"Grönt" bröllop - Värt de extra slantarna?
Jag skulle också vilja ha ett "grönt" bröllop, men tror det kräver enormt engagemang då eko-produkter inte alltid är det lättaste att hitta (tyvärr) och så tror jag det kan bli att kosta rätt mycket mer.
Tänker dock ändå försöka göra det så eko som det går, utan att behöva stressa ihjäl mig för den sakens skull
Men det som jag hittills har som är "eko" är:
- vitt vin till maten
- kaffe
- te
Sen så syr jag min klänning själv, vilket betyder att den är närproducerad = eko Festen ska också hållas i den by där vi bor, så ingen kommer att behöva köra särskilt långt till festen heller och det är ju bra ur miljösynpunkt.
Några tips på eko-saker.
- Ekologiska sojaljus (med och utan doft) = www.sisslavissla.com
- Ekologiskt kött kan man hitta om man kollar runt med lokala eko-bönder, kan väl vara rätt svårt att hitta i affären annars.
- Egenodlade grönsaker eller svampar man plockat själv är ju också eko. Svampar kan man plocka nu, förvälla och frysa in.
- Inbjudningskort och trycksaker kan göras av returpapper. Eller om man vill vara riktigt miljövänlig så hoppar man över en fas och direkt återanvänder papper. T.ex. klipper bilder ur tidningar istället för att köpa klistermärken, använder papper som kastats men som har en vit sida kvar man kan använda etc.
- Kläder o.dyl kan man köpa second hand, det är nog mer ekologiskt än att köpa nyproducerade "eko-kläder".
- Samma gäller dukar o.dyl. köp second hand eller låna ihop av vänner och bekanta.
- Prydnader köper man på loppis eller lånar ihop av kompisar (själv har jag köpt flera röda, små ljuslyktor på loppis, lånat ihop fler av släkten + andra röda saker som vi ska pynta med)