"Grönt" bröllop - Värt de extra slantarna?
Det där med flygresan till Thailand och var väl lite optimistiskt av kaptenen?
Varje person på planet släpper ju ut 1600 kilo koldioxid för en resa till Thailand enligt transportstyrelsen. Man räknar med att det är tre gånger mer än framtidens årskvot för en enda person!
Det är så himla tråkigt, jag älskar att resa, men det känns inte bra!
Man får väl göra som JustMeAndMyLove föreslog, ta båten. Alla semestrar blir halvårslånga...inte mej emot.
Det finns uträkningar som visar att varje person kan göra en Thailandsresa MAX var 27:e år med bättre motorer, biobränslen osv. Troligtvis ännu mer sällan tyvärr.
Begagnat är ett jättebra sätt att vara miljövänlig!
Red Scarlet skrev 2009-08-27 19:49:22 följande:
Jag tycker att EKO-bröllop låter som en jättebra idé! Det där med brudkläder kan väl inte vara SÅ svårt? Ett förslag hade väl annars att köpa en(två?) begagnad/vintage-klänning? Det kanske inte räknas om inte den är gjord i "fair trade" men det blir ju inte slit-och-släng iaf. Flygresa är kanske lite tvärtemot tänket men kom ihåg att vi åkte charter på vår resa till Thailand och kaptenen berättade att de börjat med något nytt ekotänk där och försökte flyga så lugnt som möjligt och förbruka så lite bränsle som möjligt (jag har ingen aning om hur det fungerade) så de hade räknat ut att vi i vår jumbojet inte frigjorde mer koldioxid och bidrog mer till utsläppen än typ en resa från Sthlm-Ggb med bil per person el nåt åt det hållet. Jag kommer inte ihåg exakt vad han sa men nu för tiden tror jag att många bilar har mer utsläpp än vissa flyg (beräknat på antal personer). Cykla känns ju super-eko på bröllopsresan! Kan man inte göra det i Miami?