• Sommarliv

lite surt...

Hmm
    Visst hade de vart roligt med en möhippa..
    Men visst jag har ju gift mig och det var som en överraskning för gästerna när vi hade dop..
    Men det var för att jag visste att min pappa inte skulle inte klara sommaren ..
    Han gick bort
    För han var så sjuk.
    Men visst fick jag ta valet att
    ha möhippa eller ha min pappa på bröllopet.
    Men en liten skulle man ändå få eller
    är jag girig av mig som vill ha en ändå?

• Svar på tråden lite surt...
  • yessa76

Klart att du kan tycka att det känns lite surt. Men du kan inte gräva ner dig i detta nu i efterhand. Och nä, du kan inte "kräva" en hippa efter bröllopet. Du valde att få ha med din pappa, det måste väl ändå betyda mer än alla hippor i världen? Och era vänner tänker såklart att du gjorde det här valet helhjärtat, dvs att du mycket väl visste att det inte blir nån hippa om man väljer att överraska så som ni gjorde. Om man väljer att överraska och gifter sig utan förvarning så måste man inse att det inte blir hippa och kanske inte bröllopspresenter heller. Det ska man tänka på innan oavsett orsak till att man väljer att överraska. Dvs man måste förstå att det kanske inte blir lika mycket ståhej och lika mycket presenter och kanske inte riktigt samma firande och att folk kanske blir lite "tagna på sängen" och inte riktigt hinner med i svängarna och att folk kan tycka att det känns snopet osv.
    Släpp det.

• Sommarliv

presenter ville vi aldrig ha...

Men det lilla är att mina vänner sa att dom skulle fixa en nu i efter hand..
    För vi har festen nästa månad om ca 3 veckor..
    Men men ..

• yessa76

Men dom kanske planerar för fullt? Måste det vara innan festen? Dom kanske inte kan innan? Dom kanske planerar att ordna nåt senare? Vad spelar det för roll när dom ordnar nåt? Dom kanske har annat för sig just nu? Dom har ju sitt och sina liv att leva också, dom kanske har nåt planerat senare i höst? Vet inte om jag riktigt förstår din "otålighet". Slappna av nu och njut av er fest istället. Det märks väl när och om dom ordnar nåt för dig.
    Fokusera på hur härligt det är att ni är gifta och hur härligt det var att få ha din pappa på bröllopet. Tänk på hur härligt det måste kännas för honom att få vara med på er stora dag och dop samma dag! Vilken härlig dag det måste ha varit! Fokusera på det istället. Njut av det och se inte detta med hippa som nåt "bevis" på vänskapen med dina vänner eller liknande. Alla har ju sina egna liv också och dom kanske prioriterar annat just nu, precis som att du nu prioriterar festen tex. Och när dom sa att dom tänker ordna nåt så kan ju det lika gärna betyda att dom ordnar nåt senare i höst eller i vinter eller liknande.

• 090208

Jag fick en fruhippa.

Bor utomlands och gifte mig har. Nar jag och min man akte till Sverige i somras sa kom jag dit nagra dagar innan honom. Mailade vannerna och skojade att vi kunde ses och mysa, tjej-dag/fest innan min man skulle komma. Och da tog dom tillfallet i akt...

Haller med:

yessa76 skrev 2009-08-30 10:50:59 följande:
    Fokusera på hur härligt det är att ni är gifta och hur härligt det var att få ha din pappa på bröllopet. Tänk på hur härligt det måste kännas för honom att få vara med på er stora dag och dop samma dag! Vilken härlig dag det måste ha varit!
  • Sommarliv

du och jag är inte på samma nivå på saken..

Jag vet att dom inte planer något nu innan festen..
    Jag tackar all makt på att min far fick och kunde vara på med när jag gifta mig med min man.. Och att han var med på dop..
    Jag visste ju att han skulle gå bort innan sommaren och alla visste ca 1 år innan att vi skulle ha festen datumet vi har på..
    Det jag tycker bara är lite surt är att dom lovade en..
    Men jag är väldigt glad och att dom som kommer på festen kommer..
    får man inte bara tycka att det är lite surt?
    Men jag är väldigt vann med att fixa saker själv..

yessa76 skrev 2009-08-30 10:50:59 följande:
    Men dom kanske planerar för fullt? Måste det vara innan festen? Dom kanske inte kan innan? Dom kanske planerar att ordna nåt senare? Vad spelar det för roll när dom ordnar nåt? Dom kanske har annat för sig just nu? Dom har ju sitt och sina liv att leva också, dom kanske har nåt planerat senare i höst? Vet inte om jag riktigt förstår din "otålighet". Slappna av nu och njut av er fest istället. Det märks väl när och om dom ordnar nåt för dig.Fokusera på hur härligt det är att ni är gifta och hur härligt det var att få ha din pappa på bröllopet. Tänk på hur härligt det måste kännas för honom att få vara med på er stora dag och dop samma dag! Vilken härlig dag det måste ha varit! Fokusera på det istället. Njut av det och se inte detta med hippa som nåt "bevis" på vänskapen med dina vänner eller liknande. Alla har ju sina egna liv också och dom kanske prioriterar annat just nu, precis som att du nu prioriterar festen tex. Och när dom sa att dom tänker ordna nåt så kan ju det lika gärna betyda att dom ordnar nåt senare i höst eller i vinter eller liknande.
  • 090208

Vada, har dom sagt att dom ska fixa en at dig..? *hanger inte med som vanligt*

• Muulin

Men om inte festen varit än kan du väl inte veta om de planerar...?

Vänta o se...

