det finns bar på stället vi har festen och vi inte FÅR ta med oss sprit. Sen håller jag dock med om många av ovanstående orsaker om att folk kommer dricka mer än de behöver osv... Och jag vill verkligen inte ha FULLA människor på vårt bröllop. Visst får de bli lite "runda under fötterna" och lulliga, men ingen fylla!
    Jaja, enough OT nu.

    Vi kommer bli runt 50 personer och det tycker jag är "lagom". Som någon annan sa vill man hinna prata med alla sina gäster. Vi har bjudit närmaste familjen, någon släkting var med främst ska vi bjuda vännerna som vi UMGÅS med i vanliga fall, inte massa avlägsna släktingar som jag träffar en gång om året. Varför skulle jag vilja ha dem på mitt bröllop bara för att vi råkar ha gemensam farmor eller liknande om jag aldrig pratar med dem annars? Men visst, hade jag haft ekonomi så hade vi säkert kunnat bjuda ett tiotal till

  • nano86

    Vi kommer bara bjuda på tårta och kaffe/the. Av två anledningar: dels för att varken jag eller sambon vill ha en lång middag (flera anlednignar som jag inte vill ta upp), och dels för att framförallt jag vill att ALLA mina vänner och släktingar ska få komma. Det viktiga för mig är just att alla är där och har trevligt inte att det är storslagen fin middag.

    Vi har med andra ord gjort festen enklare för att att fler ska få kunna komma.

  • Mammilon

    Bara en fråga: "fler vänner under de närmaste 3-5 åren." Har ni redan skrivit gästlista till ett bröllop om 3-5 år? Mycket hinner hända på 5 år... Både vad gäller umgänge och ekonomi, bl. a. Jag hade nog avvaktat lite.

  • Vid havet

    Exakt min fundering...

    Vi hade 27 gäster och det var toppenbra. Vi bjöd på allt utan att gå till lyxextremer och är väldigt nöjda. Bjöd bara våra närmsta vänner och närmaste familjen - dvs de vi båda umgås med. Gästerna uppskattade det lilla sällskapet väldigt och det blev ändå ordentlig fest med dans. Och vi hann prata och umgås med alla. Perfekt!


    Mammilon skrev 2009-08-26 09:57:35 följande:
    Bara en fråga: "fler vänner under de närmaste 3-5 åren." Har ni redan skrivit gästlista till ett bröllop om 3-5 år? Mycket hinner hända på 5 år... Både vad gäller umgänge och ekonomi, bl. a. Jag hade nog avvaktat lite.
  • flizz

    Det känns kanske konstigt att planera så långt i förväg men jag vill kunna ha en rimlig budget och en rimlig tid att spara in dom pengarna på.
    Pengar till ett bröllop på över 150 personer är inget jag kan skrapa ihop på ett år.
    Så både jag och sambon vill ha framförhållning =)

Svar på tråden Hur många är för mycket?