=)

Förstår om du blir besviken om de lovat men som sagt, vänta lite till =)

• yessa76

Men dom kanske tänker ordna nåt för dig senare? Måste det ske innan festen? Varför det i så fall? Dom kanske inte har tid att fixa nåt nu? Dom kanske tänker ordna nåt senare i höst? Hur kan du veta att dom inte planerar nåt i hemlighet? Vad vet du om det?
    Och om dom inte planerat nåt just nu så kan dom väl mycket väl planera att ordna nåt senare? Varför skulle det inte kunna vara så att dom tänker "vi ordnar nåt senare i höst efter festen, när allt lugnat sig lite efter festen" ? Vad är det för fel på det i så fall? Dom kanske "planerar" och tänker att dom ska planera mer i detalj senare? Vad vet du om det? Hur kan du veta dom inte tänker så? Förstår faktiskt inte varför det måste ske exakt just nu snarast, helst innan er fest?

• yessa76

Det kan ju faktiskt vara så att dom trodde att skulle kunna dra ihop nåt innan er fest, men annat kom i mellan? Nåt som faktiskt är viktigare i deras liv just nu? Det behöver ju inte vara "meningen" från deras sida om det inte blir firande innan er fest. Dom har ju sina liv med annat som dom kanske vill/behöver prioritera, det behöver ju inte vara illa menat mot dig utan bara att livet i största allmänhet kommer i mellan.
    Varför inte försöka ha lite tålamod? Du får nog inse att din hippa kanske blir senare i höst,kanske till och med i vinter eller i vår. Det är ju det är skillnaden mellan fruhippa och möhippa, med en möhippa så måste det ske innan bröllopet, en fruhippa har ju inte nån deadline, så det kan dra ut på tiden, inget konstigt med det. Vem vet när det blir men ha lite tålamod med dina vänner.

• Sommarliv

ok, får se..
    Men jag känner mina vänner väldigt väl.

• yessa76

Vaddå så du menar att dina vänner bara kommer glömma bort det eller låta det rinna ut i sanden eller vad? Brukar det vara så att dom inte håller det dom säger menar du? Ja då är ju trist såklart men då visste du väl det från början i så fall? Att du inte ska ta det dom säger på allvar? Klart att det kan vara irriterande och självklart får du vara besviken men då får du ju säga det till dom. Berätta att du blir besviken om dm bara slänger ur sig sker till höger o vänster utan att mena det. Jag har en vän som alltid säger saker och lovar saker hit och dit. Jag har lärt mig att ta ALLT han säger med en nypa salt ända tills jag ser med egna ögon vad det blir av det.
    Vänta ett par månader och om det inte händer nåt så får du ordna en egen fruhippa och bjuda in dom. Trist kanske men då om inte förr så lär dom få dåligt samvete! Och då kan du passa på att säga " ja ni ordnade ju inget fast ni sa att ni skulle det och jag blev väldigt besviken på er men jag insåg att jag får fixa det själv om det ska bli nån hippa".
    Låt dom få vänta att du blir besviken. Låt dom få dåligt samvete i så fall!

• lecaroline

Om du inte får någon så kan du ju ordna en själv.. och överaska dina vänner med.

Jag tycker att möhippa är lite överdrivet. Det dyker upp fler folk när vi har fest än det gjorde på möhippan. men det är ju lite olika :-S

• tindra34

Hm.... förstår om du blir besviken... det kommer jag också bli om jag inte får någon hippa..... kanske konstigt med tanke på att vi gifte oss i "hemlighet" i somras med endast närmsta familjerna med, ej kompisar, i samband med våran dotters dop. Detta pga min gamla farmor 98 år bestämde sig för att komma (90 mil!!)... Det betydde enormt mkt för mig... men det är klart att det ena inte utesluter det andra... eller?
    Familjen är en sak, kompisarna en sak! Jag tror dina kompisar smider på en överaskning för dig... om inte nu så efter festen!

Hur har ni ordnat festen förresten? Med endast kompisar el släkt? Med middag el bara "fest"?
    Tycker det är svårt hur man ska göra med en bröllopsfest utan vigsel, var man ska lägga ribban.....

• Sommarliv

vi blir ca 60 st som kommer.. Inga barn.. Bara vänner..
    Så har vi den på en thairestauranger så det är temat på festen.. lite lekar och sånt är det också.
    Sen efter det så är det dans. Men inte på stället..
    Utan då ska vi ut och gå lite..Så man kommer till dans stället..

tindra34 skrev 2009-09-01 14:44:47 följande:
    Hm.... förstår om du blir besviken... det kommer jag också bli om jag inte får någon hippa..... kanske konstigt med tanke på att vi gifte oss i "hemlighet" i somras med endast närmsta familjerna med, ej kompisar, i samband med våran dotters dop. Detta pga min gamla farmor 98 år bestämde sig för att komma (90 mil!!)... Det betydde enormt mkt för mig... men det är klart att det ena inte utesluter det andra... eller?Familjen är en sak, kompisarna en sak! Jag tror dina kompisar smider på en överaskning för dig... om inte nu så efter festen!Hur har ni ordnat festen förresten? Med endast kompisar el släkt? Med middag el bara "fest"?Tycker det är svårt hur man ska göra med en bröllopsfest utan vigsel, var man ska lägga ribban.....
  • jempan86

Min stora syster gifte sig också i samband med ett dop utan att någon visste i förväg. Vi hade en "straff-hippa" för henne några veckor senare. Det var jätte kul och hon anade ingenting. Håll hoppet uppe!

Svar på tråden lite surt...